AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges bij loyale klanten. De AFM gaat hierover met de betreffende verzekeraars in gesprek.
De toezichthouder: "Wij vinden het zorgelijk dat bijna de helft van de verzekeraars bij minimaal één van hun producten hogere premies rekent voor loyale klanten, terwijl daar op basis van risicoprofielen geen reden voor lijkt te zijn. Wij verwachten dat stijgingen van de winstmarge na de klantgroep met een klantduur van 1-2 jaar niet voorkomen, en dat als deze stijgingen voorkomen, er in het productontwikkelingsproces expliciet is stilgestaan bij de reden hiervan en dat wordt onderbouwd dat het klantbelang evenwichtig is meegewogen. Wij zullen hier de komende tijd op toezien."
Berekening
Of er sprake is van margepersonalisatie bij schadeverzekeringen, onderzoekt de AFM door de winstmarge die verzekeraars rekenen af te zetten tegen de klantduur. De klantduur is het aantal jaar dat een polis loopt, oftewel in beheer is, bij een verzekeraar. "We delen daartoe de premie die groepen klanten betalen (werkelijke premie) door de kosten die een verzekeraar verwacht te maken voor deze polissen (technische premie), per groep klantduur. In dit onderzoek spreken we van margepersonalisatie bij loyale klanten wanneer de winstmarge op de groep die langer klant is (9+ jaar) minstens vijf procent hoger ligt dan op de groep nieuwere klanten (1-2 jaar).
"In 2023 is bij bijna de helft van de verzekeraars sprake van marge- personalisatie bij ten minste één productgroep. Wanneer hiervan sprake is, gaat het vaak om een toename in de winstmarge van meer
dan tien procent tussen de klantgroepen 1-2 en 9+ jaar. Bij de drie soorten autoverzekeringen is bij tussen negentien en 30 procent van de verzekeraars sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. Bij inboedelverzekeringen speelt dit bij 23 procent van de verzekeraars. Bij aansprakelijkheidsverzekerin-
gen is vrijwel geen sprake van hogere winstmarges voor loyale klanten. In het marktgemiddelde van alle onderzochte verzekeringsproducten is dit nauwelijks zichtbaar. Dit komt doordat de klantgroep 9+ jaar in sommige gevallen juist een lagere winstmarge kent dan de klantgroep 1-2 jaar."
Ongewenste uitkomsten
Het personaliseren van winstmarges van schadeverzekeringen kan volgens de AFM "leiden tot ongewenste uitkomsten en kan strijdig zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. Vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen, kunnen worden benadeeld.
en aansprakelijkheidsverzekeringen".
Het onderzoek is gebaseerd op de premiegegevens van 47,7 miljoen polissen.
Reactie toevoegen
Reacties
kees bergman - Kees Bergman 9 april 2025
Ik weet, dat het gevaarlijk is om met een positief kritische opmerking richting AFM te komen. Het onderzoek zal goed en terdege gedaan zijn. De uitkomst van dit onderzoek komt niet écht op een lekker moment. Het is gebaseerd op de premiegegevens van 47,7 miljoen polissen en dat is niet niks. Sommige gevallen zullen hemelschreiend zijn, maar heel veel gevallen waar een positief kritische tussenpersoon bij betrokken is zullen waarschijnlijk en hopelijk perfect zijn. Had het ook niet goed geweest, wanneer de AFM bij de terugvalregeling no claim meer geprotesteerd had. Daar zagen we dat loyale klanten met bijvoorbeeld zuurverdiende 30 schadevrije jaren bij vaak één maatschappij met de kop gelijk gemaakt werden na 1 of 2 schades met relaties met mindere schadevrije jaren. Had het ook niet goed geweest , dat de AFM zich nog vééééél meer bemoeid had met de wijziging pensioenstelsel waar wij nu mee zitten. Op het hoogste punt van de aandelenbeurs komen met een pensioenstelsel , dat meer gebaseerd is op het reilen en zeilen van die aandelenbeurs , had denk ook iets minder gekund. Zo kunnen wij denk nog wel meer positief kritische punten noemen, die onderzoek- en aanbevelenswaardig zijn.
Meer over
AFM: snelle groei particuliere beleggingen met crypto's
Het aantal beleggers dat investeert in producten met crypto als onderliggende waarde neemt fors toe. Op dit moment geeft 1 op de 10 beleggeers aan in op crypto gebaseerde...
Risico’s op crimineel gedrag bij vrijgestelde aanbiedingen
De AFM ziet "aanzienlijke risico’s op crimineel gedrag" wanneer de vrijstellingsgrens voor beleggingen medio 2026 waarschijnlijk wordt verhoogd van vijf...
Fiscaliteit van belang voor distributie beleggingsproducten
Beleggingsondernemingen moeten bij de distributie van beleggingsproducten ook externe factoren meewegen, zoals fiscaliteit. Zo worden bijvoorbeeld beleggingen in...
Consumentenmonitor AFM: ruim driekwart heeft inboedelverzekering
In de jongste Consumentenmonitor van de AFM geeft ruim drie kwart van de mensen die zich binnen hun huishouden het meest met de verzekeringen bezighouden aan een...
Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2024
Verzekeraars rapporteren volgens de AFM over 2024 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2023. Opvallend, aldus...
Verbond aan AFM: beperk de kosten
"Houd zowel de directe als de indirecte toezichtkosten zo laag mogelijk en verlaag ze waar mogelijk. Om ervoor te zorgen dat financiële instellingen hun...
AFM: zorgen over communicatie compensatieregeling
Deelnemers kunnen het risico lopen door een keuze of een levensgebeurtenis (baanwissel, zorg dragen voor zieke naasten) geen of minder compensatie in hun pensioenregeling...
(Rubriek Actueel op de korrel, VVP 2-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP zoekt het weer uit in de rubriek ‘actueel op de korrel’....
Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten
Uit een AFM-verkenning blijkt dat het belang van gedragsexpertise binnen verzekeraars en banken groeit. Ze hebben gedragsexperts met uiteenlopende achtergronden...
Vertrouwen is goed, controle is beter
Elke financieel dienstverlener kan onbedoeld of zonder het te beseffen bij hypotheekfraude betrokken raken. Aldus de AFM eerder deze week (zie ook het bericht 'Voorkomen...








