Adviseurs moeten aan de bak na incidenten met IBL-rekentool

Hypotheek rekenmachine via Pixabay

Na de twee incidenten met de HDN IBL-rekentool worden hypotheekadviseurs geacht opnieuw te gaan rekenen in de betreffende dossiers. Volgens HDN geldt dit alleen bij dossiers van klanten waarbij blijkt dat het inkomen niet toereikend is. In die gevallen moeten echter ook de bijverbanden (onder andere orv) opnieuw worden berekend.

HDN: “Geldverstrekkers inventariseren de impact van het incident op hun dossiers. Als daar aanleiding toe is nemen zij contact op met de klant en/of adviseur. Wij raden adviseurs aan herberekeningen uit te voeren voor de periode waar het om gaat, klanten te informeren als daar aanleiding toe is en contact op te nemen met de geldverstrekker. Geldverstrekkers bekijken op klantniveau samen met de adviseur en klant naar maatwerkmogelijkheden. Om er zeker van te zijn dat klanten niet tussen de wal en het schip belanden, hebben we een IBL-helpdesk ingericht. Mochten adviseurs er niet uitkomen, dan kunnen zij het ons laten weten via deze IBL-helpdesk. Wij zorgen dan dat de vraag op de juiste plaats terechtkomt.”

AFM

De AFM vindt het "zeer wenselijk dat adviseurs analyseren welke klanten uit het eigen klantenbestand zijn geraakt door het incident, herberekeningen maken aan de hand van nieuwe informatie en zonodig met de klant in gesprek gaan over een oplossing".

De AFM wil dat hypotheekaanbieders eventuele overkreditering als gevolg van de incidenten met de rekentool Inkomensbepaling Loondienst oplossen. De toezichthouder tegenover VVP: “Wij zijn op de hoogte van incidenten met de IBL-rekentool van HDN. De AFM heeft de betrokken hypotheekaanbieders gewezen op hun verantwoordelijkheid tot verantwoorde kredietverlening. De aanbieders onderzoeken zelf in hoeverre klanten hierdoor geraakt zijn en welke oplossingen passend zijn. Het is van belang dat aanbieders, adviseurs en HDN waar nodig daarin samenwerken en informatie uitwisselen.”

Nieuwe methode

De Inkomensbepaling Loondienst is een nieuwe methode om het toetsinkomen te berekenen voor mensen in loondienst. De inkomensgegevens van de hypotheekaanvrager uit het UWV verzekeringsbericht vormen de bron waarmee het maximale inkomen wordt vastgesteld en waarmee het toetsinkomen wordt berekend.

HDN heeft melding gemaakt van twee incidenten met de tool. De rekentool bracht de fiscale bijtelling van klanten met een lease-auto vanaf 13 augustus 2020 ten onrechte niet in mindering op het toetsinkomen. Volgens HDN is dit probleem per 28 januari opgelost.

Vervolgens bleek dat de IBL-rekentool, sinds de eerste loonstrook over januari 2021, door “een niet ingevuld veld op het UWV-verzekeringsbericht van een beperkte groep klanten, een te laag toetsinkomen heeft afgegeven”. HDN besloot daarop in overleg met IBL-stakeholders om de rekentool vanaf 23 februari vanaf 14.00 uur niet meer beschikbaar te stellen voor nieuwe aanvragen met UWV-verzekeringsbericht.

Waarborgen

Verschil van inzicht over de afhandeling van de incidenten ligt ten grondslag aan het opstappen van drie HDN-commissarissen, wat begin deze week naar buiten werd gebracht. De opgestapte commissarissen zouden ook meer waarborgen hebben gewenst bij het gebruik van het UWV-verzekeringsbericht.

HDN zegt aan die waarborgen te werken: “De werking van de tool is in opdracht van de werkgroep IBL inmiddels grondig onderzocht en technisch blijken de IBL-rekentool en haar rekenregels goed te werken. Om de betrouwbaarheid van de uitkomsten te kunnen borgen, zijn er op het gebied van de processen, controles en governance verbeteringen doorgevoerd. Op dit moment worden deze maatregelen geaudit door BDO, waarna de werkgroep IBL bepaalt wanneer IBL weer beschikbaar komt voor de markt. In de werkgroep IBL zitten vertegenwoordigers van geldverstrekkers, intermediairs, NHG en HDN.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Starters (391.000 euro en doorstromers (408.000 euro) in Noord-Holland hebben vorig jaar gemiddeld de hoogste hypotheekaanvragen gedaan. Dat blijkt uit het overzicht...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

HDN ziet duidelijke omslag ten goede

HDN ziet duidelijke omslag ten goede

Het jaar 2023 werd volgens HDN gekenmerkt door herstel in het tweede deel van het jaar. "Een duidelijke omslag binnen de hypotheekmarkt." 2023 eindigde sterk met...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Een wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afwegingen te maken om Actief Klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen. Het gezamenlijke...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....