Advocaten: BAZ zal nauwelijks instroom kennen door absoluut arbeidsongeschiktheidsbegrip

ZZP'er laptop via Pixabay

De Nederlandse Orde van Advocaten juicht een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen gebaseerd op een duaal stelsel op zich toe, maar meent dat een relatief arbeidsongeschiktheidsbegrip, een flexibele wachttijd en (meer) keuzevrijheid voor de huidige zelfstandigen voor wat betreft opting-out op zijn plaats zijn. Aldus de reactie van de Orde op de internetconsultatie Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ). Inmiddels hebben meer dan 1.300 individuele ondernemers op het voorstel gereageerd, maar de reactie van de Orde is de eerste gepubliceerde reactie van een officiële organisatie.

Wajong

De Orde neemt het oordeel van haar wetgevingsadviescommissie arbeidsrecht: “Bij de invulling van het arbeidsongeschiktheidsbegrip is de relatie met het loondervingsbeginsel volledig losgelaten. Van belang is nog slechts het antwoord op de vraag of de zelfstandige ondanks zijn beperkingen het WML kan verdienen. Dat wordt getoetst aan de hand van één basisfunctie . Zodra met één basisfunctie het WML kan worden verdiend, is geen sprake van arbeidsongeschiktheid en bestaat dus geen recht op een uitkering. Dit wordt in de MvT een absoluut, vereenvoudigd arbeidsongeschiktheidsbegrip genoemd.

“De invoering van het begrip ‘basisfunctie’ doet denken aan het arbeidsongeschiktheidsbegrip zoals dat sedert 2015 voor de Wajong geldt en waar onder meer gewerkt wordt met het begrip ‘drempelfunctie’. Sinds de invoering van dat begrip is kent de Wajong nog nauwelijks instroom. De commissie vreest dat de BAZ eenzelfde lot beschoren is.”

Langere wachttijd dan één jaar

“Gekozen is voor een wachttijd van een jaar en daarbij wordt gewezen op het feit dat ook de WAZ destijds een wachttijd van een jaar kende. Dat klopt maar dat was wel in een tijd dat ook de WAO en artikel 7:629 BW nog een wachttijd van een jaar kenden. Inmiddels zijn die wachttijden, en die van de WIA al 20 jaar op twee jaar gesteld. Ook OCTAS stelt in zijn eindrapportage een wachttijd van twee jaar voor bij een toekomstige publieke arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. De commissie acht het wenselijk dat de huidige keuze beter gemotiveerd wordt om een groter draagvlak te creëren. Ook wordt in overweging gegeven om onder invoering van een eigen risico te kunnen kiezen voor een langere wachttijd dan een jaar.”

Opt-out

“Alleen diegenen met een huidige verzekering die voldoet aan de in het wetsvoorstel gestelde voorwaarden, hebben de mogelijkheid van een opt-out. Een van die voorwaarden is dat de huidige verzekering een wachttijd van niet langer dan een jaar kent. Huidige, wellicht al jaren lopende verzekeringen, voldoen mogelijk niet aan die voorwaarde. Maar voor een dergelijke verzekering is destijds wel bewust door de zelfstandige gekozen. De commissie ziet dit als een keuze behorend bij niet alleen de ondernemersvrijheid maar ook het ondernemersrisico.

“De commissie geeft de wetgever dan ook in overweging om de huidige zelfstandigen de keuze te laten of zij willen deelnemen in het nieuwe stelsel en de BAZ alleen verplicht te stellen voor diegenen die zich na invoering van het wetsvoorstel bij de KvK inschrijven als zelfstandige.”

Ongelijk speelveld

“In de MvT wordt vermeld dat er een ongelijk speelveld bestaat tussen enerzijds verzekerde zelfstandigen en onverzekerde zelfstandigen, en anderzijds tussen werknemers en (onverzekerde) zelfstandigen. Onverzekerde zelfstandigen concurreren door het ontbreken van een inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid op een ongewenste manier op hun tarief met werknemers en verzekerde zelfstandigen. Dit is mede aanleiding om te komen tot het onderhavige wetsvoorstel. Het opheffen van dit ongelijke speelveld wordt als een van de doelen gezien.

“De commissie vraagt zich af in hoeverre dit ongelijke speelveld tussen verzekerde en onverzekerde zelfstandigen opgeheven wordt door een maximale premie van 195 euro per maand te heffen en of de hoogte van deze premie gaat leiden tot substantieel hogere uurtarieven van de nu nog onverzekerde zelfstandigen of tot minder zelfstandigen. De Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden moet aan het laatste effect bijdragen.

“Verder verwacht de commissie dat van een ongelijk speelveld tussen onverzekerde zelfstandigen en werknemers minder sprake zal zijn na invoering van de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
WIA: 60-plusmaatregel niet verlengd

WIA: 60-plusmaatregel niet verlengd

Minister Van Hijum heeft besloten de 60-plusmaatregel bij de sociaal-medische beoordelingen WIA niet te verlengen. De 60-plusmaatregel is volgens de minister geen...

Mensen met een beperking meer baankansen geven

Mensen met een beperking meer baankansen geven

Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (vijftien tot 65 jaar) kampt met een beperking en heeft hierdoor moeite om werk te vinden, stelt ABN Amro in haar rapport...

Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma

Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma

Uit onderzoek in opdracht van Acture blijkt dat 69 procent van de medewerkers die deelnemen aan vitaliteitprogramma’s zich beter voelt. Uit het onderzoek blijkt...

Verder kijken dan OCTAS-rapport

Verder kijken dan OCTAS-rapport

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...

Compleet, innovatief en persoonlijk

Compleet, innovatief en persoonlijk

(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...

Pragmatische blik

Pragmatische blik

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Laten we samen werkgevers de zorg rond ziekte en verzuim uit handen nemen, op een pragmatische manier. Aldus product manager Jorn...

Verzuim verlagen

Verzuim verlagen

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...

Andere zorg

Andere zorg

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) “Ook een geïntegreerde blijft het stempel ‘ziek’ houden. Vreemd dat er in Nederland nooit gesproken wordt...

Zoveel opties...

Zoveel opties...

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Het optierecht (of verhogingsrecht) is belangrijk bij periodieke onderhoudsgesprekken rondom arbeidsongeschiktheidsverzekeringen....

Contra-expertise bij verzuim

Contra-expertise bij verzuim

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Wanneer een zakelijke relatie van jouw assurantiekantoor een forse brandschade heeft opgelopen, zet...