Alarmcentrale niet altijd eerste aanspreekpunt

Bosbrand via Pixabay

Reizigers weten bij een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, vulkaanuitbarsting of een aardbeving, vaak niet wanneer zij de hulp van de alarmcentrale van hun verzekeraar kunnen inroepen en wanneer zij bij een andere partij zouden moeten zijn. Dat constateert Eurocross.

"Als coördinerend alarmcentrale (april 2018-april 2019)", aldus Eurocross, "viel ons het aantal hulpvragen van reizigers die te maken kregen met een natuurramp op. Wij kunnen in deze gevallen wel een luisterend oor bieden, maar moeten veelal doorverwijzen. Dat is voor niemand prettig, al helemaal niet voor de hulpzoekende die natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wil worden.

"Wanneer er sprake is van een natuurramp adviseren wij reizigers om de instructies op te volgen van de lokale autoriteiten. Zij kennen de situatie ter plekke het beste.

"Wanneer alternatief verblijf moet worden georganiseerd, dan kan een reiziger hiervoor terecht bij de reisorganisatie via wie geboekt is. Als de accommodatie is geboekt door de reisorganisatie, dan moet de reisorganisatie voor alternatief verblijf zorgen. Is het verblijf door de reiziger zelf geboekt, dan dient hij/zij in principe ook zelf het alternatieve verblijf te regelen. Het regelen van vergoedingen voor het alternatieve verblijf kan via de reisorganisatie of de klantenservice van de reisverzekeraar.

"Wanneer er sprake is van kleine materiële schade, bijvoorbeeld schade aan een mobiele telefoon of camera, kan de verzekerde contact opnemen met de klantenservice van de reisverzekering. Daar kan de verzekerde een schadeclaim indienen, die vervolgens wordt getoetst aan de hand van de geldende polisvoorwaarden. Het indienen van een schadeclaim kan vaak via de website van de reisverzekeraar worden gedaan."

Eurocross raadt aan om wel contact op te nemen met de alarmcentrale bij lichamelijk letsel en materiële schade waardoor niet verder of naar huis gereisd kan worden. "Onze hulpverleners bieden ondersteuning en geven advies als iemand naar een arts of ziekenhuis moet. We zorgen ook voor praktische zaken als betalingsgaranties of het boeken van een (alternatieve) terugreis. Vaak fungeren we ook als tolk als iemand de taal niet spreekt. Wij kunnen helpen bij het regelen van vervangend vervoer en nieuwe reisdocumenten."

Reactie toevoegen

 
Aon verruimt coronadekking op reisverzekering

Aon verruimt coronadekking op reisverzekering

Aon verruimt per direct de dekking op de reisverzekering voor coronagerelateerde zaken voor reizen naar landen met kleurcode oranje. Aon verzekert coronagerelateerde...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Consument moet duidelijk motiveren waarom adviseur zorgplicht geschonden zou hebben

Consument moet duidelijk motiveren waarom adviseur zorgplicht geschonden zou hebben

(Kifid-uitspraken GC 2021-0674 en GC 2021-0675) De consument en zijn echtgenote zijn voor een longrevalidatie van de echtgenote van tien weken naar Spanje afgereisd....

Corona-aanpak reizen binnen Europa aangepast

Corona-aanpak reizen binnen Europa aangepast

Vanaf 27 juli geeft Nederland geen oranje reisadvies aan EU-landen enkel op basis van het aantal coronabesmettingen. Een land kan nog wel een oranje reisadvies krijgen...

Poliswijzer.nl: coronaproof filter in vergelijking reisverzekering

Poliswijzer.nl: coronaproof filter in vergelijking reisverzekering

Poliswijzer.nl heeft aan zijn vergelijking van reisverzekeringen een  'coronaproof filter' toegevoegd. De vergelijker: "De dekking tussen verzekeraars verschilt...

Verbond: reisadviestool

Verbond: reisadviestool

Om verzekeraars en bedrijven te helpen, heeft het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars de Reisadviestool ontwikkeld. Deze tool geeft inzicht...

Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Reisadvies ministerie blijft leidend voor verzekeraars

Op donderdag 10 juni verandert het reisadvies voor acht Europese landen van oranje (alleen noodzakelijke reizen) naar geel (let op, veiligheidsrisico’s). Het...

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Reisverzekeraars werken mee aan proefvakanties in Europa

Afgelopen zaterdag is een tweede groep Nederlanders naar het buitenland vertrokken voor een achtdaagse proefvakantie. De reisbranche werkt in nauwe afstemming met...

Dure plas...

Dure plas...

(Kifid-uitspraak GC 2021-0358) De tas van de consument is gestolen op het moment dat hij deze even naast zich had neergezet om te urineren in een steeg in het centrum...

Kifid: corona is geen natuurgeweld

Kifid: corona is geen natuurgeweld

(Kifid-uitspraak GC 2021-0230) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering omdat hij zijn voorgenomen busreis in Argentinië niet mocht voorzetten...