Begrijpelijke informatie en passend productaanbod essentieel voor duurzame beleggingen

Groene bril via Pixabay

De meeste financiële ondernemingen geven in AFM-onderzoek aan dat zij voldoen aan de basisvereisten van de SFDR, een deel loopt achter. Er is nog werk te doen bij het gebruik en invullen van de templates.

Ondernemingen moeten aan de slag om duurzaamheidsbepalingen in hun POG-beleid te verankeren en de geschiktheidstoets begrijpelijker en zorgvuldiger te maken op het gebied van duurzaamheid. De AFM: "In 2022 zijn de bestaande POG- en geschiktheidsnormen voor beleggingsondernemingen en verzekeraars uitgebreid. Hierdoor moeten zij rekening houden met duurzaamheid bij de ontwikkeling en distributie van financiële producten. Ook spelen duurzaamheidsvoorkeuren van beleggers sindsdien een belangrijke rol in de geschiktheidstoets. De AFM ziet dat partijen stappen zetten om duurzaamheid in beleid en producten mee te nemen. Tegelijkertijd kunnen ondernemingen meer doen om uitleg over duurzaamheidsvoorkeuren begrijpelijker te maken en zorgvuldiger bij beleggers uit te vragen. Ook moeten ondernemingen duurzaamheidsfactoren meenemen in hun POG-beleid, het productaanbod hierop evalueren en mismatches voorkomen. Voor ondernemingen is het complex, maar het draagt eraan bij dat beleggers beter toegang krijgen tot een productaanbod dat past bij hun duurzaamheidsdoelstellingen en met hun beleggingen kunnen bijdragen aan de transitie naar een duurzame economie."

De AFM verwacht dat de sector haar rapporten bestudeert en waar nodig actie onderneemt, waarbij ze gebruik maakt van de handvatten of voorbeelden die zij in de rapporten biedt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

VVP-poll: "Adviseurs moeten klanten proactief wijzen op gevolgen Wtp voor nabestaanden"

De nieuwe pensioenregels vergroten het risico voor nabestaanden. De AFM waarschuwde hier al voor in haar rapport 'Sector in beeld Pensioenen' (mei 2025) en verder...

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

Houd rekening met Gen Z bij inrichting online keuzeomgeving

De AFM moedigt de sector aan te bepalen welke drempels niet te laag mogen worden om impulsgedrag op risicovolle momenten te voorkomen en Gen Z actief te betrekken...

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

Kansen en risico’s van digitalisering kredietverleningsmarkt

"2035 zal de tijd zijn van ‘one click away’: alles kan overal en direct, interactief en digitaal. Kredietverstrekkers zullen hier zo veel mogelijk naar...

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

AFM-webinar voor financieel dienstverleners

De AFM organiseert 26 juni een webinar voor financieel dienstverleners waarin zij ingaat op belangrijke wettelijke normen voor bedrijfsvoering. De toezichthouder:...

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

Samen voorkomen dat woningmarkt verder overhit raakt

"Het gedrag van kredietverstrekkers, adviseurs en taxateurs moet voorkomen dat de woningmarkt verder oververhit raakt." Aldus de AFM in haar jongste Rapportage Financiële...

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister bemoeit zich niet met hogere premies voor loyale klanten

Minister Heinen van Financiën wil zich niet bemoeien met de AFM-oproep 'Geef loyale klanten een eerlijke premie'. De minister in antwoord op Kamervragen: "Ik...

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

Duurzaamheidswetgeving nog onvoldoende nageleefd

De AFM wil dat financiële ondernemingen harder lopen bij het voldoen aan duurzaamheidswetgeving voor consumenten. In het bijzonder op vier belangrijke thema’s:...

AFM:  inzetten op weerbare financiële sector

AFM: inzetten op weerbare financiële sector

"De veranderende dynamiek tussen Europa en de Verenigde Staten raakt ook de financiële sector in Nederland. De huidige geopolitieke ontwikkelingen vragen actie...

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

Verbond: uitkomsten AFM-onderzoek margepersonalisatie nader duiden

“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar...

AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

AFM in geweer tegen hogere premies zonder reden voor loyale klanten

Bijna de helft van de achttien onderzochte schadeverzekeraars heeft bij minimaal één productgroep Auto, Inboedel en/of Aansprakelijkheid hogere winstmarges...