AFM: activering consumenten met woekerpolis afgerond

Woekerpolis (dossier)

Verzekeraars hebben hun klanten met een beleggingsverzekering gewezen op de mogelijkheden om hun financiële situatie te verbeteren. In 9 procent van de gevallen hebben verzekeraars de klant niet kunnen bereiken of heeft de klant geen keuze kenbaar gemaakt. De wettelijke activeringsplicht voor verzekeraars inzake beleggingsverzekeringen is hiermee afgerond, aldus de AFM. Het door verzekeraars opgerichte loket hersteladvies beleggingsverzekeringen blijft nog tot eind augustus open.

In 2017 en 2018 bracht de AFM verslag uit over het activeren van klanten met een pensioen- en hypotheekgebonden beleggingsverzekering. Nu is ook de controle afgerond over de overige beleggingsverzekeringen, zoals bijvoorbeeld spaarplannen of studieverzekeringen. Verzekeraars hebben 100 procent van hun klanten met een beleggingsverzekering geactiveerd. Uit beide onderzoeken onder in totaal negentie verzekeraars blijkt dat 91 procent van de klanten ook is bereikt. Hiervan heeft 80 procent bewust een keuze kenbaar gemaakt over de voortgang van de beleggingsverzekering. Dat kan zijn door de polis af te kopen, aan te passen of bewust niet te wijzigen. 9% is ondanks de inspanningen van verzekeraars niet bereikt of heeft geen keuze kenbaar gemaakt.

Volgens de AFM is het van belang dat klanten ook na activering bij hun verzekeraar terecht kunnen. Daarom is met verzekeraars afgesproken dat zij zich blijven inspannen om de situatie van hun klanten met een beleggingsverzekering te verbeteren. Hieruit volgen vier zaken: 

  1. Verzekeraars blijven klanten met een beleggingsverzekering ondersteunen als klanten dat willen.
  2. Is de verwachte aangroei in vermogen van de polis lager dan de toekomstige premie-inleg? Dan moet de verzekeraar klanten, die eerder niet zijn bereikt of die nog geen weloverwogen keuze hebben gemaakt, binnen zes maanden een passende oplossing bieden.
  3. De AFM spoort hypotheekaanbieders aan om hun klanten in kaart te brengen waarbij een beleggingsverzekering gekoppeld is aan een aflossingsvrije hypotheek. Vervolgens gaan aanbieders, indien nodig, de klanten activeren om financiële problemen in de toekomst te voorkomen.
  4. Als een klant zich in een schrijnende situatie bevindt, zal de verzekeraar zich inspannen om tot een coulante oplossing te komen.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

peter veldhuizen - advies 1 juli 2019

Beleggen is angst en hebzucht. De AFM zette druk op maatschappijen en adviseurs. De mensen die hebben afgekocht of omzetting naar sparen zijn gegaan, zijn de klos. Ook vaak fiscaal,(de overheid lacht) maar mensen die domweg niets hebben gedaan, die zijn NU het beste af. De overheid moet veel minder met dit soort aangelegenheden bemoeien evenals de voorschriften maximale hypotheek bij een lange rentevaste periode. Meer aflossen dan 50% WOZ is eigenlijk waanzin. De renteaftrek is ook al beperkt tot max. 30 jaar en de renteaftrek wordt ook beknibbeld. De overheid verandert de spelregels binnen de speelduur van het sparen/beleggen/hypotheken traject. Hierdoor moet je zaken steeds aanpassen, of als je de veranderingen zou hebben kunnen weten, dan was je er niet aan begonnen. De huizenmarkt komt hierdoor ook vast te zitten en de starter kan geen kant op, maar de 60+ ook niet.

Meer over
AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum dient tuchtklacht in tegen AFM-accountants

Momentum Capital stapt naar de Accountantskamer - het college dat is belast met het tuchtrecht voor accountants - omdat twee AFM-accountants de beroepsregels zouden...

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

AFM-boete van 50.000 euro voor Vast & Verzeker

De AFM heeft een last onder dwangsom van 50.000 euro opgelegd aan Vast & Verzeker B.V. vanwege het niet volledig aanleveren van informatie. De AFM wil onderzoeken...

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Het gerechtshof Den Haag heeft, in navolging van de uitspraak in de zaak tegen Nationale-Nederlanden, ook uitspraak gedaan in de collectieve procedure van de Vereniging...

Hof: oneerlijk beding in voorwaarden beleggingspolis NN

Hof: oneerlijk beding in voorwaarden beleggingspolis NN

Volgens het Gerechtshof Den Haag heeft NN op beleggingspolissen kosten ingehouden die niet met de klanten overeen waren gekomen. Het gaat om de zogenaamde eerste...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...