AFM formuleert brede \'denkrichting\' pensioenadvies

AFM gebouw

Samen met een brede vertegenwoordiging uit de financiële sector heeft de AFM een denkrichting uitgewerkt voor efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten. Het document is geen leidraad die voorschrijft hoe pensioendienstverlening moet worden ingericht, maar een hulpmiddel voor adviseurs om hun processen voor de klant te vereenvoudigen en daarmee het minder complexe pensioenadvies betaalbaar te houden. Bijvoorbeeld door de klant zelf aan het werk te zetten.

 

Met de denkrichting voor een efficiëntere pensioendienstverlening voor consumenten, wil de AFM de sector laten zien dat er binnen de bestaande wet- en regelgeving voldoende ruimte is om de pensioendienstverlening (kosten)efficiënter in te richten, om daarmee goed aan te sluiten op de behoefte en de wensen van de klant. In een toelichting schrijft de toezichthouder: "We zien dat werkgeverspensioenregelingen versoberen. Dat leidt tot een lagere pensioenopbouw. Het pensioeninkomen van de consument wordt steeds meer zijn eigen verantwoordelijkheid. Adviseurs en financiële dienstverleners kunnen consumenten helpen door efficiëntere pensioendienstverlening aan te bieden die tot een betaalbare oplossing voor hun pensioenvraagstuk leidt."

 

Adviesmodules
De denkrichting bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het proces om tot efficiënte en nuttige pensioendienstverlening te komen. De kern van dit proces is een modulaire aanpak. In elke fase van de pensioendienstverlening (oriëntatie, inventarisatie/analyse en advies/oplossing) kan de adviseur bepalen welke modules, zoals life events en de verschillende oplossingsmogelijkheden voor het pensioenvraagstuk, hij wel of niet kan gebruiken in zijn pensioendienstverlening. Life events en oplossingsmogelijkheden, die bij voorbaat niet relevant zullen zijn, kunnen direct uitgesloten worden, zodat alleen die stappen doorlopen worden die werkelijk waarde toevoegen voor de klant. Een volledig integraal adviesproces doorlopen is dus lang niet altijd noodzakelijk. Deze denkrichting past dan ook in het eerder gepubliceerde concept ‘Dienstverlening op maat’ van de AFM. Daarin gaf de toezichthouder al aan dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en de klantsituatie minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten.

In het tweede deel van de denkrichting wordt het in deel één beschreven dienstverleningsproces door middel van drie voorbeelden, die de AFM samen met de financiële sector heeft uitgewerkt, verduidelijkt. De AFM benadrukt dat deze voorbeelden slechts dienen als aanzet voor een verdere gedachtevorming over de invulling van de pensioendienstverlening. In het derde en laatste onderdeel van de Denkrichting worden een vijftal suggesties gedaan voor een efficiëntere pensioendienstverlening. Deze zijn in de gesprekken tussen de toezichthouder en de financiële sector naar voren gekomen.

 

Brede samenwerking
Dat marktpartijen en toezichthouder gezamenlijk een denkrichting formuleren is nieuw voor de AFM. "Hiervoor is gekozen omdat wij belang hechten aan de gezamenlijke aanpak van het maatschappelijk belangrijke pensioenvraagstuk." De marktpartijen die een actieve bijdrage hebben geleverd aan deze eerste Denkrichting van de AFM zijn ABN Amro, Adfiz, Aegon, Consumentenbond, Delta Lloyd, Bureau D&O, Duin & Pedroli, Knab, Pensioenplanning.NL, het Verbond van Verzekeraars en de Vereniging FFP.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Dick Aardenburg - 8 mei 2014

Waarom zouden mensen nu ineens hun schoenendozen wel uit kunnen pluizen? Hebben zij nu ineens wel verstand van polisbladen enz gekregen?? En wanneer zij 1 of meer bladen vergeten, dan is de adviseur verantwoordelijk volgens huidige opvattingen. Dus laten wij klanten een vrijwaring (gelijk aan die van accountants) ondertekenen. Zo staat het belang van de klant idd helemaal centraal (sic).

Alex Klein - 8 mei 2014

Een positieve benadering zou wellicht een ander beeld kunnen geven ;-)

Alex Klein - 8 mei 2014

Volgens mij gaat het er juist om dat een adviseur minder werk hoeft te verrichten als hij zijn klant meer zelfwerkzaam maakt. De klant een lagere factuur, de adviseur meer tijd om te adviseren. Zo maak je pensioenadvies voor een grotere groep consumenten bereikbaar en kan de adviseur doen waar hij goed in is en plezier in heeft. Het lijkt zo simpel en toch gaan er nog veel adviesuren verloren aan het uitpluizen van een ongeordende schoenendoos.

Dick Aardenburg - 8 mei 2014

Dienstverlening op maat?? Hoe meer werk iemand verricht... hoe hoger de rekening... wat is daar in vredesnaam nieuw aan?? Oude wijn in nieuwe jasjes. Wat een verspilling van tijd en geld. Maar ja, hoe moet je anders de beroerde uitwerking van het provisieverbod vergoeilijken?

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Gommer: maak een pensioenplan

Praktijktips Pensioen & Vermogen Theo Gommer: maak een pensioenplan

Een pensioenplan wordt cruciaal in de nieuwe pensioensituatie. Als adviseur kun je klanten daar in begeleiden. Aldus Theo Gommer (Gommer Advocaten), een van de keynote...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

Dennis van der Putten (Cardano) verzorgt kennissessie Scildon op VVP Event Pensioen & Vermogen

In de kennissessie ‘Stop met duurzaam beleggen!’ van Scildon op het VVP Event Pensioen & Vermogen op 19 maart vertelt Dennis van der Putten, Chief...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...