Afzien van ORV komt consument duur te staan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een variabele rente. Na het overlijden van zijn echtgenote kon de consument de maandlasten voor de geldlening niet meer opbrengen en heeft hij het onderpand (de woning) verkocht en de geldlening afgelost. De consument verwijt de bank dat zij hem en wijlen zijn echtgenote een aflossingsvrije geldlening heeft verstrekt met een lange looptijd zonder een overlijdensrisicodekking en daarnaast dat de bank zich onvoldoende heeft ingespannen om met hem tot een oplossing te komen zodat hij de woning niet hoefde te verkopen. De consument heeft een schadevergoeding gevorderd van de bank van 265.896 euro. De Geschillencommissie oordeelt dat de bank de op haar rustende zorgplicht jegens de consument niet heeft geschonden. De klacht is niet gegrond en de vordering is afgewezen.
De commissie gaat er, gelet op hetgeen door partijen naar voren is gebracht, vanuit dat de bank bij het aangaan van de geldlening de rol heeft gehad van hypotheekadviseur en van geldverstrekker.
De commissie "volgt de bank in haar stelling dat de door de consument gestelde tekortkoming niet op de vastgestelde feiten te baseren is. Uit het door de bank overgelegde klantprofiel volgt immers dat het indekken van het risico van een inkomensterugval, bijvoorbeeld in het geval van overlijden van een van hen, is besproken. De consument heeft niet gekozen voor het verzekeren van dat risico. Er was ook geen sprake van een (wettelijke) verplichting tot het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering bij het verstrekken van een aflossingsvrije hypothecaire geldlening. Indien de consument naar aanleiding van de door de bank verstrekte informatie en de offerte vragen had, had het op zijn weg gelegen om deze tijdig te stellen".
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 18 september 2024
Was er ook echt een advies om, gezien de financiële situatie die zou ontstaan na overlijden (dat inzicht was er vast), een ORV te sluiten? Ach, als het dossier maar compleet is en de vinkjes maar goed staan. Dat is, nee blijkt ruim voldoende.
Patrick Betman - TMA Consultancy 18 september 2024
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om de zaken goed vast te leggen in het dossier. Dit gaat in de toekomst veel meer gebeuren, ook bijvoorbeeld op het gebied van de eigen woning regeling. Op enig moment gaat de Belastingdienst de klant vragen om zijn recht op renteaftrek te onderbouwen. De klant zal dat in veel gevallen niet lukken en gaat zijn adviseur vragen dat te doen. De adviseur zal dan de fiscale berekeningen moeten aanleveren. We weten allemaal inmiddels wel dat vele dossiers op dit gebied niet op orde zijn met alle gevolgen van dien. De kans is zelfs erg groot dat de aansprakelijkheidsverzekeraar geen dekking verleent. Gelukkig is er onlangs een zeer praktische berekeningstool gelanceerd.
Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0843) Waterschade na vochtdoorlating (buiten)muren. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de...
Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening
(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0834) De consument heeft bij het verplaatsen van een plantenpot de bijbehorende onderzetter vergeten mee te verplaatsen. Hierdoor is schade...
Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken
(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...
VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken
(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...
Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...
Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade
(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...
Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...