Aov-klant hield Klaverblad niet voor de gek

Kifid LOGO 2017

Klaverblad vindt dat een aov-klant die in 2006 enkele weken een medicijn gebruikte in het kader van rouwverwerking dit had moeten melden bij zijn aanvraag in 2013. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de verzekeraar hierin niet.

De consument had ruim voor het sluiten van de arbeidsongeschiktheidsverzekering in verband met rouwverwerking zijn huisarts bezocht en voor enkele weken een medicijn voorgeschreven gekregen. Klaverblad stelt dat bij een ware stand van zaken er bij het sluiten van de verzekering een clausule op de polis zou zijn geplaatst.

De Commissie in Uitspraak 2017-637: "De Consument heeft ten tijde van de aanvraag van de Verzekering niet begrepen, noch heeft moeten begrijpen, dat hij had moeten invullen dat hij in 2006 naar de huisarts was geweest en het medicijn Efexor heeft geslikt, en dat zijn klachten voor Verzekeraar, als redelijk handelend verzekeraar, relevant waren voor de beoordeling van het risico."

De Geschillencommissie schrijft ook dat "Consument zijn mededelingsplicht niet heeft geschonden nu hij niet wist en ook niet behoorde te weten welk medicijn hij destijds slikte en het medicijngebruik en het bezoek aan de huisarts dus niet heeft hoeven te melden". Opmerkelijk, want waarom zou een consument dan wel moeten weten welke verzekering hij heeft gesloten als hij daarvoor bij een adviseur is geweest? Maar een klant die bij Kifid klaagt dat hij niet wist dat hij een beleggingspolis had, krijgt steevast nul op het rekest.

Verder opvallend de enorme inspanningen van Klaverblad om onder deze claim uit te komen. De verzekeraar heeft, zo is te lezen in de Uitspraak, niet alleen contact opgenomen met de huisarts, maar ook met de behandelend psycholoog en behandelend hypnotherapeut. Die overigens allemaal verklaarden dat hun behandeling ruim na aanvragen van de aov startten.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet bloeden voor niet vermelden mogelijke fiscale naheffing

Adviseur moet bloeden voor niet vermelden mogelijke fiscale naheffing

Naar het oordeel van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) ligt het in de relatie tussen consument en de adviseur binnen de risicosfeer...

Bank moet registratie heroverwegen na seponering door OM

Bank moet registratie heroverwegen na seponering door OM

Een financiële dienstverlener mag bij een gerechtvaardigde verdenking van fraude overgaan tot registratie van persoonsgegevens in het Extern Verwijzingsregister...

Aanwendingsmogelijkheden lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen

Aanwendingsmogelijkheden lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen

Een adviseur moet de aanwendingsmogelijkheden van vrijkomende lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Kifid legt gewicht in schaal...

Kifid legt gewicht in schaal...

Een consument sloot bij BNP Paribas Cardif twee polissen: in 2004 een Hypotheek Opvang Polis en in 2007 een Woongarant Inkomensbeschermingsplan. Eind 2016 claimt...

Belang dossiervorming weer eens bewezen

Belang dossiervorming weer eens bewezen

Kifid-uitspraak 2019-162 laat maar weer eens zien hoe belangrijk dossiervorming door de adviseur is. Een klant stapte naar Kifid omdat hij om een nieuwe rentevasteperiode...

Adviseur moet drie mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet drie mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Een hypotheekadviseur moet een klant 3.150 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. Aldus Uitspraak 2019-153 van de Geschillencommissie Financiële...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een consument klopt tevergeefs aan bij Kifid met een klacht over de kwaliteit van de pechhulpverlening door de Anwb. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Legio Lease verzuimde te waarschuwen

Legio Lease verzuimde te waarschuwen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlenin (Kifid) laat Dexia Bank Nederland ruim bijna 34 mille vergoeden aan twee klanten van aandelenleaseproducten...

Bank niet verplicht tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

Bank niet verplicht tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

De geldverstrekker is niet verplicht de ex-partner van de klagende consument uit de hoofdelijkheid te ontslaan, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verzekering liep langer door dan nodig

Verzekering liep langer door dan nodig

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat Aegon tweederde van de door de klant te veel betaalde ORV-premie (272 euro) terugstorten. De...