AFM in VVP 6: "Adviseur heeft voorsprong op Googles en Lemonades"

Jan Berndsen

Adviseurs die goed in de peiling hebben wat voor de klant belangrijk is, hebben volgens de AFM heus toekomst. In de dinsdag verschenen VVP 6 zegt Jan Berndsen, sinds dit voorjaar Hoofd Toezicht Verzekeringen & Pensioenen bij de AFM: "Ik geloof oprecht dat inzicht en contact je toegevoegde waarde is als adviseur. Zo verwacht ik dat door diverse maatschappelijke ontwikkelingen, zoals individualisering, zelfredzaamheid en wijzigende producten en diensten, er eerder meer dan minder behoefte is aan financieel advies. Denk zelf goed na over de ontwikkelingen die gaande zijn, wat de impact op klanten is en acteer zoveel mogelijk proactief. Wie daarbij goed nadenkt over zijn onderneming, keuzes maakt om ook in de toekomst consumenten blijvend goed van dienst te zijn met een duurzaam ondernemingsmodel dat daarbij past, heeft de komende tijd voorsprong op de Googles en Lemonades.

“Adviseurs moeten zich wel beraden op hun bedrijfsmodel. Bijvoorbeeld: het kantoor met een of twee mensen, en daar zijn er veel van, kan dat werkelijk alles voor iedereen blijven doen? Kun je niet beter kiezen voor specialisatie op een terrein en samenwerking met specialisten op de andere gebieden?”

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 18 december 2019

Die kantoren met maar een of twee mensen zijn vaak al gespecialiseerd, namelijk in doelgroep. Vrijwel geen enkele van de kantoren die ik ken is druk met internationaal zeetransport, of bijvoorbeeld zorgverzekeringen of industriële risico's. Toch moest ik mij ook voor deze PE weer verdiepen in de diverse ambtelijke organisaties op het gebied van zorg, de gewijzigde SOLAS regelgeving bij stuwage van zeeschepen, enzovoorts. De overheid lijkt maar niet te beseffen dat er bij de mensen een enorme behoefte is aan één aanspreekpunt voor alle financiele zaken, waar ze weten wie je bent als je belt.

PS - Platter-Schoo FD 17 december 2019

"Kun je niet beter kiezen voor specialisatie op een terrein en samenwerking met specialisten op de andere gebieden?” Te simpel gedacht. Je laat een patiënt toch ook niet eerst langs de chirurg gaan die hem vervolgens het hele arsenaal specialisten langs laat gaan. Enig idee wat dat kost? De AFM laat hiermee duidelijk zien dat ze geen enkel kaas gegeten heeft van hoe financiële advisering werkt. De adviseur is de financiële huisarts, die specialisme in huurt waar nodig. Alleen zo hou je advies betaalbaar. De opleidingslat hoeft daarmee niet zo hoog gelegd te worden. Het gaat er vooral om dat de "huisartsadviseur" weet wat hij niet weet en dus op tijd expertise inroept. Het opleidingsmodel zou daar op aangepast moeten worden. Het is beschamend dat de AFM nu al ruim 13 jaar klungelt met het vormgeven van het juiste toezicht en stimuleren van de zelfwerkzaamheid op het gebied van de ethiek en kennisniveau. Een beetje adviseur, en juist van die kleine kantoren, heeft een uitstekend moraal zit dicht op zijn klanten en heeft kennishonger om zijn klanten te kunnen helpen.

Meer over
AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...