AVG-tips voor Client Officers (blog Lindenhaeghe)

Esther Vuijsters nieuw 2018 200

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG-regels niet worden nageleefd. Daarnaast kan de DPO ook meedenken als het gaat om kansen en mogelijkheden als het gaat om data.

Hieronder een aantal tips van de DPO speciaal voor Client Officers.

Zorg voor schone data(sets). Denk aan optimaliseren, structureren en beveiligen van je gegevens. Schakel eventueel een DPO/Compliance-specialist in om je hierbij te helpen. Ga na welke datasets met gegevens moeten worden behouden of verwijderd en zorg dat alleen mensen toegang hebben tot de data die ook toegang nodig hebben. Zo zorg je ervoor dat de AVG altijd wordt nageleefd. Hiermee voorkom je boetes of kosten voor het oplossen van problemen.

Security maturiteit. Zet als Client Officer cyber security op de agenda van het management of de directie. Het verbeteren van de beveiliging van je bedrijf verkleint de securityrisico’s en bespaart ICT-kosten. Denk bijvoorbeeld aan minder opslag van data of het veiliger gebruik van de Cloud.

Start met gepersonaliseerde marketing. Dankzij het verzamelen van persoonsgegevens kun je als Client Officer jouw marketing personaliseren. Bijvoorbeeld klanten aanspreken met hun eigen naam in een e-mailcampagne. Dit kan een positief effect hebben op het vertrouwen van klanten en de waarde van het merk. De AVG is geen showstopper voor marketing, maar vertelt je juist welke spelregels je moet volgen om het spel goed te kunnen spelen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je op een veilige en eenvoudige manier snel op weg helpen. Zo haal je snel en veilig meer uit je klantcontact.

Voorbeeldfunctie

Vergroot de loyaliteit van je collega’s. Als een organisatie de AVG volgt, dan betekent dit dat persoonsgegevens van medewerkers veilig zijn. Medische gegevens van medewerkers worden bijvoorbeeld niet zo maar gebruikt. Een veilig idee voor medewerkers, dat zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Als Client Officer heb je hier een voorbeeldfunctie in.

Gebruik privacy als unique selling point richting klanten en samenwerkingspartners. Investeren in privacy kan een belangrijk signaal zijn richting klanten en samenwerkingspartners. Het is een teken van professionaliteit en zorgt voor vertrouwen.

Wil je hulp van een DPO of een Compliance-specialist, dan hoeft dit geen fulltime functie te zijn. Het kan ook een parttime functie zijn of door een externe organisatie of persoon worden uitgevoerd (als project).

Reactie toevoegen

 
Meer over
Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

Pak die gratis leerkans! (Blog Lindenhaeghe)

(Door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Met de tijdelijke subsidieregeling NL Leert Door kan (min of meer) iedereen met een relatie tot de arbeidsmarkt een gratis...

Jubilerend Lindenhaeghe doneert aan Edukans

Jubilerend Lindenhaeghe doneert aan Edukans

Lindenhaeghe bestaat vijftien jaar. Dat viert Lindenhaeghe ondermeer met een donatie van 8.726 euro aan Edukans, een organisatie die staat voor scholing in ontwikkelingslanden. Wereldwijd...

Verlaging maximale kredietvergoeding

Verlaging maximale kredietvergoeding

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 5-2020) Als tijdelijke crisismaatregel is de maximale kredietvergoeding per 10 augustus 2020 tijdelijk...

Pensioenakkoord

Pensioenakkoord

(Permanent Actueel door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 5-2020) Nu er een concreet pensioenakkoord is, moet het kabinet een wetsvoorstel maken om de Pensioenwet...

Vijftien jaar leren met een glimlach

Vijftien jaar leren met een glimlach

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) Deze week is het alweer vijftien jaar geleden dat Mike Schilperoort en Patrick van der Spek hun handtekeningen onder het project...

Volg vanmiddag live de spetterende finale van de Advies Award 2020

Volg vanmiddag live de spetterende finale van de Advies Award 2020

Woon vanmiddag 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2020 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantvriendelijke...

Ewald Bary (Lindenhaeghe): meer tijd voor ontwikkeling

Ewald Bary (Lindenhaeghe): meer tijd voor ontwikkeling

"Als we de coronacrisis hebben overwonnen, dan gaan we volgens mij niet terug naar het oude normaal. De voordelen van thuiswerken voor klimaat, technologie en mobiliteit...

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

Echte helden dragen maskers! (Blog Lindenhaeghe)

(door Esther Vuijsters, Lindenhaeghe) “De waarde van een glimlach is hoger geworden”, schreef Babs Gons onlangs in haar (Parool-)column. (Voor wie Babs...

Ook met nieuwe coronamaatregelen gaan klassikale trainingen door

Ook met nieuwe coronamaatregelen gaan klassikale trainingen door

Dukers & Baelemans, Hoffelijk, Lindenhaeghe en NIBE-SVV stellen financieel dienstverleners gerust: ook met de nieuwe maatregelen kunnen klassikale trainingen...

Vereenvoudiging Wajong

Vereenvoudiging Wajong

Door Lindenhaeghe Op 26 mei 2020 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel vereenvoudiging Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten)....