"Adviseurs content met afhandeling hypotheekaanvragen"

ChatGTP in letters

Adviseurs zijn tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen. Hypotheekdossiers met een (kleine) afwijking van de standaardregels zorgen nog wel eens voor problemen. Een deel van de aanbieders heeft wel moeite om bij de markt aangehaakt te blijven, zo blijkt uit de kwartaalmeting van de Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) onder adviseurs en binnendienstmedewerkers.

Volgens de kwartaalmeting slagen veel geldverstrekkers erin om aan te sluiten bij de wensen van de adviseurs en assistenten. "Uiteraard werkte de markt mee. Er was minder instroom van hypotheekaanvragen en er waren amper aanvraagpieken door bijvoorbeeld verhogingen van de hypotheekrente. Daarnaast zijn er meer aanvragen van bestaande klanten (verhogingen en meeneemhypotheken), waardoor er automatisch meer spreiding is over alle aanbieders", aldus De Hypotheekshop.

Volgens De Hypotheekshop kunnen niet alle geldverstrekkers hierin mee. "Vijf grote(re) aanbieders blijven al wat langere tijd achter op de rest van de markt. De meeste van deze financiers doen de afhandeling van hypotheekdossiers zelf. In de bovenste helft van de ranglijst zien we juist veel geldverstrekkers die de midoffice uitbesteden aan een servicer (bijvoorbeeld Stater), of die de verwerking van dossiers zelf doen maar draaien op het systeem van een servicer. Dit hoeft overigens niets te zeggen over de mate van tevredenheid van adviseurs over de beheerafdelingen van aanbieders. Daarin doen ook bepaalde servicers het niet altijd goed."

Ook zorgt een (soms beperkte) afwijking op het standaard acceptatiekader vaak voor problemen. "Bijvoorbeeld een bepaald inkomensbestanddeel of een verleden in het buitenland. In de toelichtingen worden regelmatig problemen genoemd die te maken hebben met relatief recente ontwikkelingen in onze branche, denk aan BSN, aantonen dubbele lasten, Wwft / CDD, verduurzaming, desktoptaxaties, verlengen van bouwdepots of hogere hoofdsommen in combinatie met een overbrugging. Blijkbaar zijn die nog wel eens lastig in te passen in de reeds bestaande processen en heeft niet elke medewerker daar al voldoende kennis van. Ook is de verwerking van verhogingen, echtscheidingen en meeneemhypotheken veelal complexer dan die van een doorsnee aanvraag."

Om de belangrijkste oorzaken te achterhalen van een lage tevredenheid, heeft IngageChatGPT de feedback laten analyseren van kantoren die een onvoldoende gaven aan de afwikkeling van een bepaald dossier. Dit resulteerde in vijf aanbevelingen. Met ‘klanten’ worden vestigingen, adviseurs en binnendienst bedoeld.

  • Verbeter de communicatie: Klanten voelen zich vaak niet goed geïnformeerd over de voortgang van hun aanvraag en hebben moeite om de beoordelaar te bereiken. Zorg ervoor dat klanten regelmatig updates krijgen en dat beoordelaars gemakkelijk bereikbaar zijn.
  • Verminder de hoeveelheid documentatie: Klanten klagen over het feit dat er veel onnodige documenten worden opgevraagd. Zorg ervoor dat het aanvraagproces gestroomlijnd wordt en dat alleen relevante documenten worden opgevraagd.
  • Verbeter de snelheid: Klanten klagen vaak over de lange doorlooptijd van hun aanvraag. Zorg ervoor dat aanvragen snel worden verwerkt en dat klanten niet onnodig lang hoeven te wachten op een beslissing.
  • Zorg voor betere kwaliteitscontrole: Klanten klagen dat documenten niet goed worden gelezen en dat er fouten worden gemaakt bij het beoordelen van aanvragen. Zorg voor betere kwaliteitscontrole om ervoor te zorgen dat fouten worden voorkomen.
  • Wees proactief: Klanten klagen over het feit dat beoordelaars niet proactief genoeg zijn bij het oplossen van problemen. Zorg ervoor dat beoordelaars proactief zijn en problemen snel en efficiënt oplossen om klanten tevreden te houden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter - Noves 7 april 2023

Korte reactie laten schrijven door Chatgpt: "Als klant is het goed om te lezen dat adviseurs tevreden zijn over de afhandeling van hypotheekaanvragen. Het is wel vervelend om te horen dat een (kleine) afwijking op het standaard acceptatiekader vaak voor problemen kan zorgen. De vijf aanbevelingen die worden gegeven om de tevredenheid van klanten te verbeteren, zoals betere communicatie, verminderen van documentatie en verbeterde kwaliteitscontrole, lijken me zeer waardevol en ik hoop dat geldverstrekkers hier snel mee aan de slag gaan."

Meer over
Expats: verborgen groep op de koopwoningmarkt

Expats: verborgen groep op de koopwoningmarkt

Expats zijn een verborgen groep op de woningmarkt, stelt De Hypotheekshop. Was het vroeger een kleine groep die tijdelijk in Nederland verbleef, tegenwoordig strijken...

Energielabel C wordt steeds meer de norm voor geldverstrekkers

Energielabel C wordt steeds meer de norm voor geldverstrekkers

De Hypotheekshop ziet dat energielabel C steeds meer de norm wordt van geldverstrekkers. De adviesketen: "Een recente ontwikkeling is dat sommige financiers uitsluitend...

Daling hypotheekrente komt tot stilstand

Daling hypotheekrente komt tot stilstand

Afgelopen week hebben geldverstrekkers vaker de rente verhoogd dan verlaagd, aldus De Hypotheekshop. Dat is voor het eerst sinds eind oktober weer gebeurd. Ook voor...

"ECB dwingt banken tot hogere rente op aflossingsvrije hypotheken"

"ECB dwingt banken tot hogere rente op aflossingsvrije hypotheken"

De Hypotheekshop verwacht dat de renteopslag voor aflossingsvrije hypotheken omhoog zal gaan, wellicht naar 0,5 tot één procent. De adviesketen: "Al...

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Starters (391.000 euro en doorstromers (408.000 euro) in Noord-Holland hebben vorig jaar gemiddeld de hoogste hypotheekaanvragen gedaan. Dat blijkt uit het overzicht...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Hypotheekrente blijft dalen

Hypotheekrente blijft dalen

De vaste hypotheekrente, aldus De Hypotheekshop, daalt sinds eind oktober – al tien weken op rij. In die periode is de middel(lange) rente vijf jaar vast met...

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

Hoewel de samenleving als geheel flexibeler wordt, wordt vertaling daarvan binnen het hypotheekadvies volgens De Hypotheekshop "als lastiger ervaren. Een bestendige...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente

Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente

Door de NHG-korting betaalden starters sinds jaar en dag gemiddeld de laagste rente op hun hypotheek. Daar lijkt met ingang van het huidige kwartaal verandering...