Bank moet alsnog huisbankkorting geven

Document via Pixabay

ABN Amro moet de klagende consumenten alsnog ‘huisbankkorting’ geven, oordeelt Kifid in Uitspraak 2019-595. Partijen verschilden van mening over de uitleg van de ‘rentemiddelings-offerte’. De uitleg van de consumenten zou leiden tot een lager rentepercentage dan de bank voor de hypothecaire geldlening aan hen in rekening brengt. Consumenten menen dat zij recht hebben op huisbankkorting van 0,2 procent en een verlaging van de risico-opslag omdat hun woning meer waard is geworden. Op de (telefonische) vraag van de consumenten hoe zij de rente voor de hypothecaire geldlening kunnen verlagen, heeft een medewerker volgens hen geantwoord dat zij na rentemiddeling, huisbankkorting van 0,2 procent kunnen aanvragen en dat zij bij een waardestijging van het onderpand in aanmerking komen voor een verlaging van de risico-opslag.

De bank is van oordeel dat het aan de consumenten in rekening gebrachte rentepercentage correct is en dat de huisbankkorting en de risico-afslag reeds in het in rekening gebrachte rentepercentage zijn verwerkt.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening oordeelt dat “de klacht van Consumenten deels gegrond is en dat de vordering van Consumenten ten aanzien van de huisbankkorting zal worden toegewezen. Voor Consumenten was niet kenbaar dat in de rentemiddelings-offerte de huisbankkorting van 0,2 procent reeds was verwerkt. Zij mochten ervan uitgaan dat er nog huisbankkorting van het geoffreerde rentepercentage af zou gaan. De klacht over het niet willen verlagen van de risico-opslag is ongegrond en die vordering wordt afgewezen.

“De Commissie is van oordeel dat niet is komen vast te staan dat de Bank over de hoogte van de rentekorting een toezegging heeft gedaan. De stelling van de Bank wordt ondersteund door de door haar overgelegde telefoonnotitie waarin expliciet wordt gesproken over executiewaarde en niet over marktwaarde. Het begrip ‘executiewaarde’ werd immers in de ‘oude’ tariefstructuur gebruikt en het begrip ‘marktwaarde’ wordt in de huidige tariefstructuur gehanteerd”.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...