Alarmcentrale niet altijd eerste aanspreekpunt

Bosbrand via Pixabay

Reizigers weten bij een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, vulkaanuitbarsting of een aardbeving, vaak niet wanneer zij de hulp van de alarmcentrale van hun verzekeraar kunnen inroepen en wanneer zij bij een andere partij zouden moeten zijn. Dat constateert Eurocross.

"Als coördinerend alarmcentrale (april 2018-april 2019)", aldus Eurocross, "viel ons het aantal hulpvragen van reizigers die te maken kregen met een natuurramp op. Wij kunnen in deze gevallen wel een luisterend oor bieden, maar moeten veelal doorverwijzen. Dat is voor niemand prettig, al helemaal niet voor de hulpzoekende die natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wil worden.

"Wanneer er sprake is van een natuurramp adviseren wij reizigers om de instructies op te volgen van de lokale autoriteiten. Zij kennen de situatie ter plekke het beste.

"Wanneer alternatief verblijf moet worden georganiseerd, dan kan een reiziger hiervoor terecht bij de reisorganisatie via wie geboekt is. Als de accommodatie is geboekt door de reisorganisatie, dan moet de reisorganisatie voor alternatief verblijf zorgen. Is het verblijf door de reiziger zelf geboekt, dan dient hij/zij in principe ook zelf het alternatieve verblijf te regelen. Het regelen van vergoedingen voor het alternatieve verblijf kan via de reisorganisatie of de klantenservice van de reisverzekeraar.

"Wanneer er sprake is van kleine materiële schade, bijvoorbeeld schade aan een mobiele telefoon of camera, kan de verzekerde contact opnemen met de klantenservice van de reisverzekering. Daar kan de verzekerde een schadeclaim indienen, die vervolgens wordt getoetst aan de hand van de geldende polisvoorwaarden. Het indienen van een schadeclaim kan vaak via de website van de reisverzekeraar worden gedaan."

Eurocross raadt aan om wel contact op te nemen met de alarmcentrale bij lichamelijk letsel en materiële schade waardoor niet verder of naar huis gereisd kan worden. "Onze hulpverleners bieden ondersteuning en geven advies als iemand naar een arts of ziekenhuis moet. We zorgen ook voor praktische zaken als betalingsgaranties of het boeken van een (alternatieve) terugreis. Vaak fungeren we ook als tolk als iemand de taal niet spreekt. Wij kunnen helpen bij het regelen van vervangend vervoer en nieuwe reisdocumenten."

Reactie toevoegen

 
Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Op donderdag 10 juni verandert het reisadvies voor acht Europese landen van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico’s). Het...

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Afgelopen zaterdag is een tweede groep Nederlanders naar het buitenland vertrokken voor een achtdaagse proefvakantie. De reisbranche werkt in nauwe afstemming met...

Dure plas...

Dure plas...

(Kifid-uitspraak GC 2021-0358) De tas van de consument is gestolen op het moment dat hij deze even naast zich had neergezet om te urineren in een steeg in het centrum...

Kifid: corona is geen natuurgeweld

Kifid: corona is geen natuurgeweld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0230) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering omdat hij zijn voorgenomen busreis in Argentinië niet mocht voorzetten...

Stallingskosten zijn geen extra reis- en verblijfkosten

Stallingskosten zijn geen extra reis- en verblijfkosten

(Kifid-uitspraak GC 2021-0139) De consument heeft een beroep gedaan op zijn doorlopende reisverzekering, nadat hij zijn bootreis om medische redenen heeft moeten...

Extra verblijfkosten wegens door corona vertraagde terugreis alsnog vergoed

Extra verblijfkosten wegens door corona vertraagde terugreis alsnog vergoed

(Kifid-uitspraak GC 2020-1080) Vanwege coronamaatregelen is de terugvlucht van een consument vanuit Marokko naar Nederland begin april 2020 door de luchtvaartmaatschappij...

Onverwachte coronakosten niet gedekt op reispolis

Onverwachte coronakosten niet gedekt op reispolis

(Kifid-uitspraak GC 2020-1086) Consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering van Interpolis (Achmea) voor de kosten (niet genoemd in de uitspraak) die...

Corona: negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit risicogebied

Corona: negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit risicogebied

Voor alle vliegreizigers wordt een negatieve testverklaring verplicht voor vertrek uit een risicogebied corona. Dat kondigt minister Van Nieuwenhuizen aan. Het kabinet...

Terugkijken: webinar 'Hoe zorg je voor reizende werknemers?'

Terugkijken: webinar 'Hoe zorg je voor reizende werknemers?'

Onlangs organiseerde Chubb in samenwerking met VHD een webinar voor financieel adviseurs: 'Hoe zorg je voor reizende werknemers?' Tijdens het webinar werd onder...

Bijna drie kwart minder gasten in toeristische accommodaties

Bijna drie kwart minder gasten in toeristische accommodaties

In het tweede kwartaal van 2020 ontvingen toeristische accommodaties 72 procent minder gasten dan een jaar eerder. De daling loopt uiteen van 82 procent in Noord-Holland...