"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

Auto achterlicht via Pixabay

“Het is hoog tijd dat autoverzekeraars hun polisvoorwaarden kritisch tegen het licht houden.” Aldus Autoverzekering.nl en onderzoeker Fred de Jong in onderzoek naar de belangrijkste onderdelen van een autoverzekering volgens autobezitters en de verzekeraar die het best aan deze wensen voldoet.

Het onderzoeksrapport leest: “Autoverzekeraars kunnen kritischer kijken naar de voorwaarden en deze meer in lijn brengen met wat de consument verwacht. Een soepel proces, bereikbare hulp waar nodig en eenduidige voorwaarden zijn belangrijker dan de hoogte van de premie. Een goed voorbeeld hiervan is vervangend vervoer. Waar consumenten verwachten dat je recht hebt op vervangend vervoer als je niet meer over je verzekerde auto kunt beschikken (door schade, total loss of diefstal) hanteren veel verzekeraars allerlei uitzonderingen die tot teleurstelling kunnen leiden. Een praktijkvoorbeeld is dat je geen recht hebt op vervangend vervoer als je auto wel bij de garage staat, en je er dus niet in kunt rijden, maar nog niet in reparatie is omdat de auto mogelijk total loss is. Een ander voorbeeld is dat in polisvoorwaarden nog staat dat je alleen recht hebt op repatriëring met (tweede klas) openbaar vervoer vanuit het buitenland, terwijl tegenwoordig vliegen veel goedkoper en sneller is.”

Moreel leiderschap tonen

Het rapport verder: “De combinatie van een scherpe premie, ruime dekking bij schade en goede bereikbaarheid is voor verzekeraars belangrijk om de gunst van de klant te (blijven) verdienen. Verzekeraars kunnen het verschil maken door in te spelen op de maatschappelijke ontwikkeling naar meer zelfredzaamheid van de klant en het tonen van moreel leiderschap. Autobezitters zijn bereid om maatregelen te nemen om hun rijgedrag veiliger en schoner te maken in ruil voor financiële prikkels. Verzekeraars zullen daarop moeten inspelen door veiligheid en duurzaamheid van de klant te belonen via de premie en de voorwaarden. Met behulp van big data en slimme technologieën kan de autobezitter worden gestimuleerd om veiliger te gaan rijden en het milieu minder te belasten. Dat hoeft niet altijd alleen te worden uitgedrukt in een lagere premie, dat kan ook gestimuleerd worden door een ruimere dekking te bieden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzaam advies aan mkb is integraal

Duurzaam advies aan mkb is integraal

(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...

Auto vaker allrisk verzekerd

Auto vaker allrisk verzekerd

Automobilisten verzekerden hun auto in 2023 vaker allrisk. Dat blijkt uit de Datamonitor autoverzekeringen van Geld.nl. In 2023 koos ruim 47 procent van de autobezitters...

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Automobilisten betalen nu flink meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden, aldus Geld.nl. In juni 2022 was de gemiddelde premie voor een autoverzekering...

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft maandag  het ADAS-convenant ondertekend samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars,...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies

Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...