Aon: "doorvragen kan verzuimfraude voorkomen"

Daniel Rijnbeek (Aon) 2014

De kennis van mkb-ondernemers en HR-professionals over de regels voor langdurig verzuim schiet danig tekort. De helft weet niet precies welke informatie bij wie aangeleverd moet worden als een medewerker langdurig ziek is. Ook weten veel ondernemers niet wat ze wel en niet mogen vragen als een medewerker zich ziekmeldt, blijkt uit onderzoek van Aon. "Doorvragen naar aanleiding van een ziekmelding kan verzuimfraude juist voorkomen."

Bijna de helft van de respondenten zegt geen grip te hebben op langdurig verzuim. Bijna vier op de tien ondervraagden hebben te weinig verstand van de regels te hebben om goed verzuimbeleid uit te zetten. Ook opvallend is dat de helft van de mkb-ondernemers en HR-verantwoordelijken gevallen kent waarbij het sterke vermoeden bestaat dat een medewerker misbruik maakt van de sociale voorzieningen rond langdurig verzuim.

“Ondernemers denken vaak dat ze om privacy-redenen niet mogen doorvragen als een werknemer zich ziekmeldt,” zegt Daniel Rijnbeek, Managing Consultant bij Aon. "Dat is een misvatting: een werkgever mag alles vragen. De medewerker is alleen niet tot antwoorden verplicht." Rijnbeek ziet in de praktijk dat doorvragen en het tonen van betrokkenheid langdurig verzuim kan voorkomen. Maar liefst 61 procent van het langdurig verzuim heeft een niet-medische oorzaak. “Een werkgever die weet wat er speelt, kan zijn medewerkers ook beter helpen,” aldus Rijnbeek. “Meestal waardeert een medewerker het juist als zijn werkgever begrip toont voor zijn situatie.”

Als voorbeeld noemt Rijnbeek iemand met een kostbare leaseauto die door een echtscheiding de kosten van zijn levensonderhoud fors ziet stijgen. “Een werkgever die dan een goedkopere leaseauto beschikbaar stelt, geeft zo’n medewerker een zorg minder in een toch al zeer stressvolle situatie. Dat voorkomt niet alleen langdurig verzuim, maar het zorgt er ook voor dat de medewerker zich meer verbonden voelt met zijn werkgever.”

 

Drie tips om langdurig verzuim te voorkomen
Bij het voorkomen van ziekteverzuim leggen werkgevers nog vaak de focus op medische preventie, zoals een preventief medisch onderzoek, gezond eten in de kantine of het stimuleren van sporten, stelt Aon. Zulke maatregelen bieden echter geen oplossing voor verzuim dat privéproblemen als achterliggende oorzaak heeft. Om langdurig verzuim met een niet-medische oorzaak te voorkomen, geeft Aon werkgevers drie tips: 

  1. Toon oprechte interesse. Vraag niet alleen maar vluchtig naar iemands algehele functioneren, maar toon oprechte interesse in de medewerker als mens. Serieuze aandacht kan veel verzuim voorkomen.
  2. Blijf in gesprek. Een serieus gesprek één keer per jaar is niet genoeg. Vraag ook tussentijds regelmatig naar de persoonlijke situatie van werknemers op het werk én daarbuiten. Zo weet de werkgever wat zijn medewerkers bezighoudt, ook als iemand langer uitvalt.
  3. Bespreek met een zieke medewerker wat hij/zij nog wél kan. Een werknemer met een gebroken voet hoeft niet per se thuis te zitten totdat hij uit het gips is. Hij kan met een collega meerijden of vanuit huis werken. Zoeken naar een creatieve oplossing is ook in het belang van medewerkers zelf.

Reactie toevoegen

 
Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon Nederland doet Particulier en Volmacht Particulier over aan BlackFin

Aon plc heeft een definitieve overeenkomst getekend met BlackFin Capital Partners voor de overname van de particuliere verzekerings- en volmachtactiviteiten van...

Arjan Bol CCO Aon Nederland

Arjan Bol CCO Aon Nederland

Arjan Bol (foto) wordt per 1 juni benoemd tot Chief Commercial Officer (CCO) van Aon Nederland. Met ingang van diezelfde datum begint Marnix Zwartbol als Chief Technology...

Marc van Nuland Chairman van Aon Nederland

Marc van Nuland Chairman van Aon Nederland

Marc van Nuland, CEO Aon Nederland, neemt per 1 april een nieuwe rol op zich als Chairman van Aon Nederland. In deze nieuwe rol zal hij zijn volledige aandacht richten...

Véronique Christiaans-Joosten nieuwe COO van Aon Nederland

Véronique Christiaans-Joosten nieuwe COO van Aon Nederland

Véronique Christiaans – Joosten (49) is benoemd tot Chief Operating Officer (COO) van Aon Nederland en treedt daarmee toe tot de directie. Christiaans...

Roelant de Haas CEO Reinsurance Solutions Aon Nederland

Roelant de Haas CEO Reinsurance Solutions Aon Nederland

Roelant de Haas is per 1 september benoemd tot CEO Reinsurance Solutions bij Aon Nederland. Daarnaast treedt hij toe tot het Management Committee van de risico-...

Aon verwacht verdere verharding verzekeringsmarkt

Aon verwacht verdere verharding verzekeringsmarkt

De omzet van Aon Nederland groeide in 2019 met 3,5 procent naar 391,2 miljoen euro. De positieve lijn zette in het eerste kwartaal van 2020 door, maar de verwachting...

"Let op nieuwe eisen en strengere voorwaarden wga"

"Let op nieuwe eisen en strengere voorwaarden wga"

"Doordat WGA-flex en WGA-vast vanaf 1 januari 2017 worden samengevoegd, stellen verzekeraars veel nieuwe eisen en hanteren zij strengere voorwaarden",...

Omzet Aon Nederland daalt licht

Omzet Aon Nederland daalt licht

De omzet van Aon Nederland daalde in 2015 met 2 procent naar 239 miljoen euro. “De omzetgroei is beperkt gebleven, maar de marge is gezond", aldus Marc...

Aon: bedrijven laten geld sociale regelingen liggen

Aon: bedrijven laten geld sociale regelingen liggen

Bijna de helft van de werkgevers met meer dan 250 medewerkers benut niet alle wettelijke mogelijkheden voor subsidies en sociale verzekeringspremies. Gemiddeld laten...

Michiel van Meer in directie Aon nederland

Michiel van Meer in directie Aon nederland

Michiel van Meer (38) is per 1 april benoemd tot directeur Human Resources Benelux bij Aon. Hij treedt eveneens toe tot het Management Committee van de verzekeringsmakelaar...