Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Ellen Hensbergen 2022 MUNT Hypotheken

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder meer dan honderd hypotheekadviseurs tijdens een webinar van MUNT Hypotheken. Slechts acht procent van het intermediair geeft aan dat zij helemaal nooit tijd besteden aan bestaande relaties. 

Negentien procent van de adviseurs spreekt maandelijks met bestaande relaties. 35 procent besteedt iedere week tijd en aandacht aan beheerszaken.

Adviseurs geven verder aan dat de meest gehoorde wens in hun praktijk niet langer ‘verhuizen’ is, maar dat ‘verbouwingen’ de boventoon voeren; 46 procent van de hypotheekadviseurs geeft aan dat verbouwing het favoriete onderwerp van gesprek is. Toch geeft ook een best groot aandeel (37 procent) aan dat verhuizen nog steeds nummer één wens onder klanten is. Zestien procent laat weten dat mensen momenteel juist aankloppen voor lagere maandlasten en consumptieve opnames. 

Nieuwe kansen 

Directeur van MUNT Hypotheken Ellen Hensbergen: “Het is nog onduidelijk waar klant- en adviseur zich de komende tijd op gaan en moeten focussen, nu duidelijk is dat oversluitingen door de lage rente nauwelijks meer plaatsvinden. Huizenprijzen van bestaande bouw dalen in tegenstelling tot nieuwbouw momenteel sneller. Daarnaast worden alternatieve woonvormen zoals houten huizen steeds aantrekkelijker. Het is goed mogelijk dat adviseurs zich, naast actief beheer van hun portefeuille, ook wat meer gaan toeleggen op dit soort alternatieven. 

“Verder is het bijzonder interessant wat er nu allemaal op het gebied van nieuwbouw gebeurt. Er ligt een opgave om meer te bouwen maar maatschappelijk en politiek is momenteel boeiend of er meer projecten van de grond komen en afgerond kunnen worden. Ook daar kunnen adviseurs hopelijk snel mee aan de gang maar dat hangt onder andere af van een uitspraak van de hoge raad over het stikstofdossier.” 

Reactie toevoegen

 
Meer over
HDN: "Positie starters sterk verbeterd"

HDN: "Positie starters sterk verbeterd"

Afgelopen maand werden circa 32.500 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat ligt ruim drie procent boven het aantal hypotheekaanvragen in dezelfde maand...

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering....

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

Serie Actief Klantbeheer (3): actieplan nazorg

"Intermediairs zien allemaal het belang van goede nazorg. Niet alleen omdat er wettelijke richtlijnen voor zijn, maar ook vanuit plichtsbesef en commercieel aspect....

Helft Nederlanders twijfelt over gekozen rentevastperiode

Helft Nederlanders twijfelt over gekozen rentevastperiode

Meer dan de helft van de Nederlandse huiseigenaren twijfelt achteraf of zij wel de juiste rentevasteperiode hebben gekozen. Een kwart had met de kennis van nu andere...

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer. "Dat...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

In juli meeste hypotheekaanvragen van 2023

In juli meeste hypotheekaanvragen van 2023

In juli werden circa 33.000 hypotheken aangevraagd via het HDN Platform. Dat zijn ongeveer 5.000 aanvragen meer dan in dezelfde maand een jaar eerder (28.820). Met...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...