Aon had moeten wijzen op goedkopere AOV

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0033) Kifid oordeelt dat Aon in de gegeven omstandigheden zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten vanaf 2016 jaarlijks te toetsen of de premie van de verzekering nog marktconform is. “Dit had tussenpersoon wel moeten doen omdat hij zich tot deze dienstverlening had verplicht. De vordering van consument wordt deels toegewezen”, aldus de Geschillencommissie.

Consument vindt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door nog steeds provisie te ontvangen ondanks het provisieverbod bij AOV en door consument hierover en over de alternatieve beloningswijze niet te informeren. Daarnaast heeft de adviseur volgens consument nagelaten hem erop te wijzen dat er goedkopere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op de markt waren.

De Geschillencommissie: “Tussenpersoon heeft ter zitting naar het oordeel van de commissie erkend dat hij voorafgaand aan 2017 mogelijk meer had kunnen doen voor consument in het kader van zijn zorgplicht dan hij heeft gedaan, zodat volgens de commissie deze plicht in ieder geval ging spelen ten tijde van de voorgenomen prolongatie van de verzekering in 2016 voor drie jaar. Een aanwijzing voor nadere invulling van die zorgplicht voor consument vindt de commissie (als het ware als ‘codificatie’) in de leaflet uit augustus 2017, waarin onder andere het volgende staat over de zogenoemde 3-sterren service: we toetsen elk jaar of de premie van uw AOV nog marktconform is.

“De commissie oordeelt dat tussenpersoon in 2016 toen de prolongatie van de verzekering van consument speelde (al) een dergelijke invulling had behoren te geven aan zijn zorgplicht jegens consument volgens hetgeen nadien in deze leaflet is vastgelegd. Zodoende mocht consument in het kader van de zorgplicht van tussenpersoon ten tijde van de verlenging van de verzekering in 2016 verwachten dat tussenpersoon in ieder geval toen zou hebben getoetst of de door hem betaalde premie voor de verzekering nog wel marktconform is (en dat vervolgens ook jaarlijks opnieuw zou doen). Dit heeft tussenpersoon niet gedaan, maar dat vloeit volgens de commissie wel uit zijn zorgplicht voort. Het argument van tussenpersoon dat het op de weg van consument lag om te reageren op de brieven van 2017, 2018 en 2019 waarin werd aangeboden om een digitale AOV-check te doen, is geen doeltreffend verweer. Deze brieven zien met name op de toets of de verzekering nog aansluit op de (financiële) situatie van consument en dus niet op de vraag of de premie van de verzekering nog marktconform is. Tussenpersoon is zodoende vanaf 2016 tekortgeschoten in de nakoming van zijn zorgplicht en hij is aansprakelijk voor de schade die consument hierdoor heeft geleden.

“Consument heeft betoogd dat, als tussenpersoon hem in 2013 erop had gewezen dat bij Aegon de premie voor een gelijksoortige arbeidsongeschiktheidsverzekering goedkoper was, hij destijds zou zijn overgestapt. Dit betoog slaagt niet, omdat de commissie pas tekortschieten in de nakoming van de zorgplicht van de tussenpersoon aanneemt vanaf 2016. Wel vindt de commissie het aannemelijk dat als tussenpersoon zijn zorgplicht in 2016 was nagekomen, consument zou zijn overgestapt naar een goedkopere arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. En het is alleszins aannemelijk dat Aegon hem zou hebben geaccepteerd, omdat hij in 2019 daadwerkelijk naar Aegon is overgestapt. Dit betekent dat consument premieschade heeft geleden door het verzuim van tussenpersoon.

“De commissie merkt op dat het premieverschil vanaf 2016 tussen de verzekering en de arbeidsongeschiktheidsverzekering die consument bij Aegon zou hebben afgesloten, niet goed kan worden vastgesteld. In de premie van de verzekering bij Aegon is geen provisie verdisconteerd. De commissie kan de schade in dit geval schatten op grond van artikel 6:97 BW. Gelet op het dossier schat de commissie dit premieverschil en daarmee de schade van consument op 1.500 euro inclusief wettelijke rente.”

 

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

NZa treedt op tegen zorgverzekeraars voor niet nakomen zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt twee zorgverzekeraars een formele maatregel op voor het niet nakomen van hun zorgplicht. De NZa onderzocht de grootste zorgverzekeraar...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....