AFM: "Pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan"

zdenka-van-schaik-500x590.dda3fe959262

“Wij zijn niet tégen maatwerk, we willen alleen dat het verantwoord gebeurt.” Dat zegt Zdenka van Schaik, bij de AFM verantwoordelijk voor het toezicht op onder andere de hypothecaire sector, in een interview met Kop-Munt.

Van Schaik: ““Alle geldverstrekkers kunnen nog stappen zetten om criteria aan te scherpen voor het vaststellen van een bestendig inkomen of het structureel hebben van lagere kosten van levensonderhoud. Dat betekent niet dat er interne vaste richtlijnen moeten komen, maatwerk is immers maatwerk. Maar iedereen moet weten waar ze aan toe zijn. Het is pertinent niet de bedoeling dat alle deuren naar maatwerk dichtslaan. Daarom wil ik adviseurs ook oproepen om het te melden als ze een casus hebben waarbij ze zeker weten dat een hypotheek verantwoord is, maar ze nergens terecht kunnen.

“De NHG-criteria kun je niet toepassen op een hypotheek die boven de NHG-grens uitkomt. Bij maatwerk moet de aanbieder motiveren en in het dossier onderbouwen waarom het krediet verantwoord is en vooral aannemelijk maken dat er sprake is van een bestendige situatie. Met maatwerk wil je iemand op de lange termijn kunnen helpen - niet een toekomstig financieel probleem creëren. Is een inkomen bestendig voor de lange termijn? Dat is vaak niet het geval. Als adviseur is het vervelend om iemand te moeten vertellen dat ze in een andere wijk of andere gemeente moeten gaan wonen en dat de kinderen naar een andere school moeten. Toch is het soms beter om te verhuizen wanneer er géén schuldenlast is en goedkopere huisvesting voor meer ruimte in de huishoudportemonnee zorgt.”

Kwaliteit adviesgesprekken onderzocht

De AFM verklaarde onlangs de kwaliteit van adviesgesprekken te onderzoeken. Van Schaik hierover: “De markt is nu wat genormaliseerd, maar de druk op adviseurs was afgelopen jaar heel hoog. We ontvingen signalen dat het niet overal gaat zoals het zou moeten gaan. Daarom onderzoeken we hoe kritisch adviseurs in hun adviesgesprekken zijn. Is bijvoorbeeld het niet afsluiten van een levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering een bewuste keuze van de consument? Of vraagt de adviseur naar studieschulden?”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

Hoewel de samenleving als geheel flexibeler wordt, wordt vertaling daarvan binnen het hypotheekadvies volgens De Hypotheekshop "als lastiger ervaren. Een bestendige...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...