Bank mag voor identificeren klant vragen om een filmpje
(Kifid-uitspraak GC 2024-0631) De consumenten hebben online een spaarrekening bij de bank aangevraagd. Gedurende het identificatieproces werd hen gevraagd een verificatiefilmpje aan te leveren. De consumenten beklagen zich hierover, omdat de bank volgens hen daarmee biometrische persoonsgegevens van hen verwerkt en dat mag niet. Zij vorderen dat de bank hun persoonsgegevens verwijdert. De bank stelt dat de klacht niet behandelbaar is onder het reglement van Kifid. De bank stelt voorts dat met het verificatiefilmpje geen biometrische gegevens verwerkt worden zoals bedoeld in de AVG. De Geschillencommissie is van oordeel dat zij de klacht wel kan behandelen. Niet is komen vast te staan dat de bank met het verificatiefilmpje biometrische gegevens verwerkt. Ook is niet komen vast te staan dat de bank nog persoonsgegevens van de consumenten heeft. De vorderingen van de consumenten worden afgewezen.
De commissie: "Vanwege de bedrijfsvoering van de bank is fysieke controle niet mogelijk. Daardoor kan de bank de echtheidskenmerken van het legitimatiebewijs niet controleren zoals dat bij fysiek contact wel gebeurt. Daarom heeft zij gekozen voor het opvragen van een foto van het ID-bewijs en een korte selfie video-opname, zodat de foto van het ID-bewijs kan worden vergeleken met die video-opname. De bank kan zelf bepalen op welke wijze invulling wordt gegeven aan de verplichting tot identificatie en verificatie van nieuwe klanten. De Nederlandsche Bank heeft in zijn DNB Leidraad uit 20202 voor identificatie en verificatie op afstand het verificatiefilmpje ook nadrukkelijk als voorbeeld aangedragen."
Reactie toevoegen
Reacties
Gerda - v/h onder de Wft vallende tussenpersoon 26 juli 2024
Inderdaad tijd voor de Rechter, want dit gaat van kwaad tot erger met die banken/verzekeraars Zoals Arag.RB een poos geleden schreef: Nederlanders onderschatten persoonlijke kwetsbaarheid, zo onderschat het Kifid die kwetsbaarheid n erger dan de gemiddelde Nederlander. Terwijl het Kifid eerst juist is voor de bescherming van de belangen van de consument! https://www.vvponline.nl/nieuws/arag-nederlanders-onderschatten-persoonlijke-kwetsbaarheid-bij-online-fraude Een 5 jaar geleden meende de landelijke ABN-AMRO groep ook haar relaties door de AMP-groep te kunnen laten her-identificeren en daarbij de relaties selfie te laten maken. Inmiddels menen de medewerkers van de AMP-groep zelf een foto te mogen maken en door te kunnen sturen naar bijv Nationale Nederlanden. 5 jaar geleden bood de plaatselijke ABN-Amrobank aan onwillige, niet tot de gebruikelijke Nederlandse kuddedieren behorende, schapen nog de gelegenheid om het fysieke bankgebouw te bezoeken. De bankmedewerker merkte daar op, dat er meerdere klanten waren geweest, die geweigerd hadden om zich überhaupt te laten her-identificeren en dat deze klanten zeker een punt hadden. Wat mij opvalt aan de uitspraak van de Commissie van het Kifid dat zij de mening van DNB als leidraad neemt voor de uitleg van het Burgerlijk Wetboek: "De Nederlandsche Bank heeft in zijn DNB Leidraad uit 202.. voor identificatie en verificatie op afstand het verificatiefilmpje ook nadrukkelijk als voorbeeld aangedragen" Rest mij de klagende consumenten te bedanken, dat zij de moeite hebben genomen dit voor te leggen aan het Kifid!
Paul Schoo - Platter-Schoo 25 juli 2024
Tijd voor de rechter. De bank past haar bewijsvoering maar aan.
Meer over
Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...
Diefstal handtas met veertien mille eigen schuld
(Kifid-uitspraak 2025-0091) De handtas van de partner van de consument is uit de hal van hun woning gestolen. De verzekeraar heeft dekking geweigerd omdat de partner...
Schending zorgplicht kost adviseur 75 mille
(Kifid-einduitspraak 2024-0480B) De Geschillencommissie oordeelt in de einduitspraak dat de adviseur een bedrag van 75.000 euro vermeerderd met de wettelijke rente...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...