Allianz boekt omzetdaling en stabiel resultaat

Allianz Benelux zag het premie-inkomen in 2015 met 7 procent dalen van 3.654 miljoen naar 3.403 miljoen euro. Het operationeel resultaat bleef met 231 miljoen euro op precies hetzelfde niveau als in 2014.
De premie-omzet Leven daalde met 11 procent tot 2.239 miljoen euro. Volgens Allianz is dit een gevolg van de strategie om meer in te zetten op Unit Linked producten in plaats van producten met gegarandeerde rendementen. Dit heeft een impact op de Leven-activiteiten in België en Luxemburg. Het premie-inkomen van het schadebedrijf steeg licht met 2,5 procent, zowel in Nederland als in België.
Ondanks de aanhoudende lage rente slaagde Allianz erin de onderliggende technische winstgevendheid te verbeteren. In 2015 boekte Allianz Benelux een ten opzichte van 2014 stabiel operationeel resultaat en een nettowinst van 188 miljoen euro, een verbetering van 2,2 procent. De combined ratio verbeterde met 1,4 procentpunt tot 96,2 procent.
Allianz wil de klantgerichtheid verbeteren door vernieuwing van de IT-platforms en aanzienlijke investeringen in digitale toepassingen. "Dit zal de positie van Allianz de komende jaren verder versterken", zegt Robert Franssen, ceo van Allianz Benelux. "In een zeer competitieve markt hebben onze schade-activiteiten zich gunstig ontwikkeld, zowel in volume als in resultaat, in het bijzonder geldt dit voor het zakelijke schadesegment. Deze ontwikkeling wordt verder versterkt door de acquisitie van de zakelijke schadeportefeuille van Aegon in Nederland, die de komende maanden zal worden afgerond”, aldus Franssen.
Reactie toevoegen
Levenbedrijf Nederland stuwt winst Allianz Benelux
Allianz Benelux zag het netto resultaat in de eerste drie kwartalen van 2021 in vergelijking met dezelfde periode in 2020 dalen van 146 naar 102 miljoen euro. Dit...
Allianz Benelux ziet winst dalen en premie-inkomen stijgen
Allianz Benelux zag in het eerste halfjaar van 2021 het netto resultaat dalen van 97,7 naar 37 miljoen euro. De winst in het levenbedrijf daalde van 45 naar 17,9...
Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg
Van de Mortel Assurantie Advies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Limburg. Bart van der Sterren nam de award in ontvangst uit handen van...
Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant
Assurantiekantoor Goossens is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Brabant. Fausta en Natasja Goossens plus team nemen de award in ontvangst...
Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel
Boudesteijn Hypotheken en is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Overijssel. Ingeborg Boudesteijn neemt de award in ontvangst uit handen van...
Joos Louwerier nieuwe ceo Allianz Benelux
Joos Louwerier volgt per 16 juli 2021 Anthony Bradshaw op als Regional CEO van Allianz Benelux. Louwerier (47) begon in 2013 bij Allianz als COO van Allianz Life...
Eenmalige herverzekeringstransactie drukt resultaat Allianz Benelux
Allianz Benelux behaalde in het eerste kwartaal een premie-omzet van 1,082 miljard euro en een operationeel resultaat van 18,8 miljoen euro. Het premie-inkomen van...
Teruggang in Luxemburg remt omzetgroei Allianz Benelux Leven
Het levenbedrijf van Allianz Benelux kende vorig jaar in Nederland en België een omzetgroei, in Luxemburg was - mede door de effecten van corona – sprake...
Allianz neemt Rabo PGGM PPI over
Allianz heeft overeenstemming bereikt om Rabo PGGM PPI over te nemen. De overname moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouders. Allianz en Rabo PGGM PPI...
We kunnen beter! centraal in New Financial Magazine
Het thema van de wintereditie 2020 ‘We kunnen beter!’ is ontleend aan het essay ‘We Can Do Better Than This’ van Charles Eisenstein. Hij...