"Adviseurs content met afhandeling hypotheekaanvragen"

ChatGTP in letters

Adviseurs zijn tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen. Hypotheekdossiers met een (kleine) afwijking van de standaardregels zorgen nog wel eens voor problemen. Een deel van de aanbieders heeft wel moeite om bij de markt aangehaakt te blijven, zo blijkt uit de kwartaalmeting van de Ingage Franchise (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur) onder adviseurs en binnendienstmedewerkers.

Volgens de kwartaalmeting slagen veel geldverstrekkers erin om aan te sluiten bij de wensen van de adviseurs en assistenten. "Uiteraard werkte de markt mee. Er was minder instroom van hypotheekaanvragen en er waren amper aanvraagpieken door bijvoorbeeld verhogingen van de hypotheekrente. Daarnaast zijn er meer aanvragen van bestaande klanten (verhogingen en meeneemhypotheken), waardoor er automatisch meer spreiding is over alle aanbieders", aldus De Hypotheekshop.

Volgens De Hypotheekshop kunnen niet alle geldverstrekkers hierin mee. "Vijf grote(re) aanbieders blijven al wat langere tijd achter op de rest van de markt. De meeste van deze financiers doen de afhandeling van hypotheekdossiers zelf. In de bovenste helft van de ranglijst zien we juist veel geldverstrekkers die de midoffice uitbesteden aan een servicer (bijvoorbeeld Stater), of die de verwerking van dossiers zelf doen maar draaien op het systeem van een servicer. Dit hoeft overigens niets te zeggen over de mate van tevredenheid van adviseurs over de beheerafdelingen van aanbieders. Daarin doen ook bepaalde servicers het niet altijd goed."

Ook zorgt een (soms beperkte) afwijking op het standaard acceptatiekader vaak voor problemen. "Bijvoorbeeld een bepaald inkomensbestanddeel of een verleden in het buitenland. In de toelichtingen worden regelmatig problemen genoemd die te maken hebben met relatief recente ontwikkelingen in onze branche, denk aan BSN, aantonen dubbele lasten, Wwft / CDD, verduurzaming, desktoptaxaties, verlengen van bouwdepots of hogere hoofdsommen in combinatie met een overbrugging. Blijkbaar zijn die nog wel eens lastig in te passen in de reeds bestaande processen en heeft niet elke medewerker daar al voldoende kennis van. Ook is de verwerking van verhogingen, echtscheidingen en meeneemhypotheken veelal complexer dan die van een doorsnee aanvraag."

Om de belangrijkste oorzaken te achterhalen van een lage tevredenheid, heeft IngageChatGPT de feedback laten analyseren van kantoren die een onvoldoende gaven aan de afwikkeling van een bepaald dossier. Dit resulteerde in vijf aanbevelingen. Met ‘klanten’ worden vestigingen, adviseurs en binnendienst bedoeld.

  • Verbeter de communicatie: Klanten voelen zich vaak niet goed geïnformeerd over de voortgang van hun aanvraag en hebben moeite om de beoordelaar te bereiken. Zorg ervoor dat klanten regelmatig updates krijgen en dat beoordelaars gemakkelijk bereikbaar zijn.
  • Verminder de hoeveelheid documentatie: Klanten klagen over het feit dat er veel onnodige documenten worden opgevraagd. Zorg ervoor dat het aanvraagproces gestroomlijnd wordt en dat alleen relevante documenten worden opgevraagd.
  • Verbeter de snelheid: Klanten klagen vaak over de lange doorlooptijd van hun aanvraag. Zorg ervoor dat aanvragen snel worden verwerkt en dat klanten niet onnodig lang hoeven te wachten op een beslissing.
  • Zorg voor betere kwaliteitscontrole: Klanten klagen dat documenten niet goed worden gelezen en dat er fouten worden gemaakt bij het beoordelen van aanvragen. Zorg voor betere kwaliteitscontrole om ervoor te zorgen dat fouten worden voorkomen.
  • Wees proactief: Klanten klagen over het feit dat beoordelaars niet proactief genoeg zijn bij het oplossen van problemen. Zorg ervoor dat beoordelaars proactief zijn en problemen snel en efficiënt oplossen om klanten tevreden te houden.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter - Noves 7 april 2023

Korte reactie laten schrijven door Chatgpt: "Als klant is het goed om te lezen dat adviseurs tevreden zijn over de afhandeling van hypotheekaanvragen. Het is wel vervelend om te horen dat een (kleine) afwijking op het standaard acceptatiekader vaak voor problemen kan zorgen. De vijf aanbevelingen die worden gegeven om de tevredenheid van klanten te verbeteren, zoals betere communicatie, verminderen van documentatie en verbeterde kwaliteitscontrole, lijken me zeer waardevol en ik hoop dat geldverstrekkers hier snel mee aan de slag gaan."

Meer over
Partijen uit financiële sector willen Wft-basis terug en pakken adviseurstekort aan

Partijen uit financiële sector willen Wft-basis terug en pakken adviseurstekort aan

De Hypotheekshop, Dazure, onderwijsinstelling Curio (de beroepsopleider van West-Brabant), opleidingsinstituut Lindenhaeghe en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs...

Uitdagingen voor starters op woningmarkt nemen toe

Uitdagingen voor starters op woningmarkt nemen toe

In 2024 hebben starters in 30 procent van alle gemeenten hogere hypotheken afgesloten dan doorstromers. Dit blijkt uit de tweede editie van het jaarlijkse onderzoek...

Hypotheekshop: accepteer nooit zomaar een verlengingsaanbod

Hypotheekshop: accepteer nooit zomaar een verlengingsaanbod

Hypotheekadviseurs signaleren recent een toename in het aantal oversluitingen, aldus De Hypotheekshop. Waar oversluitingen in het verleden vaak tussentijds plaatsvonden,...

Ingage-Aetos: AI biedt perspectief"

Ingage-Aetos: AI biedt perspectief"

Hogere tevredenheid, maar verdere verbeteringen blijven noodzakelijk in de dienstverlening van geldverstrekkers. Daarnaast bieden AI verdergaande digitalisering...

Monitor Koopwoningmarkt: koopwoningmarkt steeds krapper

Monitor Koopwoningmarkt: koopwoningmarkt steeds krapper

In het derde kwartaal van 2024 neemt het aantal te koop gezette bestaande woningen licht toe, het aanbod nieuwbouw koopwoningen stabiliseert en de vraag naar koopwoningen...

"Amerikaanse verkiezingen van invloed op de hypotheekrente"

"Amerikaanse verkiezingen van invloed op de hypotheekrente"

"De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn van invloed op de hypotheekrente in Nederland", zo constateert de Hypotheekshop, die de beweging per week van de gemiddelde...

Hypotheekshop: "Renteverhogingen op komst"

Hypotheekshop: "Renteverhogingen op komst"

De daling van de hypotheekrente, die eind juni inzette, lijkt voorlopig tot stilstand te zijn gekomen, aldus De Hypotheekshop. "Aan het begin van deze week verlaagden...

Ron Bavelaar: “Er valt nog veel te winnen op het gebied van solidariteit”

Ron Bavelaar: “Er valt nog veel te winnen op het gebied van solidariteit”

Ron Bavelaar nam op 1 oktober jl. wegens pensionering afscheid als ceo van Univé. Hij kwam over van Yarden en had daarvoor de scepter gezwaaid bij De Hypotheekshop....

"Het is weer druk bij de hypotheekadviseur"

"Het is weer druk bij de hypotheekadviseur"

Ondanks het schaarse woningaanbod is het toch weer druk bij de hypotheekadviseur (plus 20 procent dit jaar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus De...

Starters verantwoordelijk voor 44 procent van nieuwbouwhypotheken

Starters verantwoordelijk voor 44 procent van nieuwbouwhypotheken

De nadruk op betaalbaar bouwen en de verruiming van de leenruimte voor alleenstaanden heeft volgens De Hypotheekshop nieuwbouw de laatste jaren ook voor starters...