AFM: "Digitalisering zal grote invloed hebben op verzekeringsmarkt"

laptop 4 via Pixabay

Digitalisering zal een grote invloed hebben op de verzekeringsmarkt het komende decennium. Met de gegevens van consumenten zal het mogelijk zijn om verzekeringen meer op maat te maken. Dat biedt kansen maar leidt ook tot risico’s, bijvoorbeeld ten aanzien van de solidariteit. Dat staat in een verkenning door de AFM van de technologische ontwikkelingen richting 2033.

De toezichthouder: "Digitalisering geeft mogelijkheden om fijnmaziger te personaliseren. Gepersonaliseerde prijsbepaling kan grote gevolgen hebben voor consumenten. Premies kunnen verder worden verfijnd op basis van gedrag, preventie of metingen. Dit kan positieve effecten hebben, maar kan ook leiden tot hoge premies als gevolg van individuele risico's. Hiermee kan de huidige solidariteit, het gezamenlijk dragen van risico’s, onder druk komen te staan. Een ontwikkeling als roboadvies en het aanbieden van een verzekering als onderdeel van een product of website (embedded distributie) kunnen de huidige manier van distributie veranderen."

Oproep sector en beleidsmakers

De AFM: "Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt het tegenovergestelde te gebeuren. Het zicht voor zowel de consument als de toezichthouder kan vertroebelen, kijkend naar ontwikkelingen als gepersonaliseerde premies, datastromen in de keten, embedded insurance en complexere constructies van dienstverlening en producten uit het buitenland. Daarnaast kunnen de gesignaleerde ontwikkelingen elkaar mogelijk versterken. Dit bevestigt het belang om als AFM, samen met de sector en beleidsmakers, vooruit te blijven kijken. Door met elkaar tijdig de risico’s van digitalisering te verkleinen, kunnen zowel de sector als de consument baat hebben bij de voordelen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
De duurzame toekomst van verzekeren

De duurzame toekomst van verzekeren

(Onno Bloemers, First Day Advisory Group, in VVP 3-2024) Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde...

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

Bezit ‘slimme’ huishoudelijke apparaten toegenomen

In 2024 zei 89 procent van de Nederlandse bevolking een of meer zogenoemde slimme apparaten of systemen in huis te hebben, in 2020 was dat 81 procent. 63...

Guda van Noort lid raad van toezicht AFM

Guda van Noort lid raad van toezicht AFM

Minister Heinen van Financiën heeft Guda van Noort benoemd tot lid van de raad van toezicht (rvt) van de AFM. De benoeming is per 1 september 2024 en geldt...

ChatGPT versus Ronald Tiemessen

ChatGPT versus Ronald Tiemessen

(Uit Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Nieuw in VVP in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord...

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Meldpunt Adfiz uitgebreid met loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: "Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling...

Integreren van AI-software

Integreren van AI-software

(Uit Ken je vak!, VVP 3-2024) In dit derde deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe integreer je AI in een bestaand IT-landschap?...

Nieuwe risico's door embedded finance

Nieuwe risico's door embedded finance

Embedded finance leidt tot nieuwe risico's, meent DNB op grond van een analyse waarin de toezichthouder de integratie van financiële producten in niet-financiële...

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

Ik ga op reis en neem mee… AI als oplossing voor de claimpieken

(Blog door Stephan de Jong, Director Technology & Digital Transformation bij IG&H) Door gebruik te maken van de mogelijkheden van GenAI kunnen verzekeringsmaatschappijen...

Onveranderde waarde in een veranderende wereld

Onveranderde waarde in een veranderende wereld

(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...

AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"

AFM: "Beter changemanagement beschermt consumenten tegen overkreditering"

De AFM vraagt aandacht voor tien principes bij het verbeteren van changemanagement door verstrekkers van consumptief of hypothecair krediet. Naar aanleiding van...