"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"
Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de bond: “Bij het kiezen van een autoverzekering zijn de voorwaarden net zo belangrijk als de prijs. Zoals de uitkeringsregelingen bij diefstal of totaalverlies. De vergoedingen voor nieuwe auto’s en jonge tweedehandsauto’s kunnen flink verschillen. Die regelingen staan in de polisvoorwaarden of op de websites van verzekeraars. Maar de informatie is vaak ingewikkeld en de uiteindelijke vergoedingen verschillen per verzekering, auto en (verzekerings)jaar. Dit is dus nauwelijks vergelijkbaar. Dat moet anders. Om te beginnen met een heldere uitleg in de verzekeringskaarten en een verplichte link naar de volledige informatie.”
Reactie toevoegen
Automobilisten verzekerden hun auto in 2023 vaker allrisk. Dat blijkt uit de Datamonitor autoverzekeringen van Geld.nl. In 2023 koos ruim 47 procent van de autobezitters...
Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten
Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen
Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...
Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder
Automobilisten betalen nu flink meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden, aldus Geld.nl. In juni 2022 was de gemiddelde premie voor een autoverzekering...
Verbond ondertekent ADAS-convenant
Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft maandag het ADAS-convenant ondertekend samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars,...
Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid
Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...
Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking
(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...
Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...
Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen
Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...
MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"
Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...