Allianz voorziet groei Nederlandse verzekeringsmarkt

Nederland kaas via Pixabay

De Nederlandse verzekeringsmarkt groeit de komende tien jaar naar verwachting met 3,1 procent per jaar – na een krimp van 2,7 procent in het afgelopen decennium. Die inschatting staat in het Allianz Global Insurance Report 2022.

Allianz: “Na een voor de Nederlandse verzekeringsmarkt teleurstellend decennium met overwegend negatieve groeicijfers gingen de jaren 20 veel rooskleuriger van start: het totale premievolume steeg in 2021 naar schatting met 4,2 procent, met een sterke groei in beide bedrijven (leven 3,1 procent, schade 5,3 procent). Toch lag het nationale premie-inkomen eind 2021 ongeveer een kwart onder het niveau van 2010.

“Voor 2022 verwachten we een groei van 2,6 procent (leven 1,8 procent, schade 3,4 procent). Over het hele komende decennium zou de gemiddelde groei 3,1 procent per jaar moeten bedragen (leven 2,7 procent, schade 3,5 procent). Dat zou een aanzienlijke omslag betekenen ten opzichte van het afgelopen decennium (min 2,7 procent), aangezien beide segmenten dan weer in een (gematigde) groeicurve terecht zouden moeten komen. Toch blijft Nederland, gemeten naar penetratiegraad (premies als percentage van het bbp), een van de minst ontwikkelde verzekeringsmarkten in de eurozone: alleen in Griekenland ligt de penetratiegraad lager.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vanessa Maxwell Global Head of Financial Lines bij AGCS

Vanessa Maxwell Global Head of Financial Lines bij AGCS

Vanessa Maxwell wordt de nieuwe Global Head of Financial Lines van Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS). Zij volgt Shanil Williams op die in januari...

U maakt het verschil!

U maakt het verschil!

(Partner in Kennis Allianz in VVP Special Cruciaal Beroep 2021).  Sinds maart 2021 staat mart vreven aan het roer bij allianz als commercieel directeur van...

Allianz hoog in Global 500 merkenranglijst

Allianz hoog in Global 500 merkenranglijst

Allianz staat op nummer 30 van de meest waardevolle merken in de BrandFinance's Global 500, de merkenranglijst die wordt samengesteld door Brand Finance.  Onder...

"Vergeet mentale gezondheid niet"

"Vergeet mentale gezondheid niet"

Ruim een kwart van de MKB-ondernemingen is van mening dat de mentale gezondheid geen probleem is binnen hun bedrijf en besteedt er daardoor geen aandacht aan. Dit...

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

Deelnemers Allianz DIN Plan Dupe trekken zich terug uit klachtenprocedures Kifid

De stichting Allianz DIN Plan Dupe laat weten dat de 176 consumenten die zij vertegenwoordigen zich hebben teruggetrokken uit de klachtenprocedures bij het Kifid....

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Kleine mkb-bedrijven zien zich niet als doelwit cybercriminelen

Kleine mkb-bedrijven zien zich niet als doelwit cybercriminelen

De meeste kleine mkb-bedrijven (55 procent) en zzp’ers (63 procent) geloven dat hun onderneming geen interessant doelwit is voor cybercriminelen. Ook zien...

Allianz schoont productaanbod op

Allianz schoont productaanbod op

"In uw schadeportefeuille heeft u 1 relatie momenteel verzekerd op een product, wat qua bestandsomvanghelaas voor ons te klein is om nog verder aan te houden. Daarom...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...