Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen woningwaarde. Het initiatief om dit aan te tonen ligt bij de consument die van de mogelijkheid daartoe op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie. De informatie van de bank daarover op haar website acht de commissie, anders dan de consument, niet misleidend. De bank hoeft de rentewijziging ook niet met terugwerkende kracht toe te passen. De vordering wordt afgewezen.
Voor zover de consument heeft gesteld dat het aan de bank is om bij haar klanten actief, bijvoorbeeld elk jaar, na te gaan of er nog veranderingen zijn in de woningwaarde, merkt de commissie het volgende op: "Zoals de commissie ook in eerdere uitspraken heeft geoordeeld, is de bank niet op grond van wettelijke bepalingen en ook niet op grond van haar zorgplicht gehouden om actief bij haar klanten na te vragen of de waarde van de woning is gewijzigd. Het is ook niet gesteld of gebleken dat de bank daartoe verplicht is op basis van de tussen partijen gesloten overeenkomst. Het initiatief daarvoor ligt bij de consument die van de mogelijkheid tot het wijzigen van de risico-opslag, bij een wijziging in de LTV-verhouding door bijvoorbeeld een gestegen woningwaarde of aflossing, op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie."
Reactie toevoegen
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...
Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag
(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...