Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Kifid NIEUW 1

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen woningwaarde. Het initiatief om dit aan te tonen ligt bij de consument die van de mogelijkheid daartoe op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie. De informatie van de bank daarover op haar website acht de commissie, anders dan de consument, niet misleidend. De bank hoeft de rentewijziging ook niet met terugwerkende kracht toe te passen. De vordering wordt afgewezen.

Voor zover de consument heeft gesteld dat het aan de bank is om bij haar klanten actief, bijvoorbeeld elk jaar, na te gaan of er nog veranderingen zijn in de woningwaarde, merkt de commissie het volgende op: "Zoals de commissie ook in eerdere uitspraken heeft geoordeeld, is de bank niet op grond van wettelijke bepalingen en ook niet op grond van haar zorgplicht gehouden om actief bij haar klanten na te vragen of de waarde van de woning is gewijzigd. Het is ook niet gesteld of gebleken dat de bank daartoe verplicht is op basis van de tussen partijen gesloten overeenkomst. Het initiatief daarvoor ligt bij de consument die van de mogelijkheid tot het wijzigen van de risico-opslag, bij een wijziging in de LTV-verhouding door bijvoorbeeld een gestegen woningwaarde of aflossing, op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie."

Reactie toevoegen

 
Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...

Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat

Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat

(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...

Duur avondje sporten...

Duur avondje sporten...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...

Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners

Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...