AFM: adviesplicht en provisieverbod kunnen beter zijn dan informatiedocumenten

AFM gebouw

In een discussion paper stelt de AFM dat onder meer adviesplicht en provisieverbod soms beter kunnen zijn dan (alleen) informatiedocumenten. De toezichthouder: “Wij moedigen financiële ondernemingen aan om te meten in welke mate maatregelen hebben bijgedragen aan de doelstellingen om consumenten te beschermen. Dan kunnen ook instrumenten als bijvoorbeeld productgovernance of een provisieverbod bij bepaalde producten of diensten effectiever zijn om het gewenste doel bereiken.” De AFM noemt ook een adviesplicht, die “kan worden ingesteld voor complexe financiële producten. Dit houdt in dat consumenten verplicht kunnen worden om advies in te winnen over het product voordat zij het mogen afsluiten”.

Volgens de AFM hebben beleidsmakers “hoge verwachtingen van informatiedocumenten. De aanname van beleidsmakers dat consumenten informatiedocumenten gebruiken om verstandige keuzes te maken gaat vaak echter niet op. Consumenten laten zich in hun gedrag vaak leiden door andere factoren, zoals aanbevelingen van vrienden of influencers of intuïtie. Om consumenten optimaal te beschermen adviseert de AFM aan beleidsmakers om zorgvuldig te bepalen welke beleidsinstrumenten passen bij welk doel. Daarvoor is inzicht nodig in het gedrag van consumenten en de markt. Ondernemingen kunnen gedragsinzichten gebruiken om bijvoorbeeld de keuzeomgeving zodanig in te richten dat die bijdraagt aan verstandige beslissingen of om informatiedocumenten effectiever te maken”.

Handvatten

Mocht toch (ook) gekozen worden voor een informatiedocument, dan kan men inzichten uit de communicatiewetenschappen gebruiken om ze zo bruikbaar mogelijk te maken voor consumenten. In de paper reikt de AFM daarom handvatten aan voor de vormgeving die kunnen helpen om consumenten inzicht te bieden en het maken van een zinvolle vergelijking te bevorderen.

De handvatten zijn: breng de doelgroep in kaart, beperk de informatie tot de kern, zet digitale informatie in, zorg dat de informatie opvalt, communiceer risico’s zorgvuldig, speel in op de vragen van de consument, vermijd jargon en ga uit van weinig voorkennis, gebruik de kracht van beeld.

De AFM noemt verder een aantal minimale vereisten: correct en duidelijk, niet-misleidend, uniform of herkenbaar, op het juiste moment verstrekken/beschikbaar stellen, goed vindbaar en toegankelijk.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 30 december 2021

Ja Frank, maar met de huidige toezichtsstructuur waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gesteld voor alle bagger die door productontwikkelaars vrijelijk over de markt mag worden uitgestort is veel mis. Dus een keuringsdienst voor waren met labeling waar ook direct writers zich aan te houden hebben is heel wat waard. Voor de adviseur blijft nog meer dan genoeg werk over. Hij mag er dan net als de autoverkoper vanuit gaan dat de auto veilig is.

Frank Postel - Heuven Advies 30 december 2021

Goh, is dat niet wat de adviseur zou moeten/kunnen doen...???

Paul Schoo - Platter-Schoo 30 december 2021

Is het niet eenvoudiger producten te keuren en te labelen voor bepaalde doelgroepen?

Meer over
EDI-wallet: kansen maar ook risico's

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen

De AFM herhaalt dat bedrijven die naast hun hoofdactiviteit aan hun klanten ‘groepsverzekeringen’ aanbieden  vanaf 1 oktober mogelijk een vergunning...

Woningeigenaren vaak onbekend met zelf betalen van funderingsschade

Woningeigenaren vaak onbekend met zelf betalen van funderingsschade

Woningeigenaren verwachten vaak dat de herstelkosten bij funderingsproblemen (deels) worden betaald door hun verzekeraar of de overheid. Dat blijkt uit de Consumentenmonitor...

Deelnemer als startpunt bij het inrichten van de keuzebegeleiding

Deelnemer als startpunt bij het inrichten van de keuzebegeleiding

De AFM heeftt het rapport  ‘Keuzebegeleiding begint bij de deelnemer’gepubliceerd. De toezichthouder: "Het rapport helpt pensioenuitvoerders met...

Marktmonitor 2025 van start voor ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars

Marktmonitor 2025 van start voor ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars

Op 17 februari start het invullen van de Marktmonitor adviseurs & bemiddelaars (MMAB). De totale groep van ruim 6.100 adviseurs en bemiddelaars die de digitale...

AFM sluit zich aan bij Nationale Coalitie Financiële Gezondheid

AFM sluit zich aan bij Nationale Coalitie Financiële Gezondheid

De AFM heeft zich aangesloten bij de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid (NCFG). ADe NCFG is een coalitie van publieke en private organisaties die samen...

Kredietaanbieders van buiten Nederland niet gebonden aan maximum kredietvergoeding

Kredietaanbieders van buiten Nederland niet gebonden aan maximum kredietvergoeding

In een zaak van de AFM tegen een online flitskredietaanbieder oordeelde de rechter dat elders in Europa gevestigde aanbieders van online flitskrediet niet gebonden...

AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman

AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman

De AFM waarschuwt consumenten voor Frank Wim Brugman die volgens de toezichthouder illegaal actief is als vermogensbeheerder. Hij beschikt niet over een vergunning...

Afhankelijkheid big tech heeft grote impact op financiële sector

Afhankelijkheid big tech heeft grote impact op financiële sector

De AFM constateert dat de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, duurzaamheid en internationalisering steeds sneller gaan en een steeds grotere impact...

Convenant AFM en DSI verlengd

Convenant AFM en DSI verlengd

De AFM en Stichting DSI hebben het convenant over vakbekwaamheid verlengd. Dit convenant, dat sinds 2018 van kracht is, richt zich op medewerkers die adviseren of...