Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen woningwaarde. Het initiatief om dit aan te tonen ligt bij de consument die van de mogelijkheid daartoe op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie. De informatie van de bank daarover op haar website acht de commissie, anders dan de consument, niet misleidend. De bank hoeft de rentewijziging ook niet met terugwerkende kracht toe te passen. De vordering wordt afgewezen.
Voor zover de consument heeft gesteld dat het aan de bank is om bij haar klanten actief, bijvoorbeeld elk jaar, na te gaan of er nog veranderingen zijn in de woningwaarde, merkt de commissie het volgende op: "Zoals de commissie ook in eerdere uitspraken heeft geoordeeld, is de bank niet op grond van wettelijke bepalingen en ook niet op grond van haar zorgplicht gehouden om actief bij haar klanten na te vragen of de waarde van de woning is gewijzigd. Het is ook niet gesteld of gebleken dat de bank daartoe verplicht is op basis van de tussen partijen gesloten overeenkomst. Het initiatief daarvoor ligt bij de consument die van de mogelijkheid tot het wijzigen van de risico-opslag, bij een wijziging in de LTV-verhouding door bijvoorbeeld een gestegen woningwaarde of aflossing, op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie."
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0506) Tijdens een reis is de rugtas van de consument gestolen. In de gestolen rugtas van de consument zat onder andere een drone. De...
Dubbel premie betalen is voor eigen rekening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0507) De consument is gedurende tien maanden dubbel WA verzekerd geweest. Zij vordert dat de verzekeraar haar een bedrag van 825,20...
Consument moet eigendom en waarde gestolen bagage kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0498) De consumenten vorderen vergoeding vanwege gestolen bagage. De verzekeraar weigert dekking, omdat de consumenten enerzijds niet...
Verzekeraar moet alsnog wettelijke rente (over 10,95 euro) vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0499) De consument heeft de verzekering opgezegd. De verzekeraar heeft deze opzegging niet verwerkt. Nadat de consument een klacht...
Niet alle huishoudongelukjes verzekerd
(Kifid-uitspraak GC 2025-0486) De consument vordert vergoeding van schade aan zijn parketvloer. Hij heeft bij het optuigen van de kerstboom water gemorst, wat...
Consument moet kennis nemen van inreisvoorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0481) De consument vordert vergoeding van de annuleringskosten van zijn reis naar Canada omdat hem de toegang tot dat land is geweigerd...
Vandalisme bij langdurige leegstaand ook elders niet verzekerbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0483) De consumenten hebben een adviesgesprek gehad met een adviseur buitendienst van de verzekeraar. Tijdens het gesprek hebben de...
Ook als executeur recht op rechtsbijstand
(Kifid-uitspraak GC 2025-0475A) De consument is als kleinzoon door zijn grootouders in hun nalatenschap benoemd tot erfgenaam en executeur. Een kind van de...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0458) De verzekeraar heeft de verzekeringen van de consument beëindigd omdat de consument de premie niet heeft betaald. De Geschillencommissie...
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...