Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest
De financieel adviseurs heeft de meeste waardering voor de pakketten van Faster Forward Elements (administratiesoftware), FinRust (adviessoftware/financiële planning) en vergelijkingssoftware (My TP), zo blijkt uit onderzoek van Bureau DFO. Directeur Jurjen Oosterbaan Martinius noemt het verontrustend dat de kwaliteit van de beveiliging ergens aan het eind van de staart van de belangrijke aspecten wordt geplaatst.
Het DFO Onderzoek Financiële Software onderzoekt jaarlijks de ervaring met en de waardering van financieel advieskantoren voor de door hen gebruikte software op het gebied van (1) administratie, (2) advies- en financiële planning en (3) vergelijkingssoftware.
Aan de respondenten is een uitgebreide lijst met aspecten voorgelegd die van belang kunnen zijn bij het gebruik van financiële software. Aan de respondenten is verzocht aan te geven welke aspecten naar hun oordeel het belangrijkste zijn. Dit zijn:
- Gebruiksvriendelijkheid
- Prijs-kwaliteitverhouding
- Snelheid
- Kwaliteit van functionaliteit of modules
- Koppeling met andere pakketten.
Oosterbaan Martinius: “De resultaten laten zien dat gemiddeld genomen de gebruikers al vele jaren hetzelfde pakket gebruiken en hoewel dit per pakket verschilt, dat slechts gemiddeld een heel klein percentage overweegt over te stappen naar een ander pakket. De drempel die gevoeld wordt om van pakket te wisselen ligt erg hoog. Dit resultaat correspondeert met de ervaringen die iedereen in de praktijk zal herkennen. Heeft een kantoor eenmaal een pakket in gebruik, dan moet er veel gebeuren wil men van pakket wisselen met alle conversie-problemen van dien en medewerkers die met het nieuwe pakket moeten leren werken. In de praktijk betekent dit echter dat het pakket dat een kantoor eenmaal kiest waarschijnlijk vele jaren in gebruik blijft. Net als bij verzekeringen zijn er geen echt slechte pakketten meer. Het ene pakket past nu eenmaal beter bij het ene kantoor dan het andere pakket. Juist omdat je weet dat je een keuze maakt die langjarig de efficiency op het kantoor gaat bepalen zou je verwachten dat een meer dan grondige analyse aan deze keuze ten grondslag ligt."
Volgens Oosterbaan Martinius zou het logisch zijn wanneer er in de sector gespecialiseerde adviseurs zouden rondlopen die kantoren helpen bij de keuze van de voor hun kantoor meest geschikte softwarepakketten. "Misschien zijn ze er, maar ik ken ze niet. Dat is vreemd in een beroepsgroep die dagelijks zelf ervaart hoe belangrijk deskundig advies is voor het maken van een juiste keuze.”
Reactie toevoegen
Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...
Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders
"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...
"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"
Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...
Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV
Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure. Dit lijkt...
Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente
OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day. Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...
Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023
Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...
Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen
Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...
Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde
Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...
(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...
(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...