AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden nageleefd. Daarnaast kan de DPO ook meedenken als het gaat om kansen en mogelijkheden als het gaat om data.

Hieronder een aantal tips van de DPO speciaal voor Client Officers.

Zorg voor schone data(sets). Denk aan optimaliseren, structureren en beveiligen van je gegevens. Schakel eventueel een DPO/Compliance-specialist in om je hierbij te helpen. Ga na welke datasets met gegevens moeten worden behouden of verwijderd en zorg dat alleen mensen toegang hebben tot de data die ook toegang nodig hebben. Zo zorg je ervoor dat de AVG altijd wordt nageleefd. Hiermee voorkom je boetes of kosten voor het oplossen van problemen.

Security maturiteit. Zet als Client Officer cyber security op de agenda van het management of de directie. Het verbeteren van de beveiliging van je bedrijf verkleint de securityrisico’s en bespaart ICT-kosten. Denk bijvoorbeeld aan minder opslag van data of het veiliger gebruik van de Cloud.

Start met gepersonaliseerde marketing. Dankzij het verzamelen van persoonsgegevens kun je als Client Officer jouw marketing personaliseren. Bijvoorbeeld klanten aanspreken met hun eigen naam in een e-mailcampagne. Dit kan een positief effect hebben op het vertrouwen van klanten en de waarde van het merk. De AVG is geen showstopper voor marketing, maar vertelt je juist welke spelregels je moet volgen om het spel goed te kunnen spelen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je op een veilige en eenvoudige manier snel op weg helpen. Zo haal je snel en veilig meer uit je klantcontact.

Voorbeeldfunctie

Vergroot de loyaliteit van je collega’s. Als een organisatie de AVG volgt, dan betekent dit dat persoonsgegevens van medewerkers veilig zijn. Medische gegevens van medewerkers worden bijvoorbeeld niet zo maar gebruikt. Een veilig idee voor medewerkers, dat zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Als Client Officer heb je hier een voorbeeldfunctie in.

Gebruik privacy als unique selling point richting klanten en samenwerkingspartners. Investeren in privacy kan een belangrijk signaal zijn richting klanten en samenwerkingspartners. Het is een teken van professionaliteit en zorgt voor vertrouwen.

Wil je hulp van een DPO of een Compliance-specialist, dan hoeft dit geen fulltime functie te zijn. Het kan ook een parttime functie zijn of door een externe organisatie of persoon worden uitgevoerd (als project).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Verplichte AOV: waar staan we?

Verplichte AOV: waar staan we?

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het is al jaren een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt: de verplichte AOV voor zelfstandigen....

Rechtsregels over aansprakelijkheid

Rechtsregels over aansprakelijkheid

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 4-2022) Het simpele feit dat men waarschuwt voor mogelijke aansprakelijkheid, heft die aansprakelijkheid...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Gesubsidieerde opleidingen van Lindenhaeghe en Hoffelijk op website Adfiz

Adfiz heeft een website gelanceerd met daarop het NL leert door-aanbod van Lindenhaeghe en Hoffelijk. Deze opleiders hebben als enige partijen binnen de branche...

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

Ewald Bary: "Van micro naar macro"

"De welvaart kan beter worden verdeeld en wellicht is het een idee om met multinationals die nu en in de crisistijd megawinsten behaalden, te beginnen. Zoals techgiganten,...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...