Banken, adviseurs en AFM verdienen volgens 'Kassa' de 'Schijtlijster Trofee'

Lijster via Pixabay

'Kassa' riep het publiek zaterdagavond op - in een item over nazorg bij ORV - om onder andere Rabobank, NVB en AFM te nomineren voor de 'Schijtlijster Trofee'. De partijen wilden niet aanschuiven voor verder gesprek over de volgens 'Kassa' onvoldoende nazorg. Andere partijen die 'Kassa' volgens eigen zeggen benaderd, maar die ook niet aan tafel wilden nemen: ING, SNS, Consumentenbond, OvFD.

Wél aan tafel: commercieel directeur Indra Frishert van Dazure. Zij riep de sector op om als keten de kwestie structureel op te lossen. Adviseurs zijn in dit geval ook weer afhankelijk van de verzekeraars.

'Kassa' toonde een geval waarin Rabobank/Interpolis de premie van een klant verlaagde van 110 naar 38,48 euro en hem 2.000 euro compensatie gaf. Dit nadat de klant zich had beklaagd. Rabobank omschrijft haar aanbod als coulance als onderdeel van het klachtenmanagement. Structureel beweegt de bank dus niet. Hetzelfde geldt andere partijen, die überhaupt nog niks willen doen.

Ook adviseurs laten het volgens 'Kassa' afweten. "De assurantietussenpersoon staat over het algemeen niet te trappelen om mee te werken", aldus het programma. 

'Kassa' blijft volhouden dat de adviseur de zaak moet oplossen, terwijl de premie - zoals Frishert aangaf - de verantwoordelijkheid is van de verzekeraar. De verplichting tot nazorg, aldus 'Kassa', berust nu eenmaal bij de adviseur.

Frishert pleitte ervoor dat andere verzekeraars het voorbeeld van Dazure volgen, dat de premie voor bestaande klanten automatisch verlaagt als de premie voor nieuwe klanten lager is. De afgelopen tien jaar heeft Dazure zo vijf keer de premie voor bestaande klanten naar beneden bijgesteld. Frishert zei dat ze had verwacht dat meer verzekeraars het voorbeeld van Dazure zouden volgen. Maar dat is dus niet gebeurd.

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Wft en AVG botsen

Wft en AVG botsen

(Financieel adviseur Chris de Bruin, Bureau mr. de Bruin, in VVP 3-2022) Gij zult nazorg leveren! In dit artikel stel ik aan de orde welke (juridische) problemen...

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust ontwikkelen AOV-onderhoudsmodule

Finly en FinRust hebben samen een AOV-onderhoudsproces ontwikkeld dat elke adviesorganisatie direct kan gebruiken om de klant goed te adviseren en te voldoen aan...

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

Wel degelijk nazorgplicht bij woonlastenbescherming

(Kifid-uitspraak GC 2022-0124) Anders dan de adviseur stelt had hij wel degelijk een nazorgverplichting tegenover de consument. Van de tussenpersoon, aldus de Geschillencommissie,...

“Onderhoud financieren via het product”

“Onderhoud financieren via het product”

“De oplossing voor de financiering van het onderhoud ligt binnen handbereik: via het product.” Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

Een verzekeringstussenpersoon is geen beleggingsadviseur

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0044) De Commissie van Beroep (CvB) handhaaft het bindend advies van de Geschillencommissie in een zaak rond een beleggingsverzekering. Adviesfout...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

67 procent kantoren verwacht dat onderhoud en nazorg belangrijker wordt

Van de deelnemers aan het DFO-onderzoek serviceproviders 2021 verwacht 67 procent dat onderhoud en nazorg in de komende jaren voor hun kantoren belangrijker gaat...

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen wil behoud zendtijd Kassa en Radar

Geldbelangen is een petitie gestart voor het behoud van de huidige zendtijd van Radar en Kassa. Voorzitter Rob Goedhart: “Verzekeraars hebben het Verbond van...