Af van 'slikken of stikken' op zakelijke markt

Enno Wiertsema: ‘Meer creativiteit nodig.’

"De Gedragscode Geïnformeerde verlenging voor zakelijke verzekeringen dient zodanig aangepast te worden dat adviseur en klant voldoende tijd hebben om zich fatsoenlijk en gedegen te oriënteren op een alternatief." Dat schrijft directeur Enno Wiertsema van Adfiz in zijn maandcolumn op de website van de organisatie van financieel adviseurs.

Wiertsema: "Ik hoor al geruime tijd van veel adviseurs en hun zakelijke klanten dat ze zich ieder jaar opnieuw groen en geel ergeren aan de handelswijze van sommige verzekeraars als het einde van de contractstermijn nadert. Onder het mom van het versterken van de concurrentiepositie, het ‘pleasen’ van de aandeelhouders of voldoen aan de Solvency II richtlijnen wordt dit moment te vaak gebruikt om ‘lastige’ risico’s nog maar eens onder de loep te nemen. De klant krijgt dan een nieuw voorstel tegen uitgeklede voorwaarden of met forse premiestijgingen voor de kiezen.

Dat zou nog enigszins te billijken zijn als adviseur en klant hier – pak ‘m beet – drie à vier maanden op voorhand van op de hoogte worden gebracht. Echter, te vaak staan hier geen drie maanden voor, maar slechts één maand. En dan is het in de praktijk niets meer en niets minder dan een kwestie van ‘slikken of stikken’.

"Als je – na de initiële contractstermijn – als klant ieder jaar wordt geconfronteerd met een onzeker moment waarop een verzekeraar op het laatste moment de voorwaarden kan uitkleden of de premie kan verhogen, draagt dat niet bij aan het vertrouwen in de sector; om het maar eens diplomatiek te zeggen. Dergelijke praktijken moeten dus de wereld uit."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 3 september 2019

Het lijkt er steeds meer op dat verzekeraars geen maatschappelijke functie meer willen hebben. Toch is die solidariteit hun enige bestaansrecht.

Meer over
Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...