Aegon laat eigen diversiteit meten

Diversiteit 2020

Aegon gaat haar haar eigen diversiteit laten meten. De uitkomsten van het onderzoek van het CBS verwacht Aegon in november.

Het CBS heeft een instrument ontwikkeld om de culturele diversiteit binnen organisaties te kunnen meten. Deze Barometer Culturele Diversiteit kan worden aangevraagd door organisaties met meer dan 250 medewerkers. Zij kunnen het CBS een geanonimiseerde versie van hun personeelsbestand laten bekijken en krijgen vervolgens statistieken over de culturele diversiteit binnen hun organisatie terug. Aegon doet hieraan mee.

Op dit moment is nog niet inzichtelijk waar Aegon op het gebied van culturele diversiteit staat, aldus Aegon zelf. Met inachtneming van de privacywetgeving is het bedrijf hier tot op heden terughoudend in geweest. Aegon heeft wel de ambitie om een diverse organisatie te zijn.

Eerder liet Aegon onderzoeken of mannen en vrouwen binnen het bedrijf hetzelfde verdienen voor hetzelfde werk. Uit dat onderzoek bleek dat dit het geval is. Maar: als functiezwaarte daarbij weggelaten werd, bleken mannen (veel) meer te verdienen. De oorzaak daarvan was een oververtegenwoordiging van mannen in hogere functies. Aegon heeft daarop stappen ondernomen, onder andere met een harde doelstelling voor het aantal vrouwen in sollicitatieprocedures, de successieplanning en in de top. Daarnaast is er in de nieuwe cao afgesproken dat er een onderzoek naar een glazen plafond komt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
“Doe wat bij je past”

“Doe wat bij je past”

(Uit VVP 2-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die kunnen ook van mannen komen)...

Een toekomst waarin gender equality normaal is

Een toekomst waarin gender equality normaal is

(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in rubriek Cultuur, VVP 2-2024) Tien jaar geleden was ik als directeur Reaal Leven op een adviseursevent in gesprek...

Vrouwen aan de TOP!

Vrouwen aan de TOP!

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering', VVP 20-2024) Op vrijdag 1 maart mocht ik bij Athora, het moederbedrijf van Zwitserleven en Reaal,...

Nominaties Top 50 Women in Sustainable Finance 2024 van start

Nominaties Top 50 Women in Sustainable Finance 2024 van start

WIFS (Women in Financial Services) organiseert voor het derde jaar op rij de Top 50 Women in Sustainable Finance: een lijst van vrouwen die werken aan duurzaamheid...

"Antenne ontwikkelen voor polarisatie op werkvloer"

"Antenne ontwikkelen voor polarisatie op werkvloer"

Slechts een krappe meerderheid (54 procent) van werkend Nederland geeft in onderzoek door Centraal Beheer aan zich vrij te voelen om op de werkvloer ideeën...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Partner in kennis SVC Groep in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Hoewel het verminderen van ongelijkheid één van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Wie ken je?

Wie ken je?

(Henk Jansen, Expat Mortgages, in VVP 5-2023) Een veel gehoorde uitspraak in de zakelijke wereld is: het gaat er niet om wie je bent (of wat je kunt) maar wie...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

"Pensioencommunicatie werpt vruchten af"

Van de werknemers vindt 84 procent het belangrijk de pensioenregeling te bespreken tijdens een sollicitatie. Voor 83 procent is pensioenplanning belangrijk voor...