Afm: "zorgelijk dat sommige adviseurs geen inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen"

AFM gebouw

De AFM noemt het "zorgelijk" dat sommige adviseurs geen duidelijk inzicht hebben in hun portefeuille beleggingsverzekeringen. De AFM heeft een aantal good practices opgesteld om adviseurs te helpen bij het activeren van woekerpolishouders.

De toezichthouder: "In oktober 2015 hebben wij bij zestig adviseurs met veel beleggingsverzekeringen in hun portefeuille een uitvraag gedaan over de stand van zaken bij de nazorg voor beleggingsverzekeringen. Op basis van de resultaten delen wij de belangrijkste conclusies en enkele good practices hieruit.

"Het blijkt dat de meeste adviseurs meer dan 80% van hun klanten met hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben geactiveerd. Hiermee hebben zij het streefcijfer behaald.

De navraag laat echter ook grote verschillen zien in het inzicht in de portefeuille beleggingsverzekeringen per adviseur. Dit is zorgelijk. Zo weten sommige adviseurs niet uit welk type beleggingsverzekeringen hun portefeuille bestaat. Het is belangrijk dat adviseurs een goed en gedetailleerd inzicht hebben in hun eigen portefeuille.

"Een andere conclusie is dat er onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen adviseren en activeren. Bij hersteladvies gelden dezelfde adviesregels als voor ieder ander advies over impactvolle financiële producten. Klanten die aangeven geen hersteladvies te willen, moeten goed worden geactiveerd. Dit betekent dat zij inzicht krijgen in hun situatie en overzicht van de verbetermogelijkheden en zo nodig stappen ondernemen om hun situatie te verbeteren."
Uit de ontvangen informatie heeft de AFM een aantal good practices gehaald. Sommige adviseurs hebben één medewerker (gedeeltelijk) vrijgemaakt om hersteladvies te laten geven. Dit is efficiënter, omdat deze medewerker gespecialiseerd is in het geven van hersteladvies.

De AFM verder: "Het hersteladvies is kosteloos. Er worden alleen kosten gerekend voor activiteiten die niet bij het hersteladvies horen. Daarom heeft een aantal adviseurs een apart informatiedocument opgesteld. Hierin staat waarvoor wel en waarvoor geen kosten gerekend worden. Hierdoor begrijpen klanten vaak beter wat het nut en de noodzaak van hersteladvies is en zijn zij geneigd sneller in te gaan op het aanbod van hersteladvies."
Eén adviseur geeft in het hersteladviestraject de voorkeur aan een gecombineerde benadering. Hij biedt zijn klanten een actueel overzicht van de stand van zaken voor wat betreft andere financiële producten zoals spaarproducten en lijfrenteverzekeringen. Voor hem leidt dit structureel tot hogere klantwaarderingen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - 3 februari 2016

Als je de stand van de automatisering (de Anva's, CCSen, Unit4en etc en alle voorgangers ervan) van een adviseur een jaar of 10-15-20 geleden in ogenschouw neemt, is het bijzonder te noemen dat deze veelheid aan verschillende producten met evenzoveel exotische namen, inhoud en dekkingen überhaubt ergens vermeld is. En dan nog belangrijke zaken als wel/niet AO-dekking, wel/niet ORV-dekking, wel/niet verzorging, wel/niet garantie (en hoe steekt die dan in elkaar?), wel/niet verpand, wel/niet KEW. Uiteraard zit er in vrijwel alle gevallen wel een kopie in een al dan niet digitaal archief, maar dat maakt het nog niet eenvoudig bereikbaar voor behandeling, laat staan voor selecties en analyses. Bijna elk dossier is handwerk, alleen al om te kunnen beoordelen of het er iets mee te maken heeft. Ik ben blij dat ik in mijn omgeving de polissen met winstdeling (overigens wel de volgende woekerpolis) kan deselecteren. Meer geluk dan wijsheid, maar wel blij. Daarnaast werd er in prolongatie doorgaans niet meer dan premie (en provisie) gecommuniceerd. Dat leek en vond men voldoende. Een verzekeraar als DL vind het inmiddels niet meer nodig om dat te communiceren. Van de nieuwe ORV's daar hoor je nooit meer wat. Maar ook, neem bijvoorbeeld de Ruiter3. Heel erg noodzakelijk om de klant te kunnen adviseren. Goed die is er dan, maar het er telkens over kunnen beschikken door de adviseur is een volgend probleem. De klant krijgt um toegestuurd of verschijn inmiddels in zijn/haar mijnomgeving. De adviseur staat vaak op achterstand, die moet maar per stuk kijken op een extranet. Er zijn verzekeraars die iets dergelijks inmiddels, hoera, via de GRS (DBS) over Aplaza je administratie inschieten, maar er zijn er ook waar je per stuk moet bellen. En dan alles wat daar tussen zit. Overigens kost het de aanbieder soms net zoveel moeite om in de spelonken van hun automatisering de juiste informatie naar boven te halen en een zorgvuldige uitsplitsing van kosten te presenteren, maar dat ter zijde.

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...