Autoverzekeraars laten schuldvraag achterwege bij afhandeling twee kettingbotsingen in Friesland

Autoschade TB

Autoverzekeraars die op 31 december 2019 betrokken waren bij kettingbotsingen op de A32 en A7 in Friesland, hebben besloten om de schuldvraag achterwege te laten bij de afhandeling van de schades. Verzekerden krijgen daardoor de schade vergoed door hun eigen autoverzekeraar, terwijl dat in het huidige stelsel niet gebruikelijk is. Deze methode is het laatst door verzekeraars toegepast in 2014 bij een kettingbotsing waar 150 voertuigen bij betrokken waren.

Tijdens oudjaarsavond vonden door de dichte mist twee kettingbotsingen plaats in Friesland. Bij de kettingbotsing op de A7 waren 30 voertuigen en zeventien verzekeraars betrokken. Bij de kettingbotsing op de A32 waren in totaal 26 voertuigen en zestien verzekeraars betrokken. Bij beide kettingbotsingen blijkt het achteraf niet mogelijk om de volledige toedracht vast te stellen, waardoor verzekeraars niet kunnen vaststellen wie de aansprakelijke partijen zijn.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nog lange weg te gaan

Nog lange weg te gaan

(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...

Claim geknakt…

Claim geknakt…

(Rechtspraak) De vraag die voorligt, is of de schade die [huurder] bij [eiseres] heeft geclaimd – en die hoofdzakelijk bestaat uit een verminderde opbrengst...

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"

Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...

Proefpersonenverzekering niet vrijgesteld van assurantiebelasting

Proefpersonenverzekering niet vrijgesteld van assurantiebelasting

Een proefpersoon die deelneemt aan een wetenschappelijk onderzoek, dat valt onder de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek, moet verplicht verzekerd zijn voor eventuele...

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

"Gebruik mobiele telefoon in verkeer mag niet normaal worden"

De mobiele telefoon wordt steeds vaker in het verkeer gebruikt. Waar in 2017 66 procent van de Nederlanders aangaf dit weleens te doen, is dit inmiddels opgelopen...

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

"Minder kilometers rijden scheelt tot wel 140 euro per jaar aan premie"

Geld.nl vergeleek voor drie voorbeeldscenario’s wat de invloed van minder kilometers per jaar is op de premie van de autoverzekering. “Als je per jaar...

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurder betaalt twee keer zoveel premie

Jonge bestuurders (achttien tot en met 20 jaar) betalen met 181,60 euro per maand meer dan twee keer zoveel premie dan de gemiddelde Nederlander. Dit blijkt uit...

NN moet schade vergoeden na val van gehuurd paard

NN moet schade vergoeden na val van gehuurd paard

(Rechtspraak) Het beroep van de verzekeraar op de preventieve garantievoorwaarde is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar, aangezien er...

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

“Consument kan gemiddeld 282 euro besparen op autoverzekering”

Overstappen van autoverzekering bespaart gemiddeld 282 euro per jaar. Dat stelt Geld.nl. De vergelijkingssite trok een steekproef van 100.000 vergelijkingen autoverzekering...

Tussenpersoon hoefde geen SVI of vergelijkbare polis te adviseren

Tussenpersoon hoefde geen SVI of vergelijkbare polis te adviseren

(Rechtspraak) NN haalt ook in hoger beroep bakzeil in een zaak tegen Lands Advies (inmiddels Heilbron Beverwijk). Volgens NN had het kantoor een SVI moeten adviseren....