AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden nageleefd. Daarnaast kan de DPO ook meedenken als het gaat om kansen en mogelijkheden als het gaat om data.

Hieronder een aantal tips van de DPO speciaal voor Client Officers.

Zorg voor schone data(sets). Denk aan optimaliseren, structureren en beveiligen van je gegevens. Schakel eventueel een DPO/Compliance-specialist in om je hierbij te helpen. Ga na welke datasets met gegevens moeten worden behouden of verwijderd en zorg dat alleen mensen toegang hebben tot de data die ook toegang nodig hebben. Zo zorg je ervoor dat de AVG altijd wordt nageleefd. Hiermee voorkom je boetes of kosten voor het oplossen van problemen.

Security maturiteit. Zet als Client Officer cyber security op de agenda van het management of de directie. Het verbeteren van de beveiliging van je bedrijf verkleint de securityrisico’s en bespaart ICT-kosten. Denk bijvoorbeeld aan minder opslag van data of het veiliger gebruik van de Cloud.

Start met gepersonaliseerde marketing. Dankzij het verzamelen van persoonsgegevens kun je als Client Officer jouw marketing personaliseren. Bijvoorbeeld klanten aanspreken met hun eigen naam in een e-mailcampagne. Dit kan een positief effect hebben op het vertrouwen van klanten en de waarde van het merk. De AVG is geen showstopper voor marketing, maar vertelt je juist welke spelregels je moet volgen om het spel goed te kunnen spelen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je op een veilige en eenvoudige manier snel op weg helpen. Zo haal je snel en veilig meer uit je klantcontact.

Voorbeeldfunctie

Vergroot de loyaliteit van je collega’s. Als een organisatie de AVG volgt, dan betekent dit dat persoonsgegevens van medewerkers veilig zijn. Medische gegevens van medewerkers worden bijvoorbeeld niet zo maar gebruikt. Een veilig idee voor medewerkers, dat zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Als Client Officer heb je hier een voorbeeldfunctie in.

Gebruik privacy als unique selling point richting klanten en samenwerkingspartners. Investeren in privacy kan een belangrijk signaal zijn richting klanten en samenwerkingspartners. Het is een teken van professionaliteit en zorgt voor vertrouwen.

Wil je hulp van een DPO of een Compliance-specialist, dan hoeft dit geen fulltime functie te zijn. Het kan ook een parttime functie zijn of door een externe organisatie of persoon worden uitgevoerd (als project).

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Academy: Life-eventadvies voor Particuliere Relaties

VVP Academy: Life-eventadvies voor Particuliere Relaties

De training ‘Life-eventadvies voor Particuliere Relaties’ biedt adviseurs een adviesmethode om de toegevoegde waarde voor klanten te vergroten. De adviesmethode...

VVP Academy: training Conversie Optimalisatie

VVP Academy: training Conversie Optimalisatie

Tijdens de training Conversie Optimalisatie leer je hoe je de conversie van je website kunt verbeteren. Je leert door middel van onderzoek en analytics de conversiekansen...

Lindenhaeghe neemt deel aan pilot Testen voor Toegang

Lindenhaeghe neemt deel aan pilot Testen voor Toegang

Lindenhaeghe organiseert op 26 en 30 april in samenwerking met branchevereniging NTRO een aantal fysieke PE-trainingen (plus examen) als onderdeel van de pilot Testen...

VVP Academy: opleiding CDD Professional

VVP Academy: opleiding CDD Professional

De opleiding CDD Professional bestaat uit de onderdelen theorie, praktijk en een examen. In de e-learning leer je de grondbeginselen van CDD, die in het examen CDD...

VVP Academy: Vergroten zichtbaarheid bij bestaande en nieuwe relaties

VVP Academy: Vergroten zichtbaarheid bij bestaande en nieuwe relaties

De training ‘Vergroten zichtbaarheid bij bestaande én nieuwe relaties’ geeft u handvatten om het klantcontact beter in te vullen en top of mind...

VVP Academy: Succesvolle Sales met Videobellen

VVP Academy: Succesvolle Sales met Videobellen

De ééndaagse training 'Succesvolle Sales met Videobellen' leert adviseurs professioneel gebruik te maken van videobellen door het inzetten van de juiste...

VVP Academy: Risicomanagement voor Zakelijke Relaties

VVP Academy: Risicomanagement voor Zakelijke Relaties

De training ‘Risicomanagement voor Zakelijke Relaties’ biedt de adviseur een professionele risicomanagementaanpak voor verzekerbare én niet-verzekerbare...

VVP Academy: Blogs Schrijven

VVP Academy: Blogs Schrijven

Leer hoe je waardevolle en interessante blogs schrijft om positieve aandacht te krijgen van je doelgroep. De voordelen zijn alom bekend. Maar hoe schrijf je nou...

Ewald Bary: New Financial Academy combineert woorden met daden

Ewald Bary: New Financial Academy combineert woorden met daden

"Mijn (opleiders)hart gaat sneller kloppen bij een initiatief als de New Financial Academy, die op 9 maart is gelanceerd. Dit platform met trainingen voor de financiële...

VVP Academy

VVP Academy

Supertrots om met het verschijnen van deze editie de VVP Academy aan te mogen kondigen. Deze academy brengt het beste van verschillende opleiders samen om de onafhankelijk...