AFM publiceert voorlopige leidraad keuzebegeleiding

Document via Pixabay

In een voorlopige leidraad verduidelijkt de AFM hoe pensioenuitvoerders aan de nieuwe keuzebegeleidingsnorm uit de Wet toekomst pensioenen kunnen voldoen.

Er zijn volgens de toezichthouder meerdere manieren denkbaar om aan deze norm te voldoen. De AFM geeft de volgende drie belangrijke overwegingen mee bij de inrichting, uitvoering en het doorlopend verbeteren van de keuzebegeleiding: pensioenuitvoerders stemmen de informatieverstrekking en keuzeomgeving af op de deelnemer, pensioenuitvoerders houden rekening met deelnemers die geen actieve keuze maken, het verbeteren van keuzebegeleiding is een continu proces van inrichten, uitvoeren, monitoren, evalueren en indien nodig verbeteren.

De AFM ziet belangrijke meerwaarde voor deelnemers in het inzichtelijk maken van de persoonlijke gevolgen door middel van rekentools op basis van URM berekeningen die het verwachte verloop van de uitkeringsfase in verschillende (gecombineerde) keuzesituaties tonen. Daarbij kan de pensioenuitvoerder ook (visueel) inzichtelijk maken wat de gevolgen zijn voor de koopkracht van het pensioen. De gevolgen kunnen ook visueel inzichtelijk gemaakt worden in een persoonlijk gesprek. De AFM beschouwt het visueel inzichtelijk maken van (gestapelde) keuzegevolgen als een belangrijk hulpmiddel bij het maken van passende keuzes en spoort pensioenuitvoerders aan hier stappen in te zetten.

Fiscale gevolgen

Pensioenuitvoerders zijn niet verplicht om specifieke fiscale aspecten voor de individuele deelnemer bij de aangeboden keuzebegeleiding te betrekken. Wel, aldus de AFM, moet een deelnemer geïnformeerd worden over voorzienbare gevolgen, risico’s en voor- en nadelen van keuzes in combinatie met concrete acties die een deelnemer kan opvolgen, waaronder ook het feit dát er fiscale gevolgen van een keuze kunnen zijn.

Meerdere kanalen

Het is aan de pensioenuitvoerders om te bepalen hoe ze de keuzeomgeving inrichten en welke distributiekanalen ze hierbij inzetten. De AFM: “Denk bij distributiekanalen bijvoorbeeld aan een website, brief, telefonisch contact, een persoonlijk gesprek of een app. Maar ook andere bestaande of nieuw te ontwikkelen kanalen kunnen deel uitmaken van de keuzeomgeving. Zo kan het bewust maken van deelnemers dat ze keuzes moeten gaan maken ook via webinars of via bijeenkomsten bij werkgevers (voor zover het actieve deelnemers betreft). Het is belangrijk dat de gebruikte kanalen passen bij de communicatievoorkeuren, kenmerken en belevingswereld van deelnemers. Sommige deelnemers zullen het als een drempel ervaren wanneer een keuze alleen gemaakt kan worden per post of per telefoon, terwijl anderen juist het bezoeken van een website lastiger vinden. Daarom is het vaak wenselijk om de keuzebegeleiding via meerdere kanalen te laten verlopen.”

Met de Wet toekomst pensioenen (overigens nog niet in werking getreden) zijn pensioenuitvoerders verplicht om adequate keuzebegeleiding aan de deelnemers aan te bieden. Adequate keuzebegeleiding stelt deelnemers in staat om passende keuzes te maken. De open norm keuzebegeleiding is van toepassing op alle pensioenuitvoerders en heeft betrekking op alle keuzes en voorlopige keuzes die deelnemers moeten of kunnen maken binnen de pensioenregeling.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

AFM Trendzicht 2024: onzekerheid op de financiële markten blijft

Terugvallende economische groei, verregaande digitalisering, het achterlopen van de duurzaamheidstransitie, introductie van veel nieuwe, Europese wet- en regelgeving...

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

AFM: Buy Now Pay Later moet onder Europese regelgeving vallen

De AFM is positief over de gedragscode van de aanbieders van Buy Now Pay Later (BNPL) om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Om consumenten voldoende...