Alarmcentrale niet altijd eerste aanspreekpunt

Bosbrand via Pixabay

Reizigers weten bij een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, vulkaanuitbarsting of een aardbeving, vaak niet wanneer zij de hulp van de alarmcentrale van hun verzekeraar kunnen inroepen en wanneer zij bij een andere partij zouden moeten zijn. Dat constateert Eurocross.

"Als coördinerend alarmcentrale (april 2018-april 2019)", aldus Eurocross, "viel ons het aantal hulpvragen van reizigers die te maken kregen met een natuurramp op. Wij kunnen in deze gevallen wel een luisterend oor bieden, maar moeten veelal doorverwijzen. Dat is voor niemand prettig, al helemaal niet voor de hulpzoekende die natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wil worden.

"Wanneer er sprake is van een natuurramp adviseren wij reizigers om de instructies op te volgen van de lokale autoriteiten. Zij kennen de situatie ter plekke het beste.

"Wanneer alternatief verblijf moet worden georganiseerd, dan kan een reiziger hiervoor terecht bij de reisorganisatie via wie geboekt is. Als de accommodatie is geboekt door de reisorganisatie, dan moet de reisorganisatie voor alternatief verblijf zorgen. Is het verblijf door de reiziger zelf geboekt, dan dient hij/zij in principe ook zelf het alternatieve verblijf te regelen. Het regelen van vergoedingen voor het alternatieve verblijf kan via de reisorganisatie of de klantenservice van de reisverzekeraar.

"Wanneer er sprake is van kleine materiële schade, bijvoorbeeld schade aan een mobiele telefoon of camera, kan de verzekerde contact opnemen met de klantenservice van de reisverzekering. Daar kan de verzekerde een schadeclaim indienen, die vervolgens wordt getoetst aan de hand van de geldende polisvoorwaarden. Het indienen van een schadeclaim kan vaak via de website van de reisverzekeraar worden gedaan."

Eurocross raadt aan om wel contact op te nemen met de alarmcentrale bij lichamelijk letsel en materiële schade waardoor niet verder of naar huis gereisd kan worden. "Onze hulpverleners bieden ondersteuning en geven advies als iemand naar een arts of ziekenhuis moet. We zorgen ook voor praktische zaken als betalingsgaranties of het boeken van een (alternatieve) terugreis. Vaak fungeren we ook als tolk als iemand de taal niet spreekt. Wij kunnen helpen bij het regelen van vervangend vervoer en nieuwe reisdocumenten."

Reactie toevoegen

 
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Duur taxiritje voor verzekeraar

Duur taxiritje voor verzekeraar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0988) De consument vordert dekking voor schade door diefstal van zijn bagage. De bagage is tijdens een bezoek aan Düsseldorf in de...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Kifid: kennisdocument reis- en annuleringsverzekering

Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd over de reis- en annuleringsverzekering. In dit kennisdocument geeft Kifid inzicht in wat consumenten...

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Nederlanders onderschatten de kosten van onverwachte terugreis van vakantiebestemming naar huis

Slechts vijftien procent van de Nederlanders sluit een reisverzekering vooral af vanwege de kosten voor het vervoer naar Nederland als ze niet meer zelf kunnen terugreizen....

Kifid laat verzekeraar excuses maken

Kifid laat verzekeraar excuses maken

(Kifid-uitspraak GC 2023-0052) De consument stelt dat de verzekeraar en zijn alarmcentrale geen adequate hulp hebben geboden bij de repatriëring van de man...

Van dwang geen sprake

Van dwang geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2022-1112) Door omstandigheden moest de consument langer in Spanje blijven dan de periode waarvoor de verzekering dekking bood. Dit heeft er...