Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde
(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen woningwaarde. Het initiatief om dit aan te tonen ligt bij de consument die van de mogelijkheid daartoe op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie. De informatie van de bank daarover op haar website acht de commissie, anders dan de consument, niet misleidend. De bank hoeft de rentewijziging ook niet met terugwerkende kracht toe te passen. De vordering wordt afgewezen.
Voor zover de consument heeft gesteld dat het aan de bank is om bij haar klanten actief, bijvoorbeeld elk jaar, na te gaan of er nog veranderingen zijn in de woningwaarde, merkt de commissie het volgende op: "Zoals de commissie ook in eerdere uitspraken heeft geoordeeld, is de bank niet op grond van wettelijke bepalingen en ook niet op grond van haar zorgplicht gehouden om actief bij haar klanten na te vragen of de waarde van de woning is gewijzigd. Het is ook niet gesteld of gebleken dat de bank daartoe verplicht is op basis van de tussen partijen gesloten overeenkomst. Het initiatief daarvoor ligt bij de consument die van de mogelijkheid tot het wijzigen van de risico-opslag, bij een wijziging in de LTV-verhouding door bijvoorbeeld een gestegen woningwaarde of aflossing, op de hoogte kan zijn op grond van de door de bank verstrekte informatie."
Reactie toevoegen
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...
Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum
(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...
Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...
Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...
Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....
Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...
Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld
(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...