BAZ krijgt uniforme stabiliteitsbijdrage
Tot grote vreugde van de private verzekeraars kent het wetsvoorstel Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ), eerder deze week in consultatie gegaan, een opt-out. Maar die gaat wel gepaard met een risicoverevening tussen publiek en privaat in de vorm van een stabiliteitsbijdrage. Deze is “van degenen die de mogelijkheid hebben en benutten om een verzekering te behouden of een private verzekering via opt out af te sluiten, aan de zelfstandigen die die keuze niet hebben of niet maken".
Drie groepen
Het voorstel leest verder: “De stabiliteitsbijdrage wordt aldus berekend over de volgende drie groepen: 1. Private verzekeringen via opt-out; 2. Private verzekeringen via overgangsrecht; 3. Publieke vrijwillige verzekeringen onder overgangsrecht.
“De bijdrage is uniform, dat wil zeggen één gelijk bedrag voor iedereen uit bovenstaande groepen: de bijdrage is niet afhankelijk van iemands individuele kenmerken, zoals zijn arbeidsongeschiktheidsrisico.
“Het potentiële nadeel van een uniforme bijdrage is dat deze niet afgestemd kan worden op de mate waarin een individuele verzekerde bijdraagt aan de stijging van de publieke premie. Zoveel te lager iemands arbeidsongeschiktheidsrisico, zoveel te groter immers de opwaartse druk op de publieke premie als hij of zij ervoor kiest om gebruik te maken van de mogelijkheid om buiten de verplichte publieke verzekering te blijven. De regering weegt dit potentiële nadeel echter minder zwaar dan de voordelen van een uniforme premie, mede omdat zij verwacht dat er sowieso geen private verzekeraars zullen zijn die vooral verzekeringen met hele lage verzekerde bedragen zullen afsluiten – gegeven de minimale dekking- en minimale premie-vereisten – en waarvoor een uniforme stabiliteitsbijdrage onevenredig hoog zou uitvallen.
Geen oneigenlijke financiële prikkels
“De regering kiest ervoor om ook dat deel van de private markt, dat met bestaande polissen een beroep doet op het overgangsrecht, te laten bijdragen aan de stabiliteit van het stelsel via de verplichte stabiliteitsbijdrage. Ten eerste omdat voor de gehele markt – nieuw en bestaand – dan zo goed mogelijk vergelijkbare minimale kosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering gaan gelden, wat het gelijke speelveld op de arbeidsmarkt ten goede komt. Ten tweede omdat er dan geen oneigenlijke financiële prikkels ontstaan om – voor de zelfstandige potentieel minder passende – bestaande polissen te behouden onder overgangsrecht, ten opzichte van de mogelijkheid om nieuwe private verzekeringen af te sluiten die voldoen aan de eisen die worden gesteld aan nieuwe verzekeringen (of de keuze voor de publieke verzekering). De regering vindt een zuivere afweging voor een van deze keuzes van belang omdat bestaande polissen vaak niet voldoen aan de minimale dekking-vereisten voor nieuwe verzekeringen waarmee een opt-out mogelijk is. Ten derde vindt de regering het onredelijk als het deel van de private markt dat (vlak) voor dit wetsvoorstel tot stand is gekomen niet hoeft bij te dragen aan een toegankelijke publieke verzekering terwijl het deel van de markt dat (vlak) daarna tot stand komt dat wel moet. En ten vierde geldt voor een deel van de reeds privaat verzekerde zelfstandigen dat zij zelf belang hebben bij een toegankelijke publieke verzekering, bijvoorbeeld omdat hun huidige verzekering eindigt voor de AOW-gerechtigde leeftijd of om andere redenen in de toekomst niet meer passend is. Zij kunnen dus in de toekomst zelf baat hebben bij de publieke verzekering.
“Voor onder overgangsrecht vallende vrijwillig bij UWV verzekerde niet-zieke zelfstandigen, die hun bestaande verzekering behouden in het kader van het overgangsrecht, geldt deze motivering evenzeer.”
Het wetsvoorstel BAZ komt uiteraard uitgebreid aan bod tijdens het VVP-event Inkomen op dinsdagmiddag 2 juli met als keynote speakers Janthony Wielink (Enkwest) en Annemieke Postema (AOVdokter, RADI AOV).
Reactie toevoegen
Meer over
Kabinet wil regeling voor slachtoffers beroepsziekten uitbreiden per 1 juli
Staatssecretaris Jurgen Nobel wil de financiële regeling uitbreiden voor mensen die ernstig ziek zijn geworden door het werken met gevaarlijke stoffen. De tegemoetkoming...
SZW en UWV: verschillende verwachtingen bij verbeteren WIA
"Richt met duidelijke sturing en spoed een specifiek gezamenlijke programma in om de middellange en lange termijn van de (uitvoering van de) WIA hervormen (UWV en...
UWV controleert 43.000 uitkeringen op fouten
UWV gaat 43.000 arbeidsongeschiktheidsuitkeringen controleren op fouten. Dat blijkt uit een eerste analyse van 220.000 WIA-uitkeringen over de periode januari 2020...
Werkgevers willen dat compensatieregeling transitievergoeding blijft
VNO-NCW, MKB-Nederland en AWVN verzoeken de minister dringend de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid...
Nadere analyse ZW- en WIA-instroom
Minister Heinen van Financiën laat een nadere analyse te maken van de oorzaken van de instroom in de ZW en de WIA, welke groepen hierin (over)vertegenwoordigd...
NVvA lanceert Arbeidsdeskundigen Magazine
Om organisaties beter te ondersteunen bij het beheersen van verzuim en het bevorderen van duurzame inzetbaarheid, heeft de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen...
"Schrappen arbeidskorting kost WIA-gerechtigden 450 euro per maand netto"
11.000 arbeidsongeschikten gaan er vanaf 2027 maandelijks 450 euro netto op achteruit, zou blijken uit een berekening van CNV. Dat komt omdat zij geen arbeidskorting...
Post-COVID hoofddiagnose bij vijf procent WIA-uitkeringen
In de periode januari 2022 tot en met december 2024 was bij circa vijf procent van de WIA-uitkeringen sprake van post-COVID als hoofddiagnose. Dat schrijft minister...
Bedrag ineens uitgesteld naar 1 juli 2026
Minister Van Hijum heeft tegenover de Tweede Kamer bevestigd dat pensioenbedrag ineens verder wordt uitgesteld, naar 1 juli 2026. Dit omdat het parlementaire proces...
Kabinet verandert regels arbeidskorting voor uitkeringsgerechtigden
Vanaf 2027 kunnen werkgevers die een arbeidsongeschiktheidsuitkering betalen aan werknemers hier geen arbeidskorting meer op toepassen. Deze verandering is het gevolg...