AFM start publiekscampagne 'checkjeaanbieder'
De AFM ziet een toename in het aantal signalen en consumentenvragen over oplichting en fraude. De toezichthouder start daarom met de online publiekscampagne checkjeaanbieder.nl om mensen meer bewust te maken over hoe oplichters te werk gaan.
De AFM over de campagne: "Consumenten leren over de geraffineerde werkwijze van oplichters zodat zij weten hoe zichzelf te beschermen. Op de website kunnen consumenten ook controleren wat er bij de AFM bekend is over de onderneming waarmee iemand zakendoet of wil gaan doen. Er is snel te zien of een onderneming wel of niet over een AFM-vergunning beschikt. Ook worden de eventuele waarschuwingen getoond van de AFM en die van buitenlandse toezichthouders."
Nieuwe werkwijzen van oplichters
In het eerste kwartaal van 2024 ging ruim 20 procent van de meldingen en vragen die bij de AFM binnenkwamen over fraude en oplichting. Er bestaan veel vormen van oplichting waarmee consumenten geld kwijtraken. Zo is er vaak sprake van beleggingsfraude waarbij mensen met (telefonische) aanbiedingen worden verleid om geld te investeren. Er zijn nepadvertenties met BN’ers die zogenaamd beleggingsadvies geven waarmee je snel rijk kunt worden. De laatste tijd krijgt Meldpunt Financiële Markten van de AFM ook veel signalen over nieuwe werkwijzen van de oplichters. Zoals oplichting via datingapps maar ook fraudeurs die zich zelfs voordoen als helpende AFM’ers maar slachtoffers nog een keer oplichten.
Reactie toevoegen
Meer over
Banken en verzekeraars kunnen gedragsexpertise breder inzetten
Uit een AFM-verkenning blijkt dat het belang van gedragsexpertise binnen verzekeraars en banken groeit. Ze hebben gedragsexperts met uiteenlopende achtergronden...
Vertrouwen is goed, controle is beter
Elke financieel dienstverlener kan onbedoeld of zonder het te beseffen bij hypotheekfraude betrokken raken. Aldus de AFM eerder deze week (zie ook het bericht 'Voorkomen...
AFM: "Voorkomen hypotheekfraude vraagt alertheid financieel dienstverleners"
De AFM ontvangt in toenemende mate signalen die wijzen op hypotheekfraude. Elke financieel dienstverlener kan hier, ook onbedoeld of zonder het te beseffen,...
(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025) De wereld verandert in een rap tempo. Nieuwe bedrijfsrisico’s dienen...
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"
De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...
Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving
De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...
Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt
"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...
AFM-webinar voor financieel dienstverleners
De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...
Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt
"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...
Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten
Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...