Afzien van ORV komt consument duur te staan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een variabele rente. Na het overlijden van zijn echtgenote kon de consument de maandlasten voor de geldlening niet meer opbrengen en heeft hij het onderpand (de woning) verkocht en de geldlening afgelost. De consument verwijt de bank dat zij hem en wijlen zijn echtgenote een aflossingsvrije geldlening heeft verstrekt met een lange looptijd zonder een overlijdensrisicodekking en daarnaast dat de bank zich onvoldoende heeft ingespannen om met hem tot een oplossing te komen zodat hij de woning niet hoefde te verkopen. De consument heeft een schadevergoeding gevorderd van de bank van 265.896 euro. De Geschillencommissie oordeelt dat de bank de op haar rustende zorgplicht jegens de consument niet heeft geschonden. De klacht is niet gegrond en de vordering is afgewezen.
De commissie gaat er, gelet op hetgeen door partijen naar voren is gebracht, vanuit dat de bank bij het aangaan van de geldlening de rol heeft gehad van hypotheekadviseur en van geldverstrekker.
De commissie "volgt de bank in haar stelling dat de door de consument gestelde tekortkoming niet op de vastgestelde feiten te baseren is. Uit het door de bank overgelegde klantprofiel volgt immers dat het indekken van het risico van een inkomensterugval, bijvoorbeeld in het geval van overlijden van een van hen, is besproken. De consument heeft niet gekozen voor het verzekeren van dat risico. Er was ook geen sprake van een (wettelijke) verplichting tot het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering bij het verstrekken van een aflossingsvrije hypothecaire geldlening. Indien de consument naar aanleiding van de door de bank verstrekte informatie en de offerte vragen had, had het op zijn weg gelegen om deze tijdig te stellen".
Reactie toevoegen
Reacties
Berend Tooms - Tooms Beheer 18 september 2024
Was er ook echt een advies om, gezien de financiële situatie die zou ontstaan na overlijden (dat inzicht was er vast), een ORV te sluiten? Ach, als het dossier maar compleet is en de vinkjes maar goed staan. Dat is, nee blijkt ruim voldoende.
Patrick Betman - TMA Consultancy 18 september 2024
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om de zaken goed vast te leggen in het dossier. Dit gaat in de toekomst veel meer gebeuren, ook bijvoorbeeld op het gebied van de eigen woning regeling. Op enig moment gaat de Belastingdienst de klant vragen om zijn recht op renteaftrek te onderbouwen. De klant zal dat in veel gevallen niet lukken en gaat zijn adviseur vragen dat te doen. De adviseur zal dan de fiscale berekeningen moeten aanleveren. We weten allemaal inmiddels wel dat vele dossiers op dit gebied niet op orde zijn met alle gevolgen van dien. De kans is zelfs erg groot dat de aansprakelijkheidsverzekeraar geen dekking verleent. Gelukkig is er onlangs een zeer praktische berekeningstool gelanceerd.
Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen
(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...