AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

Euro's nieuw via Pixabay

Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges bij loyale klanten. De AFM gaat hierover met de betreffende verzekeraars in gesprek.

De toezichthouder: "Wij vinden het zorgelijk dat bijna de helft van de verzekeraars bij minimaal één van hun producten hogere premies rekent voor loyale klanten, terwijl daar op basis van risicoprofielen geen reden voor lijkt te zijn. Wij verwachten dat stijgingen van de winstmarge na de klantgroep met een klantduur van 1-2 jaar niet voorkomen, en dat als deze stijgingen voorkomen, er in het productontwikkelingsproces expliciet is stilgestaan bij de reden hiervan en dat wordt onderbouwd dat het klantbelang evenwichtig is meegewogen. Wij zullen hier de komende tijd op toezien."

Berekening

Of er sprake is van margepersonalisatie bij schadeverzekeringen, onderzoekt de AFM door de winstmarge die verzekeraars rekenen af te zetten tegen de klantduur. De klantduur is het aantal jaar dat een polis loopt, oftewel in beheer is, bij een verzekeraar. "We delen daartoe de premie die groepen klanten betalen (werkelijke premie) door de kosten die een verzekeraar verwacht te maken voor deze polissen (technische premie), per groep klantduur. In dit onderzoek spreken we van margepersonalisatie bij loyale klanten wanneer de winstmarge op de groep die langer klant is (9+ jaar) minstens vijf procent hoger ligt dan op de groep nieuwere klanten (1-2 jaar).

"In 2023 is bij bijna de helft van de verzekeraars sprake van marge- personalisatie bij ten minste één productgroep. Wanneer hiervan sprake is, gaat het vaak om een toename in de winstmarge van meer
dan tien procent tussen de klantgroepen 1-2 en 9+ jaar. Bij de drie soorten autoverzekeringen is bij tussen negentien en 30 procent van de verzekeraars sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. Bij inboedelverzekeringen speelt dit bij 23 procent van de verzekeraars. Bij aansprakelijkheidsverzekerin-
gen is vrijwel geen sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. In het marktgemiddelde van alle onderzochte verzekeringsproducten is dit nauwelijks zichtbaar. Dit komt doordat de klantgroep 9+ jaar in sommige gevallen juist een lagere winstmarge kent dan de klantgroep 1-2 jaar."

Ongewenste uitkomsten

Het personaliseren van winstmarges van schadeverzekeringen kan volgens de AFM "leiden tot ongewenste uitkomsten en kan strijdig zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. Vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen, kunnen worden benadeeld.
en aansprakelijkheidsverzekeringen".

Het onderzoek is gebaseerd op de premiegegevens van 47,7 miljoen polissen.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

kees bergman - Kees Bergman 9 april 2025

Ik weet, dat het gevaarlijk is om met een positief kritische opmerking richting AFM te komen. Het onderzoek zal goed en terdege gedaan zijn. De uitkomst van dit onderzoek komt niet écht op een lekker moment. Het is gebaseerd op de premiegegevens van 47,7 miljoen polissen en dat is niet niks. Sommige gevallen zullen hemelschreiend zijn, maar heel veel gevallen waar een positief kritische tussenpersoon bij betrokken is zullen waarschijnlijk en hopelijk perfect zijn. Had het ook niet goed geweest, wanneer de AFM bij de terugvalregeling no claim meer geprotesteerd had. Daar zagen we dat loyale klanten met bijvoorbeeld zuurverdiende 30 schadevrije jaren bij vaak één maatschappij met de kop gelijk gemaakt werden na 1 of 2 schades met relaties met mindere schadevrije jaren. Had het ook niet goed geweest , dat de AFM zich nog vééééél meer bemoeid had met de wijziging pensioenstelsel waar wij nu mee zitten. Op het hoogste punt van de aandelenbeurs komen met een pensioenstelsel , dat meer gebaseerd is op het reilen en zeilen van die aandelenbeurs , had denk ook iets minder gekund. Zo kunnen wij denk nog wel meer positief kritische punten noemen, die onderzoek- en aanbevelenswaardig zijn.

Meer over
Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...

AFM:  inzetten op weerbare financiële sector

AFM: inzetten op weerbare financiële sector

"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen

AFM in 2024: 258 nieuwe vergunningen

In 2024 verleende de AFM 258 nieuwe vergunningen aan financieel dienstverleners, aldus het dinsdag verschenen jaarverslag. 474 financieel dienstverleners vroegen...

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime

AFM start verkenning naar dienstverlening binnen ‘het nationaal regime

De AFM doet dit voorjaar een verkennend onderzoek bij financieel dienstverleners en beleggingsondernemingen die diensten verlenen binnen ‘het nationaal regime’....

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

EDI-wallet: kansen maar ook risico's

De AFM verwacht dat de Europese Digitale Identiteit (EDI) wallet grote impact kan hebben op de financiële sector. De EDI-wallet is een mobiele app waarin digitale...

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden: tijdig vergunning aanvragen

De AFM herhaalt dat bedrijven die naast hun hoofdactiviteit aan hun klanten ‘groepsverzekeringen’ aanbieden  vanaf 1 oktober mogelijk een vergunning...

Woningeigenaren vaak onbekend met zelf betalen van funderingsschade

Woningeigenaren vaak onbekend met zelf betalen van funderingsschade

Woningeigenaren verwachten vaak dat de herstelkosten bij funderingsproblemen (deels) worden betaald door hun verzekeraar of de overheid. Dat blijkt uit de Consumentenmonitor...

Deelnemer als startpunt bij het inrichten van de keuzebegeleiding

Deelnemer als startpunt bij het inrichten van de keuzebegeleiding

De AFM heeftt het rapport  ‘Keuzebegeleiding begint bij de deelnemer’gepubliceerd. De toezichthouder: "Het rapport helpt pensioenuitvoerders met...