AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden nageleefd. Daarnaast kan de DPO ook meedenken als het gaat om kansen en mogelijkheden als het gaat om data.

Hieronder een aantal tips van de DPO speciaal voor Client Officers.

Zorg voor schone data(sets). Denk aan optimaliseren, structureren en beveiligen van je gegevens. Schakel eventueel een DPO/Compliance-specialist in om je hierbij te helpen. Ga na welke datasets met gegevens moeten worden behouden of verwijderd en zorg dat alleen mensen toegang hebben tot de data die ook toegang nodig hebben. Zo zorg je ervoor dat de AVG altijd wordt nageleefd. Hiermee voorkom je boetes of kosten voor het oplossen van problemen.

Security maturiteit. Zet als Client Officer cyber security op de agenda van het management of de directie. Het verbeteren van de beveiliging van je bedrijf verkleint de securityrisico’s en bespaart ICT-kosten. Denk bijvoorbeeld aan minder opslag van data of het veiliger gebruik van de Cloud.

Start met gepersonaliseerde marketing. Dankzij het verzamelen van persoonsgegevens kun je als Client Officer jouw marketing personaliseren. Bijvoorbeeld klanten aanspreken met hun eigen naam in een e-mailcampagne. Dit kan een positief effect hebben op het vertrouwen van klanten en de waarde van het merk. De AVG is geen showstopper voor marketing, maar vertelt je juist welke spelregels je moet volgen om het spel goed te kunnen spelen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je op een veilige en eenvoudige manier snel op weg helpen. Zo haal je snel en veilig meer uit je klantcontact.

Voorbeeldfunctie

Vergroot de loyaliteit van je collega’s. Als een organisatie de AVG volgt, dan betekent dit dat persoonsgegevens van medewerkers veilig zijn. Medische gegevens van medewerkers worden bijvoorbeeld niet zo maar gebruikt. Een veilig idee voor medewerkers, dat zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Als Client Officer heb je hier een voorbeeldfunctie in.

Gebruik privacy als unique selling point richting klanten en samenwerkingspartners. Investeren in privacy kan een belangrijk signaal zijn richting klanten en samenwerkingspartners. Het is een teken van professionaliteit en zorgt voor vertrouwen.

Wil je hulp van een DPO of een Compliance-specialist, dan hoeft dit geen fulltime functie te zijn. Het kan ook een parttime functie zijn of door een externe organisatie of persoon worden uitgevoerd (als project).

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP Academy: Klantgericht verkopen voor niet-verkopers

VVP Academy: Klantgericht verkopen voor niet-verkopers

Klantgericht verkopen is niet een ‘handtekening scoren’, maar het betekent het realiseren van een langdurige relatie met klanten met een duidelijke win-win....

VVP Academy: Nieuwe verdienmodellen ontwikkelen

VVP Academy: Nieuwe verdienmodellen ontwikkelen

De training ‘Nieuwe verdienmodellen ontwikkelen’ behandelt belangrijke trends binnen de markt en geeft concrete handvaten aan adviseurs om nieuwe verdienmodellen...

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

Waarom vindt jouw klant beleggen ‘eng’? (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Laatst luisterde ik een podcast van de universiteit van Nederland. De centrale vraag was: waarom hebben we het monster van...

Jury VVP Advies Award 2021: dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Jury VVP Advies Award 2021: dit zijn de 32 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2021 heeft de namen bekend gemaakt van de 32 meest klantgerichte advieskantoren van Nederland. Met ondersteuning van maar liefst...

Twee derde moet PE-examen(s) nog halen

Twee derde moet PE-examen(s) nog halen

Twee derde van de adviseurs moet het PE-examen of de PE-examens van de PE-periode 2019-2022 nog halen. Dat heeft Lindenhaeghe becijferd. Het opleidings- en exameninstituut:...

VVP Academy: Customer journey mapping

VVP Academy: Customer journey mapping

Hoe creëer je een effectieve en memorabele klantbeleving? Waar zit de klant eigenlijk op te wachten? Hoe creëer je onderscheidend vermogen? Hoe zorg je...

Verlengde termijn

Verlengde termijn

De termijn voor het aanleveren van het juist en volledig ingevulde informatieformulier bij het afkopen van een pensioen in eigen beheer of het omzetten hiervan...

Herziening beslag- en executierecht

Herziening beslag- en executierecht

De Wet Herziening van beslag- en executierecht is sinds 1 oktober 2020 gefaseerd in werking getreden. De wet heeft ten doel om te voorkomen dat mensen met schulden...

VVP Academy: E-learning data protection officer

VVP Academy: E-learning data protection officer

Met deze zeer complete opleiding verwerf je de nodige kennis om het data- en privacybeleid binnen een organisatie op te volgen. Na afloop ontvang je een officieel...

VVP Academy: Service excellence in de praktijk

VVP Academy: Service excellence in de praktijk

De klant centraal zetten in de serviceverlening, dat betekent service excellence in de praktijk. Maar wel op een passende wijze die rekening houdt met zowel kosten...