AFM deelt aanbevelingen over communicatie bij verlagen pensioen
Uit de onderzoeken bij pensioenfondsen blijkt dat hun informatie nog niet altijd evenwichtig is. Fondsen moeten een eventuele uitleg over de oorzaken van de aanstaande verlaging evenwichtig geven. Hierin horen zowel de rente als beleggingskeuzes en de hoogte van premies.
Daarnaast, aldus de AFM, "zien we dat pensioenfondsen hun deelnemers en pensioengerechtigden nauwelijks stimuleren tot actie over te gaan. Dit kan bijvoorbeeld door een concrete actie te koppelen aan informatie over verlagingen zoals een verwijzing naar een adviseur of naar mijnpensioenoverzicht.nl. Daarmee zouden betrokkenen meer inzicht krijgen in hun financiële situatie en zo nodig kunnen anticiperen op minder pensioeninkomen. De AFM als gedragstoezichthouder verwacht dat pensioenfondsen hier aandacht aan besteden in hun communicatie over verlagingen".
In euro's per maand
Uit het AFM Consumentenpanel blijkt onder meer dat deelnemers de gevolgen van een verlaging bij voorkeur willen zien in euro’s per maand. Ook is er behoefte om een vergelijking te kunnen maken tussen de hoogte van het pensioen voor en na de verlaging. Dit geeft deelnemers persoonlijke informatie over hun financiële situatie.
Reactie toevoegen
Reacties
PS - Platter-Schoo FD 19 december 2019
Dit noemen ze zelf gecreëerde problemen over de schutting gooien. Eerst een dure pensioenvergunning eisen van adviseurs, die er dan massaal voor kiezen de pet aan de kapstok te hangen met zoveel overheidsbemoeienissen. Laat de AFM het maar zelf doen is veel gehoord. Nu blijkt dat ze daar geen enkele kaas van gegeten heeft moet de communicatie beter, zodat het probleem niet meer bij de AFM ligt maar bij de pensioenfondsen en de dolende consument. Inmiddels zijn er geen adviseurs meer over en is mijnpensioenoverzicht.nl voor de consument abracadabra en onvolledig. Driemaal hoera voor het door de AFM zo "gekoesterde" klantbelang. Bedankt voor de puinhopen.
Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem
Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...
AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge
Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...
AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"
De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...
AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance
De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse. Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...
Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken
De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...
Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten
Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...
AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023
De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...
Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank. Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....
AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen
De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...