AFM: schade door klimaatverandering steeds vaker onverzekerbaar

wateroverlast

Schade door huisverzakkingen als gevolg van langdurige droogte wordt sinds kort door geen enkele verzekeraar meer vergoed. Ook grote overstromingen zijn meestal niet of maar gedeeltelijk gedekt. De AFM wil dat consumenten zich hier bewuster van zijn en dat verzekeraars duidelijk communiceren over dekkingsvoorwaarden.  Ook voor adviseurs ziet de AFM een belangrijke rol. Daarnaast dient de overheid mee te denken over oplossingen voor onverzekerbare schade. Dit staat in het rapport ‘De invloed van klimaatverandering op schadeverzekeringen’.
 
De schade door overstromingen in de EU in het eerste decennium van deze eeuw bedroeg gemiddeld 4 miljard euro per jaar. Dit loopt naar schatting op tot 23 miljard euro in 2050. Die schade is niet altijd gedekt door verzekeraars, zoals bijvoorbeeld vormen van hagelschade aan zonnepanelen, aldus De AFM. Dit geldt ook voor woningverzakkingen. "Waar in 2016 nog vier verzekeraars dit risico dekten, doet sinds vorig jaar geen enkele partij dit meer. Nederland krijgt steeds meer te maken met langdurige droogte. Naar schatting 800.000 woningen lopen het risico op verzakking en instorting bij daling van het grondwaterpeil. Met een gemiddeld schadebedrag van 64.000 euro kan de financiële impact voor huishoudens enorm zijn." De AFM zegt het belangrijk te vinden dat consumenten in hoog risicogebieden zich hiervan bewust zijn en er in hun financiële planning rekening mee houden als zij een huis kopen of verbouwen.
 
De totale schade voor particulieren in Limburg door de recente overstromingen loopt waarschijnlijk in de honderden miljoenen euro’s. "Sommige verzekeraars van zakelijke polissen vergoeden die schade formeel niet, omdat overstromingen zijn uitgesloten. Gedupeerde ondernemers waren zich daar vaak niet van bewust. Particulieren waren in dit geval wel gedekt, maar zouden dat niet zijn geweest als de Maas buiten haar oevers was getreden. Veel consumenten zijn zich niet bewust van dit verschil", aldus de AFM.
 
De AFM stelt dat de consument er goed aan doet om te bekijken welke klimaat gerelateerde dekking hun verzekeringspolis heeft, want er zijn grote onderlinge verschillen. "Als zij gebruik maken van de diensten van een adviseur kan deze hen hierbij ook helpen. Verzekeraars moeten transparant communiceren over dekkingsvoorwaarden en wijzigingen daarin, zodat het voor consumenten en ondernemers duidelijk is wat wel en niet wordt vergoed. Door de onvoorspelbaarheid en de impact van klimaatverandering wordt klimaat gerelateerde schade in toenemende mate moeilijk verzekerbaar. Omdat de schadelast in de komende jaren fors zal toenemen, vindt de AFM dat de overheid en sector gezamenlijk naar oplossingen moeten zoeken voor dit groeiende probleem."

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: snelle groei particuliere beleggingen met crypto's

AFM: snelle groei particuliere beleggingen met crypto's

Het aantal beleggers dat investeert in producten met crypto als onderliggende waarde neemt fors toe. Op dit moment geeft 1 op de 10 beleggeers aan in op crypto gebaseerde...

Risico’s op crimineel gedrag bij vrijgestelde aanbiedingen

Risico’s op crimineel gedrag bij vrijgestelde aanbiedingen

De AFM ziet "aanzienlijke risico’s op crimineel gedrag" wanneer de vrijstellingsgrens voor beleggingen medio 2026 waarschijnlijk wordt verhoogd van vijf...

Fiscaliteit van belang voor distributie beleggingsproducten

Fiscaliteit van belang voor distributie beleggingsproducten

Beleggingsondernemingen moeten bij de distributie van beleggingsproducten ook externe factoren meewegen, zoals fiscaliteit. Zo worden bijvoorbeeld beleggingen in...

Consumentenmonitor AFM: ruim driekwart heeft inboedelverzekering

Consumentenmonitor AFM: ruim driekwart heeft inboedelverzekering

In de jongste Consumentenmonitor van de AFM geeft ruim drie kwart van de mensen die zich binnen hun huishouden het meest met de verzekeringen bezighouden aan een...

Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2024

Lichte daling aantal klachten bij verzekeraars in 2024

Verzekeraars rapporteren volgens de AFM over 2024 een lichte daling van het totale aantal klachten door consumenten ten opzichte van 2023. Opvallend, aldus...

Verbond aan AFM: beperk de kosten

Verbond aan AFM: beperk de kosten

"Houd zowel de directe als de indirecte toezichtkosten zo laag mogelijk en verlaag ze waar mogelijk. Om ervoor te zorgen dat financiële instellingen hun...

AFM: zorgen over communicatie compensatieregeling

AFM: zorgen over communicatie compensatieregeling

Deelnemers kunnen het risico lopen door een keuze of een levensgebeurtenis (baanwissel, zorg dragen voor zieke naasten) geen of minder compensatie in hun pensioenregeling...

Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten

Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten

Uit een AFM-verkenning blijkt dat het belang van gedragsexpertise binnen verzekeraars en banken groeit. Ze hebben gedragsexperts met uiteenlopende achtergronden...

Vertrouwen is goed, controle is beter

Vertrouwen is goed, controle is beter

Elke financieel dienstverlener kan onbedoeld of zonder het te beseffen bij hypotheekfraude betrokken raken. Aldus de AFM eerder deze week (zie ook het bericht 'Voorkomen...

AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"

AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"

De AFM ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld of zonder het te beseffen,...