ASR moet rentevergoeding in spaarhypotheek herstellen

Euro's via Pixabay 2018

Kifid laat ASR de schade vergoeden die een hypotheekklant leed door wijziging van het risicobeleid. De consument kwam weliswaar in een lagere risicoklasse, tegelijkertijd daalde de rentevergoeding in haar spaarhypotheken. Daardoor diende zij een hogere premie in te leggen om het eindkapitaal te halen. Uitspraak GC 2019-1089.

Vanaf 1 april 2018 heeft geldverstrekker besloten dat de risico-opslag automatisch wordt aangepast wanneer klanten door contractuele of vervroegde aflossingen hun risico dusdanig verlagen dat zij in een lagere risicoklasse terechtkomen. Ook de gegarandeerde waarde-opbouw in gekoppelde verzekeringen wordt meegenomen in de bepaling van het risico.

Kifid: "In het geval van deze consument gaat het om een geldlening waarvan de rente is vastgesteld volgens het NHG-tarief, waarin geen opslagen verwerkt zijn. Van een hypotheekrentekorting is zodoende geen sprake, zodat een verlaging van een opslag niet tot een feitelijke renteverlaging van de geldlening leidt. De rente die over de inleg van consument in de spaarhypotheken wordt vergoed, is wel gekoppeld aan een rentetarief waarin opslagen verwerkt zitten. Om die reden leidt de verlaging van dat rentetarief tot een hogere van haar vereiste inleg om het eindkapitaal te bereiken.

"In de tot de geldlening behorende documenten is niet opgenomen dat de overeengekomen rentevergoeding op basis van een wijziging in de schuldmarktwaardeverhouding kan worden aangepast. Dit betekent dat er geen recht aan de overeenkomst kan worden ontleend om de rentevergoeding te wijzigen.

"De Commissie merkt op dat het in de gegeven omstandigheden de vraag is of het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat Consument Geldverstrekker houdt aan de hogere spaarrente, waarin een opslag verwerkt zit. De Commissie is van oordeel dat die onaanvaardbaarheid niet is komen vaststaan. Geldverstrekker heeft slechts gesteld dat de wijziging Consument mogelijk ook voordelen oplevert, wanneer de personeelsvoorwaarden eindige Dat de opslag op de rentevergoeding die in de spaarhypotheek wordt vergoed voor Geldverstrekker tot bezwaren leidt die van onoverkomelijke aard zijn, is gesteld noch gebleken.

"De Commissie concludeert dat Consument in de positie moet worden gebracht die tot 1 april 2018 bestond. De Commissie merkt op dat in de gevorderde schade geen rekening is gehouden met het effect van samengestelde interest. Om die reden bepaalt de Commissie dat Geldverstrekker dient over te gaan tot vergoeding van gemist rendement vanaf 1 april 2018 tot heden en uiterlijk vier weken na de datum van deze uitspraak zal overgaan tot herstel van de rentevergoeding in de spaarhypotheek."

Reactie toevoegen

 
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...