AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

laptop 4 via Pixabay

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen meer op maat te maken. Dat biedt kansen maar leidt ook tot risico’s, bijvoorbeeld ten aanzien van de solidariteit. Dat staat in een verkenning door de AFM van de technologische ontwikkelingen richting 2033.

De toezichthouder: "Digitalisering geeft mogelijkheden om fijnmaziger te personaliseren. Gepersonaliseerde prijsbepaling kan grote gevolgen hebben voor consumenten. Premies kunnen verder worden verfijnd op basis van gedrag, preventie of metingen. Dit kan positieve effecten hebben, maar kan ook leiden tot hoge premies als gevolg van individuele risico's. Hiermee kan de huidige solidariteit, het gezamenlijk dragen van risico’s, onder druk komen te staan. Een ontwikkeling als roboadvies en het aanbieden van een verzekering als onderdeel van een product of website (embedded distributie) kunnen de huidige manier van distributie veranderen."

Oproep sector en beleidsmakers

De AFM: "Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Het zicht voor zowel de consument als de toezichthouder kan vertroebelen, kijkend naar ontwikkelingen als gepersonaliseerde premies, datastromen in de keten, embedded insurance en complexere constructies van dienstverlening en producten uit het buitenland. Daarnaast kunnen de gesignaleerde ontwikkelingen elkaar mogelijk versterken. Dit bevestigt het belang om als AFM, samen met de sector en beleidsmakers, vooruit te blijven kijken. Door met elkaar tijdig de risico’s van digitalisering te verkleinen, kunnen zowel de sector als de consument baat hebben bij de voordelen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: snelle groei particuliere beleggingen met crypto's

AFM: snelle groei particuliere beleggingen met crypto's

Het aantal beleggers dat investeert in producten met crypto als onderliggende waarde neemt fors toe. Op dit moment geeft 1 op de 10 beleggeers aan in op crypto gebaseerde...

AI waar het kan, mens waar het moet

AI waar het kan, mens waar het moet

(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...

Risico’s op crimineel gedrag bij vrijgestelde aanbiedingen

Risico’s op crimineel gedrag bij vrijgestelde aanbiedingen

De AFM ziet "aanzienlijke risico’s op crimineel gedrag" wanneer de vrijstellingsgrens voor beleggingen medio 2026 waarschijnlijk wordt verhoogd van vijf...

Durf jezelf te laten zien

Durf jezelf te laten zien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...

Geheel digitaal landschap opgetuigd

Geheel digitaal landschap opgetuigd

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

Fiscaliteit van belang voor distributie beleggingsproducten

Fiscaliteit van belang voor distributie beleggingsproducten

Beleggingsondernemingen moeten bij de distributie van beleggingsproducten ook externe factoren meewegen, zoals fiscaliteit. Zo worden bijvoorbeeld beleggingen in...

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...

Best gewaardeerde verzekeraars hebben snelste digitale straat

Best gewaardeerde verzekeraars hebben snelste digitale straat

“De best gewaardeerde verzekeraars hebben de snelste digitale straat.” Aldus managing director Insurance Jan-Pieter van der Helm van IG&H bij...