BAZ krijgt uniforme stabiliteitsbijdrage
Tot grote vreugde van de private verzekeraars kent het wetsvoorstel Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ), eerder deze week in consultatie gegaan, een opt-out. Maar die gaat wel gepaard met een risicoverevening tussen publiek en privaat in de vorm van een stabiliteitsbijdrage. Deze is “van degenen die de mogelijkheid hebben en benutten om een verzekering te behouden of een private verzekering via opt out af te sluiten, aan de zelfstandigen die die keuze niet hebben of niet maken".
Drie groepen
Het voorstel leest verder: “De stabiliteitsbijdrage wordt aldus berekend over de volgende drie groepen: 1. Private verzekeringen via opt-out; 2. Private verzekeringen via overgangsrecht; 3. Publieke vrijwillige verzekeringen onder overgangsrecht.
“De bijdrage is uniform, dat wil zeggen één gelijk bedrag voor iedereen uit bovenstaande groepen: de bijdrage is niet afhankelijk van iemands individuele kenmerken, zoals zijn arbeidsongeschiktheidsrisico.
“Het potentiële nadeel van een uniforme bijdrage is dat deze niet afgestemd kan worden op de mate waarin een individuele verzekerde bijdraagt aan de stijging van de publieke premie. Zoveel te lager iemands arbeidsongeschiktheidsrisico, zoveel te groter immers de opwaartse druk op de publieke premie als hij of zij ervoor kiest om gebruik te maken van de mogelijkheid om buiten de verplichte publieke verzekering te blijven. De regering weegt dit potentiële nadeel echter minder zwaar dan de voordelen van een uniforme premie, mede omdat zij verwacht dat er sowieso geen private verzekeraars zullen zijn die vooral verzekeringen met hele lage verzekerde bedragen zullen afsluiten – gegeven de minimale dekking- en minimale premie-vereisten – en waarvoor een uniforme stabiliteitsbijdrage onevenredig hoog zou uitvallen.
Geen oneigenlijke financiële prikkels
“De regering kiest ervoor om ook dat deel van de private markt, dat met bestaande polissen een beroep doet op het overgangsrecht, te laten bijdragen aan de stabiliteit van het stelsel via de verplichte stabiliteitsbijdrage. Ten eerste omdat voor de gehele markt – nieuw en bestaand – dan zo goed mogelijk vergelijkbare minimale kosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering gaan gelden, wat het gelijke speelveld op de arbeidsmarkt ten goede komt. Ten tweede omdat er dan geen oneigenlijke financiële prikkels ontstaan om – voor de zelfstandige potentieel minder passende – bestaande polissen te behouden onder overgangsrecht, ten opzichte van de mogelijkheid om nieuwe private verzekeringen af te sluiten die voldoen aan de eisen die worden gesteld aan nieuwe verzekeringen (of de keuze voor de publieke verzekering). De regering vindt een zuivere afweging voor een van deze keuzes van belang omdat bestaande polissen vaak niet voldoen aan de minimale dekking-vereisten voor nieuwe verzekeringen waarmee een opt-out mogelijk is. Ten derde vindt de regering het onredelijk als het deel van de private markt dat (vlak) voor dit wetsvoorstel tot stand is gekomen niet hoeft bij te dragen aan een toegankelijke publieke verzekering terwijl het deel van de markt dat (vlak) daarna tot stand komt dat wel moet. En ten vierde geldt voor een deel van de reeds privaat verzekerde zelfstandigen dat zij zelf belang hebben bij een toegankelijke publieke verzekering, bijvoorbeeld omdat hun huidige verzekering eindigt voor de AOW-gerechtigde leeftijd of om andere redenen in de toekomst niet meer passend is. Zij kunnen dus in de toekomst zelf baat hebben bij de publieke verzekering.
“Voor onder overgangsrecht vallende vrijwillig bij UWV verzekerde niet-zieke zelfstandigen, die hun bestaande verzekering behouden in het kader van het overgangsrecht, geldt deze motivering evenzeer.”
Het wetsvoorstel BAZ komt uiteraard uitgebreid aan bod tijdens het VVP-event Inkomen op dinsdagmiddag 2 juli met als keynote speakers Janthony Wielink (Enkwest) en Annemieke Postema (AOVdokter, RADI AOV).
Reactie toevoegen
Meer over
Mensen met een beperking meer baankansen geven
Ruim de helft van de Nederlandse bevolking (vijftien tot 65 jaar) kampt met een beperking en heeft hierdoor moeite om werk te vinden, stelt ABN Amro in haar rapport...
Financiële prikkel bevordert meedoen werknemers aan vitaliteitsprogramma
Uit onderzoek in opdracht van Acture blijkt dat 69 procent van de medewerkers die deelnemen aan vitaliteitprogramma’s zich beter voelt. Uit het onderzoek blijkt...
Verder kijken dan OCTAS-rapport
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...
Compleet, innovatief en persoonlijk
(Partner in kennis Turien & Co. in katern Inkomen, VVP 4-2024) Janna Vos werkt als productspecialist bij Turien & Co. In deze functie houdt ze zich bezig...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Laten we samen werkgevers de zorg rond ziekte en verzuim uit handen nemen, op een pragmatische manier. Aldus product manager Jorn...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) “Ook een geïntegreerde blijft het stempel ‘ziek’ houden. Vreemd dat er in Nederland nooit gesproken wordt...
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Het optierecht (of verhogingsrecht) is belangrijk bij periodieke onderhoudsgesprekken rondom arbeidsongeschiktheidsverzekeringen....
(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Wanneer een zakelijke relatie van jouw assurantiekantoor een forse brandschade heeft opgelopen, zet...
CBS: historische tijdlijn sociale zekerheid
Het CBS heeft een historische tijdlijn ontwikkeld waarop het ontstaan van een aantal sociale voorzieningen middels wetten (AOW, WW, WWB, etcetera) is weergeven....