Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van de boeterente voort te zetten of te handhaven (uitspraak 2018-264).
Bij de berekening van de boeterente op 11 januari 2017 heeft Florius onbedoeld, als gevolg van een fout in haar systeem, de (vergelijkings)rente uit de hoogste door haar gehanteerde tariefklasse gehanteerd en niet de (vergelijkings)rente uit de tariefklasse die voor de hypothecaire geldlening van consument gold. Daardoor is de boeterente lager berekend dan indien was uitgegaan van de berekeningswijze zoals die tussen partijen feitelijk was overeengekomen.
Naar aanleiding van zijn bezwaar tegen de voor consument onverwacht hogere aflosnota per 22 maart 2017 is deze, dan wel zijn adviseur, door de Bank over de fout in de berekening van de boeterente van 11 januari 2017 geïnformeerd. De Commissie acht het "niet redelijk dat de Bank vervolgens, in afwijking van de overeenkomst, gehouden zou blijven een ‘onjuiste’ (vergelijkings)rente uit de hoogste tariefklasse te hanteren".
Voor zover consument heeft vertrouwd op de ‘onjuiste’ pro-forma aflosnota en daarop zijn beslissing heeft gebaseerd om zijn hypothecaire geldlening vervroegd af te lossen, is de bank naar het oordeel van de Commissie hem adequaat tegemoet gekomen door in zijn geval uiteindelijk toch de op 11 januari 2017 berekende boeterente te hanteren.
Reactie toevoegen
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...
Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....
Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...
Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)
Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet
Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...
Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden. Consument...
Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium
Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...
Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht
Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...
Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging
Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...