Bank niet verantwoordelijk voor (forse) rentedaling

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2020-827) Consument heeft in 1999 een OpMaat Hypotheek gesloten bij de Rabobank met daaraan gekoppeld een OpMaat Verzekering. Daarin wordt kapitaal opgebouwd ten behoeve van de aflossing van de geldlening. Het rentetarief van de lening en de verzekering zijn aan elkaar gekoppeld en voor de premie-inleg is een zogenoemde hoog/laag-constructie overeengekomen. In 2009 is een nieuw rentecontract overeengekomen tegen een tarief van 5,4 procent. In 2019 liep het rentecontract af en is een nieuw rentecontract afgesloten tegen een tarief van 2,4 procent. Deze (forse) renteverlaging leidde ertoe dat het beoogde eindkapitaal in de verzekering niet zou worden behaald tenzij de premie zou worden verhoogd. Consument verwijt de bank dat zij hem niet tijdig heeft gewaarschuwd dan wel geadviseerd om een extra voorziening te treffen vooruitlopend op de gevolgen voor de premie van de lage rentestand in 2019 en vordert een schadevergoeding. De bank heeft zich hiertegen verweerd. De Commissie volgt de bank in haar stellingen en oordeelt dat de bank consument voldoende heeft geïnformeerd over de kenmerken van het product; het moet voldoende duidelijk zijn geweest voor (de bovengemiddeld geïnformeerde) consument dat bij een rentedaling een tekort zou kunnen ontstaan met betrekking tot het beoogde eindkapitaal en dat de bank niet heeft moeten voorzien dat in 2019 sprake zou zijn van een (forse) rentedaling. De vordering is afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...