AFM biedt stappenplan hersteladvies woekerpolis

Woekerpolis (dossier)

Financieel adviseurs die hun klanten willen helpen met mogelijke financiële gevolgen van beleggingsverzekeringen kunnen gebruik maken van een stappenplan dat de AFM heeft opgesteld.

Het stappenplan is een hulpmiddel om in het belang van de klant te komen tot een goede oplossing voor klanten die door hun beleggingsverzekering gaten oplopen in hun financiële planning, aldus de AFM. "Dit kan bijdragen aan herstel van vertrouwen in de financieel adviseur. De AFM wijst consumenten met een beleggingsverzekering er dringend op om in actie te komen."

De AFM heeft in haar nieuwsbrief van 29 november 2011 al aandacht besteed aan de manier waarop adviseurs om zouden moeten gaan met hun adviezen over lopende beleggingsverzekeringen. De rol van de adviseur bij de begeleiding van deze klanten met een beleggingsverzekering is hierin besproken. Ook is uitgelegd waaraan een hersteladvies moet voldoen. De AFM heeft hierop vragen gekregen over de manier waarop een adviseur het proces rond het hersteladvies kan vormgeven en wil adviseurs hier graag bij helpen.

"De AFM heeft in de markt gezocht naar voorbeelden die illustreren hoe een goed hersteladvies wordt vormgegeven. Op basis van deze voorbeelden en gesprekken met kenners van de advisering is een stappenplan opgesteld aan de hand waarvan adviseurs het hersteladvies vorm kunnen geven. De AFM heeft in de markt geconstateerd dat adviseurs die het hersteladvies goed vormgeven, dit doen op een soortgelijke wijze als in het stappenplan wordt beschreven", aldus de AFM.

"Uitgangspunt in het hersteladvies is het doelherstel van de klant: is het nog (realistisch) mogelijk om de oorspronkelijke doelstelling te behalen? Zo niet, hoe kan de positie van de klant dan zoveel mogelijk worden verbeterd? Het is belangrijk dat u als adviseur uw klanten actief benadert: dat is dé manier om te voorkomen dat in de toekomst klanten hun doelstelling, voor hen mogelijk onverwacht, niet halen. Het stappenplan gaat uit van de situatie dat de adviseur zijn eigen, huidige klanten helpt."

Reactie toevoegen

 

Reacties

karel - 14 oktober 2012

De AFM is een ambtenarensocieteit.welke binnenkort fuseert met de consumentenbond en Radar. Waren ze ooit toezichthouder? Of zijn ze het nooit geweest.

Pollo - 13 oktober 2012

Voor zover ik het allemaal nog kan volgen is de compensatieregeling a la Wabeke voor de consumentenstichtingen en de politiek de afdoende oplossing. Als we even negeren dat heel veel polishouders nog steeds geen compensatie/wijzigngs/verbeteringsvoorstel hebben ontvangen, is daarmee voor de verzekeraar de kous af. Aegon meende dat recent ook al. en staatsbedrijf ASR lijkt ook op dat pad. Voor ons , de echte adviseurs, blijft de situaite onveranderd: de relaties zijn teleurgesteld, en gaan never nooit niet het bedoelde kapitaal halen. Voor de klant is daarmee de kous niet af, integendeel, die staat met z'n blote voeten op het kouwe zeil. Wij moeten de door onszelf geadviseerde klanten zo goed mogelijk helpen alsnog zo dicht mogelijk bij hun nu gestelde doelen te komen. Het lijkt me dat dit een normale handelswijze is, die echter niet als alreeds betaald kan worden beschouwd uit de provisie tevens strekkend tot onderhoud van de polis.Tenzij we aannemen dat in de provisies de ontwoekerprocedure en het hersteladvies al waren meegenomen. Dit zijn vrij vergaande processen, die al snel uitmonden in een totaal nieuw advies, waarvoor inventarisatie kennis ervaring risicobereidheid en doelstellingen op de wijze anno 2013 in kaart dienen te worden gebracht, gedocumenteerd, vastgelegd, inclusief handtekeningencollectie opdrachtbevestiging DVD en overige rataplan. Om nog maar niet de ellende uit fiscaliteit veranderde regelgeving te noemen. Daarvoor is de provise uit 1990-2005 al helemaal niet bedoeld of toereikend. De toenmalige praktijk( jammer maar van schijnheiligheid wordt neimand beter) was dat ik van een welbekend verzekeraar een heuse laptop van 8 kilo mee kreeg, met hun programmatuur erop en in één avond een polis "opschreef" om -als het niet lukte de banden te verstevigen- te volstaan met het toezenden van jaaroverzichten, Toenmalige acountmanagers gaven dat ook aan in 1 keer opschrijven en klaar. Veel beter dan schade met al dat onderhoud! en hypotheken, met al die deadlines en vele vervolgafspraken. Mijn inschatting is dat de AFM nog steeds leeft in de historische waan van "torenhoge woekerprovisies" waarmee verzekeraars de intermediairs als bliksemafleider wilden gebruiken. Al iemand opgevallen dat op E.V. na vrijwel geen consumentenprograma of stichting de pijlen nog richt op het intermediair? Geen enkel intermediairbedirjf zal anno 2012 al zijn tijd kunnen gaan besteden aan het kostelooss adviseren omtrent deze polissen. De AFM mag natuurlijk best VRAGEN of wij hier een actieve rol in willen spelen en onze beloning matigen vanwege medeleven met de klanten waarvoor wij deze producten tot onze spijt hebben afgesloten. En bijvoorbeeld aangeven dat een redelijke declaratie van ons via de verzekeraar aan de klant mag worden vergoed. Dat kon wel eens een beter resultaat opleveren dat deze eis om deze ongelooflijke berg werk om niet te verrichten..

Jeffrey Leichel (ODIN) - 13 oktober 2012

De praktijk: 1. Compensatieregelingen houden woekerpolissen juist in stand! 2. Bank rekent voor switch naar bijv. banksparen € 250,00 3. Als je niet rechtstreeks zaken doet met bank moet je het via serviceprovider doen. Extra kosten voor klant min. € 250,00 4. Traject omzetten hypotheekconstruct duurt minimaal 3 maanden met 10 uur werk. 5. AFM rept met geen woord over het claimen van schade uit het verleden, terwijl KiFiD aantoonbaar veel hogere schades toekent dan compensatieregeling 6. Zeker 70% van alle woekerpolissen liggen bij banken/verzekeraars zelf. Die kunnen dit nooit alleen aan. Vanuit een zuivere klantgedachte zouden banken/verzekeraars intermediairs moeten inhuren om dit snel op te lossen. Tenslotte is hersteladvies een misleidend woord. Dat wekt de indruk dat je iets fout hebt gedaan. Het is een verbeteradvies. Omdat er steeds beter inzicht komt in de werkelijke kosten en werking van beleggingsverzekeringen.

Sytse - 12 oktober 2012

Is dit nu een hersteladvies voor een beleggingsverzekering of een woekerpolis? De verzekeraars hebben alle woekerpolissen toch gecompenseerd? Zouden we dan het woord woekerpolis niet meer gebruiken in deze context en voortaan spreken over een nieuw advies wegens tegenvallende beleggingsopbrengsten?

Pollo - 12 oktober 2012

Het stappenplan valt me mee, dat ziet er best praktisch uit. Al is het een ondoenlijke klus om alle polishouders van een compleet advies te voorzien. Wle blijf ik het raar vinden dat wij alles gratis moeten doen, terwijl de aanbieders met hun nieuwe produkten gewoon weer dikke winst maken. Reaal rekent in het nieuwe produkt ongeveer een tientje p.m poliskosten en 0,35% over de waarde jaarlijks. En dat mag ik aan de relaties gratis gaan uitleggen. Dan is het rendement bij een vele procenten lagere prognose nog hoger dan bij het oude product bij 8% prognose, kan je nagaan hoevel ze al hebben binnengeharkt. Maar laten we positef zijn; AFM een dikke voldoende voor het stappenplan!

Leo - 12 oktober 2012

AFM gaat opnieuw zijn boekje te buiten. Opdracht was toezicht houden. Niet: wetten schrijven.

koppers asuurantien - 12 oktober 2012

koppers assurantien wil advies geven maar pas op u provisie betaling adviseur mag u af trekken van de belasting omdat dit er in zit maar een faktuur moet u zelf betalen dat voor zit ook in de woeker polis. door minister als afm en meelopers als woeker polis afgedaan . het is extra binnen komst van belasting te hopen na 2013 geen client di normaal;e baan heeft kunnen deze bedragen betalen het werdt namelijk altijd in delen betaald. ministerie weet niet eens wat vertel bij europeesche gemeenschap laat staan dat hij iets weet van verzekeringen. dat diploma werdt op de universiteit weg gegeven als men econnmie stuurdeerde. er zijn te veel mensen mee bezich die geen verstaan vaN BELASTINGEN HEBBEN ALS OOK NIET VAN VERZEKERINGEN

Aad Mansveld - 12 oktober 2012

Gaat niet werken zo.

Hans - 12 oktober 2012

Woekerpolissen bestaan inderdaad niet meer, als het goed is wordt gecompenseerd door de verzekeraars als niet aan de afgesproken kostennorm wordt voldaan. Indien een klant nu een ander product wil hebben dan kan je het stappenplan van de AFM natuurlijk volgen. Dat is een hulpmiddel en m.i. helemaal niet verplicht. Het is ook een misvatting dat alles kosteloos moet. Een klant die nu een andere doelstelling heeft met zijn kapitaalsverzekering of lijfrentekapitaalsverzekering en/of een andere visie heeft ten aanzien van beleggen die wil dus een ander produkt en daar hoort het adviestraject bij dat wettelijk verplicht is. Voor de advieswerkzaamheden reken je gewoon kosten en voor de bemiddeling ook. Je kan natuurlijk wel een bestaande klant een kosteloos eerste gesprek aanbieden. Tijdens dat gesprek stel je de eventueel veranderde behoeften en wensen vast en leg je ook vast wat het kost. De AFM kan helemaal niet afdwingen dat je niets rekent. Je bent zelfs stom bezig als je voor bijv. 1000 klanten in je portefeuille niets rekent voor de nieuwe adviezen. Dan ga je failliet en daar is de klant helemaal niet gebaat mee aangezien het nieuwe advieskantoor per definitie niets gratis zal gaan doen. Je moet je procedures efficient, vakkundig, eerlijk en transparant inrichten. Vraag niet enorme bedragen voor een simpele productomzetting, vraag voor verpandde polissen 50% meer want dat kost nu eenmaal een paar maanden extra tijd.

Rob van Sneladvies.nl - 12 oktober 2012

Komen ze ook met richtlijnen voor banken die toestemming moeten verlenen voor omzetting van verpandde polissen? Dit proces verloopt dramatisch!

Meer over
AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

René Graafsma noemt schikkingen woekerpolissen flutvoorstellen

“De huidige voorgestelde schikkingen van woekerpolissen met Nationale-Nederlanden, DeltaLloyd, a.s.r. en Aegon – met alle voorgaande merken en handelsnamen...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...