"Antenne ontwikkelen voor polarisatie op werkvloer"
Slechts een krappe meerderheid (54 procent) van werkend Nederland geeft in onderzoek door Centraal Beheer aan zich vrij te voelen om op de werkvloer ideeën over gevoelige onderwerpen te kunnen uiten. Eén op de tien (elf procent) geeft zelfs expliciet aan dat zij dit niet kunnen. "Dat is niet bevorderlijk voor een gezonde werkcultuur", meent Martine Bolhuis (adviseur Werkgeverschap bij de verzekeraar).
Bijna de helft van de respondenten vindt dat de werkgever een rol heeft bij polarisatie op de werkvloer, maar slechts 28 procent geeft aan dat de werkgever deze rol ook actief pakt.
Leer elkaars waarden kennen
Bolhuis: "Ook in het kader van diversiteit hebben werkgevers er baat bij om een vorm te vinden waarin alle verschillende ideeën over maatschappelijke vraagstukken naast elkaar kunnen bestaan. De eerste stap is dat de werkgever zich ervan bewust is dat maatschappelijke polarisatie zich in groepen op de werkvloer kan voordoen. Het zou goed zijn als werkgevers een antenne ontwikkelen voor het signaleren van polarisatie binnen hun bedrijfscultuur. Het is vervolgens belangrijk dat gesprekken gevoerd kunnen worden. Het is cruciaal dat werkgevers bouwen aan een open en veilige werkcultuur. En dat begint bij het gesprek.
"Leer elkaars waarden kennen. Wat vind jij belangrijk, waar vinden we elkaar, en waar verschillen we? Vanuit waarden is het vaak gemakkelijker praten over de verschillen. Laat zien dat verschillende inzichten er mogen zijn. Vergroot het besef dat verschillen in zichzelf niet verkeerd zijn. Polarisatie is in die zin hartstikke nodig. Zonder verschillen groeien we niet, als mens, organisatie en samenleving.”
Reactie toevoegen
Meer over
Hé adviseur, beweeg je nog een beetje mee?
(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Veilig Wonen in VVP 5-6 2024) Zeg je veilig wonen, dan denken we bij Centraal Beheer vooral aan onbezorgd wonen. Niet...
(Uit VVP 5-6 2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die kunnen ook van mannen...
(Reane Dalger, Spirited Finances, in rubriek Cultuur in VVP 5-6 2024) Er gebeurt genoeg in de wereld, onderwerpen zat, maar toch merk ik dat het schrijfproces...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...
Ondersteuning werkgever bij mantelzorg mag beter bekend
Een kwart van de werknemers weet niet welke steun de werkgever biedt bij het combineren van mantelzorg met werk. Bijna de helft meent dat de werkgever helemaal geen...
(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Het belang van inclusiviteit op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht, en dat is niet...
Van onderhandelen naar verbinden
(Rubriek Vrouw en Advies, VVP 4-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die kunnen...
Klanten trouw aan hun autoverzekeraar
Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...
(Uit VVP 3-2024) In de rubriek Vrouw en Advies deze keer een vrouwelijke HR-directeur binnen de financiële sector aan het woord. Over het belang van vrouwelijke...
Nederlanders zien klimaatrisico's niet in voor eigen woning
Meer dan de helft van de Nederlanders ziet geen klimaatrisico voor zijn of haar woning. Dit blijkt uit de eerste trendmonitor Klimaatbewust Wonen van Centraal Beheer,...