Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 8)

Etappe 8 2024

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheerd zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat hij op de pedalen door alle twaalf provincies. De achtste etappe voert Dirk van Amsterdam naar Meer Advies in Roelofsarendsveen.

Maandag 22 april 2024; het klassiekerseizoen is na Luik-Bastenaken-Luik weer afgesloten. Een week geleden heb ik zelf mijn klassiekerkilometers gemaakt tijdens de Amstel Gold Race rijdend in mijn korte broek en shirt. ‘April doet wat ze wil’, is het spreekwoord en dat geldt ook vandaag weer. Het warme lenteweer van vorige week heeft plaatsgemaakt voor een stevige wind en het is koud.

Ook vandaag zou ik samen met een collega op pad gaan. Helaas kon hij uiteindelijk niet mee fietsen, maar hij wilde mij wel terugbrengen naar Diemen na het interview. Dat zou mij heel mooi uitkomen. Ik had echt zin om een mooi stuk van 35 kilometer te fietsen. Maar soms loopt het anders dan gepland. En in dit geval fietsend anders, want die beloofde terugreis in de auto ging niet door. Daardoor wist ik al dat het een terugweg vol tegen de wind in zou worden.

Wennen

Als oosterling is het op de fietspaden in het westen wel even wennen, zeker in een stad als Amsterdam. Het eerste pontje over de Amstel in mijn route blijkt geen dienst te hebben. Gelukkig is een brug snel gevonden en kan ik mijn tocht langs het water vervolgen. Hoe mooi is het dan dat je merkt dat het ‘drukke’ westen ook maar relatief is. De drukte verdwijnt al snel als ik via Het Amsterdamse Bos de polder in fiets richting Aalsmeer.

Het volgende pontje in Rijsenhout is er wel en ik word door de schipper vakkundig naar de overkant van de Westeinderplas gebracht. Na een paar kilometer valt de kou wel mee en kom ik er weer achter hoe mooi ons land hier is. Na Leimuiden verlaat ik de Westeinderplas en rijd ik door de haven van Roelofarendsveen. Netjes op tijd kom ik binnen op het kantoor bij Meer Advies en word ik met een kopje koffie ontvangen door Roxan Zandbergen. Zij is de hypotheekadviseur en mijn gesprekspartner voor deze ochtend. Eigenlijk zou Huig, de zoon van Jeanet en Arie, er ook bij zijn. Helaas is hij op het laatste moment verhinderd.

Jeanet en Arie Hartevelt

Na een tijdje bij een grootbank gewerkt te hebben, werkt Roxan inmiddels al weer een paar jaar bij Meer Advies. “Bij het intermediair heb je toch meer vrijheid” , was toen haar motivatie.

Meer Advies wordt geleid door Jeanet op een wijze waarin je alle mogelijkheden krijgt om iedere dag iets beter te worden. Arie heeft het bedrijf, waar hij als makelaar en hypotheekadviseur werkte, 20 jaar geleden overgenomen van de oprichters. Meer Advies bestaat al ruim 50 jaar en is een begrip in Roelofarendsveen.

Als Arie door omstandigheden het bedrijf niet meer kan leiden, stapt Jeanet over vanuit de werving & selectie voor gespecialiseerde verpleegkundigen naar de financiële zorg. Dat was in 2019 en sindsdien leidt Jeanet het kantoor met een eigen frisse blik. Het kantoor bestaat uit een schade-, hypotheken-, RegioBank- en makelaarsbedrijf. In de jaren die volgen worden er investeringen gedaan in software en wordt serieus werk gemaakt van digitalisering en professionalisering met de frisse blik van Jeanet en de juiste mentaliteit en inzet van de collega’s.

De volgende generatie staat in de persoon van Huig Hartevelt al klaar om met veel enthousiasme en positieve energie de zaak voort te zetten. Na zijn HR-studie is Huig nu druk bezig om alle benodigde kennis te verzamelen om de organisatie verder uit te bouwen. Hierbij ligt volgens Huig de nadruk op verder gebruik maken van de technologische mogelijkheden die er op softwaregebied te krijgen zijn. Deze moeten het werken makkelijker maken, waarbij de toegankelijke en ontspannen sfeer van het bedrijf wel in stand moet blijven.

Werken volgens een plan

Roxan heeft in de afgelopen twee jaar samen met Jeanet het hypotheekbedrijf helemaal opnieuw uitgevonden. Hierbij is men helemaal overgegaan naar een nieuw softwaresysteem, een nieuw adviespakket en een werkwijze op basis van een strakke workflow. Na een paar maanden is het plan gemaakt en is de werkwijze getest en op papier gezet. “Dat klinkt simpel maar we hebben er wel hulp bij gehad. Wij werkten al sinds 2019 met een abonnement. Doordat we op kantoor niet de juiste software gebruikten en te weinig structuur hadden kwamen de taken die daarbij hoorden niet goed uit de verf. Doordat we signalen software (eBlinqx Signalen, powered by Hypotheekbond) gingen gebruiken en we onder begeleiding van Helder Beheerd een duidelijk plan en werkwijze bedachten, hebben we nu een mooi abonnement staan dat we ook na kunnen komen. De klanten die bij ons een abonnement hebben krijgen bij ons de volgende bediening: na drie maanden een nazorg gesprek, vervolgens jaarlijks een evaluatiegesprek om de beheerde data te controleren en een proactieve benadering op basis van meldingen uit signalen software. Klanten moeten wel tijdens de gesprekken de nieuwe informatie met ons delen. Zij kunnen dit doen via een zogenaamde brondata vanuit een beveiligde omgeving.“

Bij eventueel nieuw advies krijgt de klant met een abonnement korting op het inventarisatietarief. Door deze werkwijze ziet Roxan dat klanten die ook al langer relatie zijn echt worden geholpen. Tijdens haar gesprekken loopt ze bij oudere relaties tegen veel zaken aan die in beheer prima tijdig op te lossen zijn. Ze heeft het over hoge rentes en doelkapitalen die niet gehaald worden voor de pensioendatum. Die mensen zijn echt geholpen met periodiek contact. Bijna alle relaties die Roxan benadert staan open voor deelname aan het abonnement.

Hoed je voor de waan van de dag

Als afsluiting van het interview eindigen we standaard met zes stellingen en een tip aan adviserend Nederland.

Stellingen

  1. Is het lastig om te weten hoe en waarmee je moet starten als je met klantbeheer bezig wil?

“Wij hebben heel veel gehad aan de geboden hulp bij het implementeren van signalensoftware. Door de hulp hebben wij een mooie structuur en werkwijze kunnen laten ontstaan. Het bedenken lijkt makkelijk maar je verliest je zo snel in de waan van de dag.”

  1. Klantbeheer kost meer dan dat het oplevert?

“Het levert doorloop op. In ons geval door het abonnement. De klanten zijn tevreden en daarnaast zijn er doorverwijzingen en extra omzet door opdrachten tot dienstverlening. Door de abonnementen creëer je ook continuïteit binnen de organisatie en waarde.”

  1. Klantbeheer kan je beter zelf uitvoeren dan uitbesteden?

“Wij willen de taken zoveel mogelijk zelf blijven uitvoeren, de relatie met de klant willen wij zelf invullen zo lang het kan. Door de gecreëerde doorloop hopen wij op de duur er eventueel een medewerker van te kunnen aanstellen.”

  1. Klantbeheer is alleen reactief (wettelijk) noodzakelijk, nooit proactief?

“Nee, natuurlijk niet.”

  1. Klantbeheer is alleen rendabel met een betaald abonnement?

“Denk ik wel, we kunnen nu zonder commerciële druk aandacht geven aan de relatie.”

  1. Softwaresystemen zijn te weinig ingericht voor goed en eenvoudig klantbeheer?

“Met de signalensoftware werken we al heel goed en de werkprocessen hebben ons al heel veel nieuwe structuur geboden. Echter zijn we altijd op zoek naar nieuwe systemen die ons werk en onze communicatie met de eind relatie efficiënter maken”

Tip

De tip van Roxan aan adviserend Nederland:

“Zie de meerwaarde van wat je de relatie te bieden hebt, kom je afspraken na. Roep hulp in als je er zelf niet aan toe komt. Bepaal samen de juiste doelen en bewaak de voortgang periodiek. En als laatste pas op voor de waan van de dag.”

De Ronde van Nederland' wordt mede mogelijk gemaakt door Helder Beheerd, Blinqx, en ActievBeheer.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Blinqx winnaar KPS-hackaton

Blinqx winnaar KPS-hackaton

Het team Bliinqx (foto) is winnaar geworden van een hackaton georganiseerd door de Kring van Pensioen Specialisten (KPS) en Pensioenfonds PGB. Vijf teams kregen...

Advieskeuze neemt deel aan branche-initiatief Actief Klantbeheer

Advieskeuze neemt deel aan branche-initiatief Actief Klantbeheer

Advieskeuze heeft zich als deelnemer aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. De bijdrage die Advieskeuze gaat leveren is het inzichtelijk maken welke financieel...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Simplicate sluit aan bij Blinqx

Simplicate sluit aan bij Blinqx

Simplicate sluit aan bij de Blinqx-organisatie, die in snel tempo marktpartijen overneemt. Simplicate is een SaaS-speler op het gebied van CRM- en projectmanagementsoftware...

Joost Heijligers commercieel directeur Blinqx

Joost Heijligers commercieel directeur Blinqx

Blinqx heeft Joost Heijligers, oprichter van Finly - dat eind 2023 onderdeel werd van Blinqx Verzekering & Hypotheek - benoemd als commercieel directeur van...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Blinqx voegt BI-specialist HippoLine toe aan portfolio

Blinqx voegt BI-specialist HippoLine toe aan portfolio

HippoLine wordt onderdeel van Blinqx. HippoLine biedt data- en business intelligence (BI) voor de hypotheek- en verzekeringsmarkt, het MKB, maatschappelijke organisaties...

Blinqx: Gijs van Hooijdonk Propositie Owner Hypotheek

Blinqx: Gijs van Hooijdonk Propositie Owner Hypotheek

Gijs van Hooijdonk versterkt sinds 1 januari het Blinqx Hypotheek Management Team. Van Hooijdonk heeft meer dan 30 jaar ervaring in de financiële sector en...