Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje

Kifid 2024

(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje aan te leveren. De consumenten beklagen zich hierover, omdat de bank volgens hen daarmee biometrische persoonsgegevens van hen verwerkt en dat mag niet. Zij vorderen dat de bank hun persoonsgegevens verwijdert. De bank stelt dat de klacht niet behandelbaar is onder het reglement van Kifid. De bank stelt voorts dat met het verificatiefilmpje geen biometrische gegevens verwerkt worden zoals bedoeld in de AVG. De Geschillencommissie is van oordeel dat zij de klacht wel kan behandelen. Niet is komen vast te staan dat de bank met het verificatiefilmpje biometrische gegevens verwerkt. Ook is niet komen vast te staan dat de bank nog persoonsgegevens van de consumenten heeft. De vorderingen van de consumenten worden afgewezen.

De commissie: "Vanwege de bedrijfsvoering van de bank is fysieke controle niet mogelijk. Daardoor kan de bank de echtheidskenmerken van het legitimatiebewijs niet controleren zoals dat bij fysiek contact wel gebeurt. Daarom heeft zij gekozen voor het opvragen van een foto van het ID-bewijs en een korte selfie video-opname, zodat de foto van het ID-bewijs kan worden vergeleken met die video-opname. De bank kan zelf bepalen op welke wijze invulling wordt gegeven aan de verplichting tot identificatie en verificatie van nieuwe klanten. De Nederlandsche Bank heeft in zijn DNB Leidraad uit 20202 voor identificatie en verificatie op afstand het verificatiefilmpje ook nadrukkelijk als voorbeeld aangedragen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gerda - v/h onder de Wft vallende tussenpersoon 26 juli 2024

Inderdaad tijd voor de Rechter, want dit gaat van kwaad tot erger met die banken/verzekeraars Zoals Arag.RB een poos geleden schreef: Nederlanders onderschatten persoonlijke kwetsbaarheid, zo onderschat het Kifid die kwetsbaarheid n erger dan de gemiddelde Nederlander. Terwijl het Kifid eerst juist is voor de bescherming van de belangen van de consument! https://www.vvponline.nl/nieuws/arag-nederlanders-onderschatten-persoonlijke-kwetsbaarheid-bij-online-fraude Een 5 jaar geleden meende de landelijke ABN-AMRO groep ook haar relaties door de AMP-groep te kunnen laten her-identificeren en daarbij de relaties selfie te laten maken. Inmiddels menen de medewerkers van de AMP-groep zelf een foto te mogen maken en door te kunnen sturen naar bijv Nationale Nederlanden. 5 jaar geleden bood de plaatselijke ABN-Amrobank aan onwillige, niet tot de gebruikelijke Nederlandse kuddedieren behorende, schapen nog de gelegenheid om het fysieke bankgebouw te bezoeken. De bankmedewerker merkte daar op, dat er meerdere klanten waren geweest, die geweigerd hadden om zich überhaupt te laten her-identificeren en dat deze klanten zeker een punt hadden. Wat mij opvalt aan de uitspraak van de Commissie van het Kifid dat zij de mening van DNB als leidraad neemt voor de uitleg van het Burgerlijk Wetboek: "De Nederlandsche Bank heeft in zijn DNB Leidraad uit 202.. voor identificatie en verificatie op afstand het verificatiefilmpje ook nadrukkelijk als voorbeeld aangedragen" Rest mij de klagende consumenten te bedanken, dat zij de moeite hebben genomen dit voor te leggen aan het Kifid!

Paul Schoo - Platter-Schoo 25 juli 2024

Tijd voor de rechter. De bank past haar bewijsvoering maar aan.

Meer over
Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...

Klacht aan diggelen...

Klacht aan diggelen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...

Klager gaat nat

Klager gaat nat

(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

Rugtas gestolen: reis- noch inboedelverzekering biedt soelaas

(Kifid-uitspraak GC 2024-0694) Tijdens een verblijf in een kliniek is de rugtas van de consument gestolen met daarin zijn laptop en een bril. De consument heeft...